از جمله نکاتی که همواره به باشگاه‌های مختلف یادآوری کرده‌ام، دوست دارم یک بار دیگر و به بهانه بررسی وضع فنی جی‌لوید ساموئل، بازیکن خارجی استقلال یادآور شوم. معتقدم اگر قرار است جایگاه استعدادهای ایران را با جذب یک بازیکن خارجی پر کنیم، این بازیکن باید به لحاظ فنی به فوتبال و بازیکنان ما کمک کند.
کد خبر: ۵۵۷۳۷۸
فهم فوتبالی ساموئل عالی است

اگر قرار است یک بازیکن خارجی جذب باشگاه‌های ما شده و مانند همه این سال‌ها و اکثر بازیکنان خارجی که به فوتبال ما پیوسته‌اند، به نیمکت دوخته شوند، به واقع جذب این قبیل بازیکنان خیانت به استعدادهای ایرانی محسوب می‌شود.

در کشورهای دیگر ‌چنین ذهنیتی وجود دارد. خود ما زمانی که در قطر و سنگاپور بازی می‌کردیم، ذهنیت و انتظار این دو کشور از بازیکنان خارجی این بود که از بازیکنان داخلی‌شان برتر بوده و به لحاظ فنی، حرفی برای گفتن داشته باشیم. به این معنا که فوتبالیست خارجی موظف بود، نمایش‌اش طوری باشد که به رشد جوانان آنها کمک کند؛ اما در کشورما وضع چگونه است؟ می‌بینیم که بازیکنان خارجی زیادی جذب این فوتبال شده و به نیمکت‌نشین صرف تبدیل شده‌اند.

جالب است برخی آنها در دقیقه 90 و به دلیل وقت کشی از سوی مربیان به زمین فرستاده می‌شوند. واقعا چرا؟ اگر قرار است برای دقایق کمی یک بازیکن به میدان برود پس چه بهتر که به بازیکنان جوان خود در همین دقایق بازی دهیم تا آنها رفته‌رفته آبدیده شوند؛ بنابراین پیش از جذب بازیکن خارجی باید نهایت دقت و وسواس را به خرج داد تا شاهد حضور بازیکنان درجه چندم و ضعیف‌تر از بازیکنان ایرانی در این فوتبال نباشیم.

خوشبختانه ساموئل از معدود بازیکنان خوبی است که در این سال‌ها جذب فوتبال ایران شده که به وضوح تاثیر‌گذاری‌اش در بازی‌های استقلال نمایان بوده است.

ساموئل، بازیکنی است با رزومه موفق. او به این دلیل در کشورهای مختلف و از جمله در لیگ فوق‌العاده با کیفیت انگلیس توپ زده است. ساموئل طی دو فصل اخیر بخوبی در ترکیب استقلال ظاهر شده و باید امیدوار بود چنین بازیکنانی جذب باشگاه‌های ما بشوند.

این بازیکن به لحاظ قوای جسمانی در سطح عالی بوده و تفکرات حرفه‌ای‌‌اش مثال‌زدنی است. فهم فوتبالی ساموئل و اشراف و شناخت این بازیکن به اصول فوتبال حرفه‌ای، این بازیکن را از دیگر بازیکنانی که تا به حال به فوتبال ما آمده‌اند، متمایز کرده است.

مجید نامجو مطلق‌ /‌ کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها