باید پولی که از فوتبال در می‌آید خرج فوتبال شود

تقوی: بی‌ادبی در فوتبال افزایش پیدا کرده است

کارشناس و مربی لیگ برتری فوتبال در ارزیابی‌اش از فصل 91-92 معتقد است یکی از ضعیف ترین لیگ های تاریخ فوتبال ایران را پشت سر گذاشته و این مسابقات از لحاظ سطح فنی، برنامه ریزی و معرفی پدیده، در بدترین شکل برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۶۶۱۷
لیگ دوازدهم، ضعیف‌ترین لیگ تاریخ فوتبال ایران بود

مجتبی تقوی درباره ارزیابی‌اش از سطح مسابقات لیگ برتر 92-91 ، توضیح داد: من مربی لیگ برتر هستم و طبیعی است که از آن تعریف کنم، ولی می‌خواهم درباره یک حقیقت صحبت کنم. لیگ امسال از نظر من در مقایسه با لیگ‌های کره و ژاپن هنوز پویا و خوب نشده است. متاسفانه موانع را بر طرف نکرده و فقط درباره مشکلات صحبت می‌کنیم. مدیری داریم که وظیفه‌اش رسیدگی به بحث‌های کلان باشگاه است، اما درباره مسایل فنی صحبت می‌کند. نمی‌خواهم بگویم این کار مشکل دارد، اما روی نظر عمومی تاثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: به اعتقاد من مهم‌ترین دلیلی که باعث شده سطح فنی لیگی که گذشت پایین باشد، این است که بازیکنان ایرانی هنوز توان بازی کردن در هر چهار، پنج روز یک بار را ندارند. تقویم بازی‌های ما منسجم نیست و نظمی در آن دیده نمی‌شود. دلیل بعدی ضعف فنی مسابقات، امکانات در نظر گرفته برای باشگاه‌ها است. یک مسافرت برای باشگاهی در اروپا حداکثر دو ساعت زمان می‌برد، اما تیم‌های ایرانی برای بازی در شهرستان باید دو روز زمان صرف کنند. این بازیکن به ریکاوری مناسب نیاز دارد و امکانات، تغذیه، استخر ، ماساژور و تغذیه خوبی باید در اختیارش قرار گیرد. این که یک بازیکن فراتر از قیمت به خدمت بگیریم، تضمین دهنده موفقیت ما نخواهد بود. نگهداری بازیکن گران هزینه‌های بیشتری را هم در پی خواهد داشت. همان طور که شما اگر پورشه یا بنز داشته باشی باید بیشتر از پرایدت برایش هزینه کنی.
کارشناس فوتبال در ادامه به سومین دلیل کاهش سطح مسابقات لیگ اشاره کرد و افزود: کیفیت نامناسب زمین‌ها واقعا امسال به تیم‌ها لطمه زد. همه ورزشگاه‌ها به جز آزادی با مشکل چمن روبرو هستند. ما امسال در زمین‌هایی بازی کردیم که یا سفت بود یا کوتاه بود یا گلی. در زمین فجر سپاسی که انگار به جای چمن موزاییک کاشته بودند. مکان‌های دیگری هم چمن را آنقدر کوتاه می‌کردند که مثل موکت می‌شد.
تقوی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، مبنی بر این که آیا فصلی که گذشت، پدیده‌ای را به فوتبال ایران معرفی کرد، تصریح کرد: باز هم اگر به کسی بر نمی خورد، می‌خواهم صادقانه صحبت کنم. معتقدم ما خودمان را پشت شعارها مخفی ‌کرده‌ایم. ما از جوانگرایی دم می‌زنیم، ولی تعداد باشگاه‌هایی که جوانگرایی می‌کنند بسیار کم است. مربیان بسیاری مثل مایلی کهن، صالح و بنده پشت بازیکنی مثل میلاد غریبی ایستادیم تا به اینجا برسد. مربی که دست به این کار می‌زند، حیثیت خود را گرو می‌گذارد، اما ما چه ارزشی برایشان قائلیم؟ به باشگاهی که جوانگرایی را در دستور کارش قرار می‌دهد چه کمکی می‌کنیم؟ برنامه‌ریزی‌ها دقیقا به گونه‌ای است که از تولید کننده‌ها حمایت نشود.

وی افزود: به همین دلیل تعداد پدیده‌های امسال بسیار کاهش پیدا کرده و ما کمتر بازیکن جوانی را می‌دیدیم که از ابتدای فصل جزو بازیکنان ثابت تیمش باشد. مقصرش هم خودمان هستیم نه جوان‌ها . فقط در مورد جوانگرایی شعار می‌دهیم. مملکتی که 75 میلیون نفر جمعیت دارد باید در هر پست تیم ملی فوتبالش، هشت بازیکن با کیفیت داشته باشد و ما دلیل این خلا را باید در باشگاه‌ها جست‌وجو کنیم. فدراسیون باید برنامه‌ریزی کند تا بعد از مسابقات انتخابی جام جهانی بلافاصله حمایت ویژه‌ای از جوانگرایی انجام دهد تا ما بتوانیم از کاشته‌هایمان در چهار سال بعدش برداشت کنیم. امیدوارم به آقایان بر نخورد، اما همین که می‌گویند تیم‌ها باید 10 بازیکن امید به خدمت بگیرند،‌ کافی نیست. این قانون چه تضمینی برای نتیجه‌گیری جوانگرایی دارد؟ بنابراین حمایت‌های مادی و معنوی از باشگاه‌هایی که جوانگرایی می‌کنند باید باشد.

سرمربی تیم سایپا همچنین در رابطه با استقبال تماشاگران و همچنین فرهنگی که در فصل رو به پایان در استادیوم‌ها حاکم بود، بیان کرد: من نمی‌خواهم حق را به تماشاگران بدهم و بگویم که آنها مجازند در قبال هر اتفاقی، هر رفتاری که دلشان می‌خواهند را انجام دهند. ما در حد توجهی که به تماشاگر می‌کنیم باید انتظار داشته باشیم. من دلم می‌خواهد آقایان برای یک بار به جای هواداران از امکانات و اغذیه ورزشگاه استفاده کنند تا بفهمند که چقدر این رفتارها، آدم را عصبانی و تحریک می‌کند. ما احترامی که باید باشد به مردم نمی‌گذاریم. الان هم می‌بینیم که حضورم مردم کمرنگ تر شده است. طرفداران استقلال و پرسپولیس که انگار قهرند و مثل قبل ورزشگاه را پر نمی‌کنند. با این حال تمام این‌ها دلیل نمی‌شود که تماشاگر ضرر تیمش را بخواهد. هر چند من به بعضی اتفاق‌ها مشکوکم و فکر می‌کنم بعید نیست ترقه‌ای که در بازی استقلال و الهلال منفجر شده کار خود عرب‌ها باشد، چون مردم ما اینقدر می‌فهمند که در بازی‌های بین‌المللی دست به چنین کاری نزنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از عملکرد تیمش در لیگ راضی است، عنوان کرد: ما امسال علی‌رغم مشکلاتی بود بهتر از سال قبل کار کردیم. هر چند توقع بیشتر بود. مشکلات امسال سایپا در دهه اخیر بی‌سابقه بود،‌ اما هیچ وقت نخواستیم رسانه ای کنیم و سربسته ماند. چون ما اگر خودمان را سایپایی بدانیم نباید کاری کنیم که به کل گروه لطمه وارد شود. با تمام این اتفاقات اولین سالی بود که در نیم فصل اول در بین تیم‌های بالای جدول قرار گرفتیم و در نیم فصل دوم هم کاندیدای سقوط نبودیم. این در حالی است که سایپا همیشه در سال‌های اخیر جزو تیم‌های انتهای جدولی بوده است.

تقوی در پایان نیز درباره ادامه همکاری‌اش با سایپا به ایسنا گفت: من همیشه خودم را به عنوان سرباز سایپا دانسته‌ام و هر موقع که باشگاه به من نیاز داشته باشد در خدمت هستم و اولویتم سایپاست. اما صحبت کردن درباره آینده‌ام در این باشگاه وظیفه‌ام نیست و حق مدیریت باشگاهست که در مورد مربی‌اش اظهار نظر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها