بی‌شک ووشو یکی از رشته‌هایی است که خیلی‌ها آرزوی المپیکی شدن آن را دارند، چرا که در آن صورت می‌توان روی مدال‌های این رشته و بخصوص طلا در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان حساب باز کرد.
کد خبر: ۵۶۰۶۳۸
تکرار نایب قهرمانی ووشو دشوار است

بازی‌های آسیایی گوانگجو اوج خودنمایی ووشوکاران کشورمان بود؛ جایی که برای نخستین بار بانوان کشورمان در بازی‌های آسیایی صاحب مدال شدند و تیم مردان هم با مدال‌های رنگین خود نقش مهمی در ارتقای رتبه کاروان ایران در جدول رده‌بندی بازی‌ها ایفا کرد. اما اکنون و در حالی که کمی بیش از یک سال تا شروع بازی‌های آسیایی 2014 کره جنوبی وقت باقی است، مشکلاتی پیش‌روی این رشته قرار گرفته که شاید تکرار عناوین دوره قبل را با دشواری‌های زیادی مواجه کند. مربیان چینی در پی مشکلات اقتصادی به‌وجود آمده، به کشور خود بازگشتند و از اردوها و تورنمنت‌های خارجی هم خبری نیست. تیم ملی حتی مثل سابق نمی‌تواند ماه‌ها در اردو به سر ببرد و این نکته‌ای است که بی‌شک روی کیفیت کار تیم ملی اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت. تیم ملی که قرار است برای مسابقه‌های قهرمانی 2013 جهان خود را آماده کند با شناخته شدن نفرات اردونشین خود توسط حسین اوجاقی وارد مرحله جدیدی از دوران آماده‌سازی خود خواهد شد که باید دید این شرایط تا چه اندازه این رشته پرمدال را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اوجاقی که مدیر فنی و مربیگری (سرمربی) تیم ملی است، در گفت‌وگویی به پرسش‌های مربوط به شرایط کنونی تیم ملی ووشو پاسخ داده است.

مسابقه‌های انتخابی تیم ملی را همان‌طور که اعلام کرده بودید با حضور تمامی مدعیان تیم ملی برگزار کردید. سطح مسابقه‌ها راضی‌کننده بود؟

به هرحال همه مدعیان ووشو در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند. کسانی که در مسابقه‌های قهرمانی کشور اول تا سوم (مشترک) شده بودند، به همراه مدال‌بگیران رقابت‌های قهرمانی جهان در بخش ساندا، در این مسابقه‌ها شرکت کردند. در واقع در هر وزن چهار‌ پنج نفر شرکت داشتند که در برخی اوزان هم به شش نفر رسیده بود. ما در هر وزن دو نفر را انتخاب کردیم که قرار است در آینده سه دور مسابقه بین این مدعیان برگزار شود و هر ورزشکاری که بتواند دو مرحله از سه مرحله انتخابی را از آن خود کند، نفر ثابت تیم ملی در مسابقه‌های قهرمانی جهان خواهد شد.

اردوهای تیم ملی را از چه زمانی استارت می‌زنید؟

قرار بر این است که از نیمه دوم مرداد اردوهای تیم ملی شروع شود. ما در آبان ماه آینده مسابقه‌های قهرمانی جهان را داریم که به میزبانی کوالالامپور برگزار خواهد شد. از این پس کار آماده‌سازی تیم ملی را با 20 نفر پی خواهیم گرفت و در مراحل بالاتر با نفرات برگزیده در پنج وزن جهانی تمرینات را ادامه خواهیم داد.

رقابت‌های جهانی این بار در پنج وزن برگزار می‌شود، در حالی که در چند سال اخیر در شش وزن برگزار شده است. به نظر شما این به ضرر ایران نخواهد بود؟

به هرحال شش وزن برای ایران بهتر بود، چرا که می‌توانستیم نفرات بیشتری را به مسابقه‌‌های قهرمانی جهان اعزام کنیم؛ بخصوص‌ اگر در بازی‌های آسیایی ‌در سبک وزن نفرات را اعزام کنیم در مسابقه‌های جهانی هم این نفرات ‌محک ‌زده می‌شوند . حالا این اختیار به کشورها داده شده ‌ خودشان اوزان را انتخاب کنند که با توجه به شرایط پیش آمده در سبک وزن باید وسواس زیادی به خرج دهیم و به‌طور حتم شانس ما کمتر می‌شود.

یکی از موضوعاتی که درخصوص تیم ملی مطرح می‌شود، این است که سرمربی آن مشخص نیست؟

این موضوع هم به این دلیل است که برنامه‌های ما به هم ریخته است. ما برای مسابقه‌های کشورهای اسلامی برنامه‌ریزی کرده بودیم که خودم به عنوان سرمربی و جعفری هم به عنوان مربی تیم را هدایت کنیم. ولی کشور اندونزی اعلام کرد مسابقه‌ها به تعویق افتاده که این موضوع برنامه‌های ما را به هم ریخته است. البته برای برنامه‌های آینده براساس اهمیت رقابت‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد. اگر رقابت‌ها همزمان نباشد کار مشکل نیست، ولی اگر همزمانی در بازی‌ها داشته باشیم دو تیم مجزا با کادر فنی جداگانه انتخاب خواهیم کرد.

با این حال برای مسابقه‌های جهانی شما سرمربی تیم خواهید بود یا فرد دیگری را انتخاب می‌کنید؟

ما از مرداد ماه اردوها را شروع می‌کنیم. مسابقه‌های ورلد گیم را که در کلمبیا برگزار می‌شود هم پیش‌رو داریم که خودم هدایت تیم را در این بازی‌ها به عهده دارم. این مسابقات در سه وزن ساندا و یک وزن تالو برگزار می‌شود که سطح بالایی دارد. محسن محمدسیفی در وزن 65 ، جواد آقایی در 75 و حمیدرضا قلی‌پور در 85 کیلوگرم اعضای تیم ملی در این مسابقه‌ها هستند. در تالو هم فرشاد عربی در فرم نان چوان شرکت می‌کند. در واقع کسانی که در مسابقه‌های قهرمانی جهان در سال 2012 مدال کسب کرده‌اند به کلمبیا دعوت شده‌اند که این نشان می‌دهد سطح رقابت‌ها به نوعی در حد قهرمانی جهان است. این که چه کسی در این تورنمنت و کدام مربی در بازی‌های کشورهای اسلامی سرمربی تیم ملی است، مشخص نیست.

شما سال‌ها کاپیتان تیم ملی بودید و مدتی هم به‌عنوان مدیر فنی تیم ملی مشغول به کار شدید. دوست دارید به‌عنوان سرمربی تیم ملی فعالیت‌هایتان را در ووشو ادامه دهید؟

این موضوع به دوست داشتن من نیست و باید دید شرایط چگونه است. باید بر اساس شرایط بهترین فرد را برگزید. معمولا ورزشکاران را با مشورت کادر فنی انتخاب می‌کنیم. من سال‌ها مدیر فنی بوده‌ام و آن موقع احساس می‌کردم مربی چینی بالای سر تیم باشد، بهتر است. هیچ وقت نمی‌گویم حتما خودم یا آقای جعفری یا موحدنیا باید سرمربی تیم باشند. در حقیقت در ووشو دنبال پست گرفتن نیستیم.

مربیان چینی دیگر بالای سر تیم ملی نیستند. این موضوع در دراز مدت روی عملکرد تیم تاثیر منفی نمی‌گذارد؟

مربیان چینی به دلیل نداشتن بودجه رفتند. با این وضع نوسانات قیمت دلار باید برای هر مربی دست‌کم 150 تا 160 میلیون تومان هزینه کنیم. ضمن این که در تالو و در بخش بانوان هم به مربیان خارجی نیازمندیم که با این شرایط دیگر امکان استفاده از مربیان خارجی نیست. حتی بودجه درخواستی خودمان را هم به‌طور کامل پرداخت نکرده‌اند که با این اوصاف امکان پرداخت حقوق مربیان خارجی وجود ندارد.

با این حساب رسیدن به چین و قهرمانی جهان دشوارتر از قبل خواهد شد؟

اجازه بدهید یک موضوع را عنوان کنم. در شرایط کنونی ووشوی جهان، تیم چین با اختلاف تیم اول دنیاست و کشورهای ایران، روسیه، چین تایپه، ویتنام و این اواخر برزیل و یکی دو کشور دیگر که سرمایه‌گذاری خوبی داشته‌اند، به دنبال کسب عنوان نایب قهرمانی جهان هستند.

یعنی باید قید قهرمانی جهان را زد؟

نه، ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. آقای علی نژاد رئیس فدراسیون طرحی داده که در صورت اجرایی کردن آن می‌توان ظرف چهار سال به تیم چین رسید. من که 17 سال است در خدمت ووشوی ایران هستم با ارزیابی این طرح متوجه شدم می‌توان با انجام آن به تیم اول جهان رسید. براساس این طرح کشور را باید به هشت بخش تقسیم کرد که در هر بخش چهار استان قرار می‌گیرد. در هر بخش هم یک مربی چینی تالو و یک مربی چینی ساندا قرار می‌گیرند. در بخش بانوان هم این کار انجام می‌شود. در واقع در هر بخش باید چهار مربی چینی را به کار گیریم. ضمن این که نیازمند خانه ووشو در هر بخش هستیم تا تمرینات را به صورت حرفه‌ای پی بگیریم.

علی‌رضایی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها