کد خبر: ۵۵۹۵۶۲
مردی با کوله باری افتخار

دریافت جایزه تندیس طلایی و ستاره طلایی از روسای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، تازه‌ترین افتخاری بود که دیروز به کارنامه مزین علی‌پروین، پیشکسوت فوتبال کشورمان اضافه شد.

علی پروین صرف نظر از ادبیات خاصی که دارد و لقب منحصربه‌فردی که در فوتبال ایران گرفته است، سال‌ها چه در عرصه بازی چه در عرصه مربیگری افتخارات ارزشمندی کسب کرده که به جرات می‌توان گفت تا سال‌ها کسی در فوتبال ایران نمی‌تواند به گرد پای او برسد، می‌گویید، نه! از خود بپرسید چند سال طول خواهد کشید تا یک نفر، دو قهرمانی جام ملت‌های آسیا و دو قهرمانی بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود به ثبت برساند!؟

این چهره شناخته شده و محبوب فوتبال ایران در سال 1325 در تهران و محله بازار به دنیا آمد و فوتبال را از دوازده سالگی در محله عارف تهران آغاز کرد تا سال 1347 عضو باشگاه کیان بود. سال‌های 48 و 49 به عضویت پیکان درآمد و از سال 49 تا 66 یعنی تا چهل و یک سالگی در پرسپولیس بازی کرد، هافبک میانی، خوشفکر و تکنیکی که در 341 بازی باشگاهی 121 گل را وارد دروازه حریفان کرد و در سال‌های آخر بازی همزمان سکان هدایت پرسپولیس را نیز برعهده گرفت.

پروین طی این سال‌ها به افتخارات متعددی از جمله قهرمانی در جام منطقه‌ای، قهرمانی در جام کوروش، دو‌قهرمانی جام ملت‌های آسیا، قهرمانی بازی‌های آسیایی به‌عنوان بازیکن، قهرمانی بازی‌های آسیایی به‌عنوان مربی، دو حضور در بازی‌های المپیک و بازی در جام جهانی همراه تیم ملی دست یافت.

او با پیکان نیز قهرمان جام باشگاه‌های تهران و جام دوستی شد؛ ضمن این‌که در پرسپولیس هم دو قهرمانی جام تخت جمشید، قهرمانی در جام وحدت، چهار قهرمانی جام باشگاه‌های تهران، سه قهرمانی جام حذفی باشگاه‌های تهران، قهرمانی در جام ۱۷ شهریور، قهرمانی در جام حذفی، قهرمانی در لیگ آزادگان، قهرمانی در اولین دوره لیگ برتر دست یافت.

به اضافه این‌که تنها قهرمانی آسیایی پرسپولیس یعنی قهرمانی جام در جام آسیا در سال 1991 زمان مربیگری او
به‌ دست آمد. پروین به پاس این همه افتخار و یک عمر حضور در فوتبال از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، تندیس طلایی و ستاره طلایی گرفت؛ درست مثل چند روز پیش که باشگاه پرسپولیس از او به همراه 11 پیشکسوت دیگر با اهدای تندیس طلایی به عنوان چهره ماندگار تجلیل کرد.

دریافت این جایزه بین‌المللی از سوی علی پروین علاوه‌بر افتخار فردی بی‌شک یک افتخار ملی هم محسوب می‌شود. تا باشد، از این افتخارات نصیب فوتبال ما شود و منش و روش سلطان فوتبال ایران الگویی باشد برای جامعه ورزشی کشور که این روزها همه از برخی ناراستی های آن گله مندند.

امید توفیقی‌/‌گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها