مدیرعامل باشگاه نفت تهران با انتقاد از "تصمیم‌های احساسی و حاصل فشارهای خارجی" گفت: تا وقتی باشگاه‌ها خصوصی نشوند، خلافکاران راهی برای دور زدن قانون پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۶۶۱۴
12 میلیارد تومان پول هدر رفته در فوتبال کجا رفته است؟


قنبرزاده که مدیریت یکی از باشگاه‌های ساختارمند ایران را برعهده دارد، در فاصله دو هفته‌ مانده به پایان فصل دوازدهم لیگ برتر فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت نقل و انتقالات باشگاهش، تعداد تیم‌های لیگ برتر، بودجه تیم‌ها وآنچه «تصمیم‌های احساسی و تعارفات» خواند، سخن گفت.

* چند روز بیشتر تا شروع فصل نقل و انتقالات بازیکنان باقی نمانده است. می‌خواهیم بحث را از همین جا شروع کنیم. وضعیت باشگاه نفت در این مساله چگونه است؟
- در بحث نقل و انتقالات، منطقی‌ترین کار این است که صبر کنیم تا فصل تمام شود. مساله مهم این است که 80 درصد بازیکنان ما قراردادهای دو یا سه ساله دارند و تنها شش یا هفت بازیکن ما قراردادشان در پایان فصل تمام می‌شود.

* گفته می‌شود که باشگاه‌هایی با چند بازیکن شما مذاکره کرده‌اند.
- راهبرد باشگاه در این مساله کاملا روشن است. ما اصلا دوست نداریم بازیکنی را که دلش با تیم نیست، نگاه داریم. هر چند تاکنون این روحیه را در هیچ یک از بازیکنانم ندیده‌ام،‌ اما به آنها گفته‌ام که هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. اگر باشگاهی خواهان جذب بازیکن ما باشد، هیچ اشکالی ندارد، اما باید تا پایان فصل صبر کند و رسما با ما مکاتبه کند.

* به نظر نمی‌رسد بازیکنان نفت تهران از وضعیت خود ناراضی باشند.
- خوشبختانه باشگاه ما تاکنون به همه تعهدات خود عمل کرده است. فکر می‌کنم صحبت‌هایی که درباره تمایل بازیکنان ما به خروج از تیم مطرح می‌شود بیشتر در راستای ایجاد یک جو روانی باشد.

* کادر فنی تیم چطور؟ آیا با منصور ابراهیم زاده و دستیارانش مذاکره‌ای داشته‌اید؟
- هنوز دو بازی تا پایان فصل باقی مانده و ابراهیم‌زاده هم یک مربی کاملا حرفه‌ای است. از ایشان خواسته‌ایم که برنامه خود را برای فصل بعد ارائه دهد چون از عملکردش رضایت کامل داریم، اما هنوز مذاکره‌ای به آن صورت نداشته‌ایم چون برای ماندن ایشان در نفت، رضایت خودشان بیش از هر چیز اهمیت دارد. البته از صحبت‌هایی که ایشان تاکنون انجام داده‌اند این طور بر می‌آید که از ما رضایت دارند. ضمن این که هنوز شانس آسیایی شدن داریم و نمی‌خواهیم با مطرح کردن بحث قرارداد تمرکز کادر فنی را به هم بزنیم. اگر مشکل خاصی نباشد، ایشان سال بعد هم در نفت خواهند بود.

* آیا می‌شود گفت که آسیایی شدن با نشدن نفت در ماندن یا نماندن کادر فنی تاثیر دارد؟
- این حرف‌ها بیشتر به گمانه زنی شباهت دارد. تا جایی که می‌دانم آقای ابراهیم زاده هرگز چنین مساله‌ای را عنوان نکرده‌اند، به هر حال در شرایط فعلی باید همه فکر و ذهن ما روی آسیایی شدن متمرکز باشد و نباید به حاشیه‌ها فکر نکنیم.

* باشگاه نفت تهران همیشه با مشکلات عجیب و غریبی دست به گریبان بوده که دست بر قضا در اواخر فصل بروز می‌کنند. سال قبل بحث انتقال نفت به اراک مطرح شده بود و حالا از انتقال تیم به آبادان برای پر کردن جای خالی نفت آبادان صحبت می‌شود.
- این‌ها همه شایعات است! متاسفانه سال قبل در حالی که دو یا سه بازی به پایان فصل باقی مانده بود، همین مساله مطرح شد و حالا هم مساله جدید شکل گرفته است. برخی افراد از این مساله نفع می‌برند. به هر حال ما یک تیم جوان داریم که قرارداد برخی بازیکنانش رو به اتمام است و اگر تیم به شهر دیگری برود برخی به سود می‌رسند.

* پس شما این موضوع را قطعا رد می‌کنید؟
- درباره این مساله اگر ریشه‌یابی کنید خواهید دید که همه جا از «می‌گویند» و «شنیده می‌شود» صحبت می‌شود. این مساله را چه کسی باید بگوید؟ در وزارت نفت که چنین مساله‌ای مطرح نیست، مسئولان نفت تهران هم آن را تکذیب می‌کنند و مسئولان نفت آبادان هم با قاطعیت گفته اند که قصد خرید امتیاز هیچ تیمی را ندارند. پس چه کسی این حرف را زده است؟ باید بگردیم و پرتقال فروش را پیدا کنیم! (با خنده)

* فدراسیون فوتبال قانون جدیدی را وضع کرده که باشگاه‌ها را مجبور می‌کند برای نقل و انتقالات یا به طور مستقیم با بازیکن وارد مذاکره شوند یا کارگزاران رسمی را واسطه قرار دهند. به نظر شما این قانون در شرایط فعلی فوتبال ایران عملی است؟
- اعتقادم این است که تا وقتی باشگاه‌ها دارای بدنه مدیریت کارشناسی نباشند و کاملا خصوصی نشده باشند، خلافکاران راهی برای دور زدن قانون پیدا می‌کنند. بهترین مکانیزم کنترل این جریان خود مدیران هستند. به عنوان مثال من در مراودات شخصی‌ام برای کالایی که 100 تومان می‌ارزد هرگز 200 تومان نمی‌پردازم بنابراین اگر باشگاه‌ها هم خصوصی شوند و از جیب خود خرج کنند دیگر حاضر نمی‌شوند که هر هزینه‌ای را انجام دهند. بودجه تیم‌ها هم باید کاملا روشن باشد و آن طور نباشد که یک تیم 30 میلیارد تومان خرج کند و تیم دیگر هشت میلیارد.

* یعنی خصوصی شدن تیم‌ها مشکل دلالی را حل می‌کند؟

- اگر شرایط تیم‌ها یکسان باشد و همه خصوصی باشند از هرز رفتن پول جلوگیری می‌شود. باید بین دوغ و دوشاب تفاوت قائل شویم. طبق آمار سازمان فوتبال، 25 درصد بازیکنان در فصل دوازدهم کمتر از دو یا سه بازی انجام داده‌اند . یعنی یک چهارم بازیکنان لیگ دقایق خیلی کمی به میدان رفته‌اند. اگر این بازیکنان به طور میانگین 60 تا 70 میلیون تومان گرفته باشند، ‌یعنی حدود 12 میلیارد تومان به هدر رفته است. شما فکر می‌کنید که این پول کجا رفته است؟ این مساله ابهام آمیز است. اگر این مساله برای پنج درصد از بازیکنان رخ می‌داد قابل قبول است، اما 25 درصد قابل پذیرش نیست. باشگاهی که از جیب خود خرج می‌کند، برای هر کالا یا خدمات قیمت خارج از عرف نمی‌دهد . اگر این مساله حل نشود هیچ قانونی به سر منزل مقصود نمی‌رسد.

* سازمان فوتبال برای فصل بعد قانون سقف قرارداد را لغو کرده و قاعده دیگری را جایگزین آن کرده است. شما این اقدام را قدم رو به جلو می دانید؟
- این که سازمان فوتبال باشگاه‌ها را ملزم کرده که بودجه خود را مشخص کنند، اقدام خیلی خوبی است، اما مهم‌تر این است که باشگاه‌ها ابتدا حساب قبلی خود را صاف کنند. باشگاه ما پیشنهادی را تهیه کرده که ظرف امروز و فردا به سازمان فوتبال ارائه می‌دهد. پیشنهاد ما این است که باشگاه‌های بدهکار اجازه جذب بازیکن جدید نداشته باشند تا وقتی که بدهی خود را تسویه کنند. هر سال گفته می‌شود که باشگاه‌های بدهکار حق شرکت در لیگ را ندارند، در حالی که 12 باشگاه بدهکار داریم که هر سال در مسابقات هستند.

* به نظر می‌رسد پیشنهاد شما عملی‌تر باشد.
- اگر همه از آن حمایت کنند قطعا اجرا می‌شود. هر چند آن 12 باشگاه بدهکار از آن حمایت نمی‌کنند (با خنده) اما اگر رسانه‌ها به آن بپردازند عملی است. اجرای این قانون دو جنبه مثبت دارد. اول این که باشگاه‌های خوش حساب تشویق می‌شوند و دوم آن که باشگاه‌های خوش حساب انگیزه خود را برای خوش حسابی از دست نمی‌دهند . این کار یک عرف جهانی است. بانک هم به مشتری مقروض دیگر دسته چک نمی‌دهد.


* چند روز پیش، مدیران لیگ برتری در جلسه‌ای بیانیه‌ای را صادر کردند که در آن خواستار 18 تیمی ماندن لیگ برتر شده بودند، امضای شما در آن بیانیه نبود، شما مخالف 18 تیمی شدن لیگ هستید؟
- درباره این که لیگ 18 تیمی باشد یا 16 تیمی هیچ بحثی ندارم. معتقدم که اگر یک کار کارشناسی صورت گرفته و چنین تصمیمی گرفته شده، اگر ایرادی دارد بهتر است همان مرجع تصمیم گیرنده درباره‌اش بحث کند. اکنون باید استدلال طرفداران 16 تیمی شدن و 18 تیمی ماندن لیگ را بشونیم. اگر من آن بیانیه را امضا نکردم، دلیلش این بود که با رویه آن بیانیه مخالف بودم. به نظرم مطرح کردن یک مساله و امضای یک طومار در جلسه‌ای که رابطی به آن مساله ندارد، کار درستی نیست.

* به هر حال بیشتر مدیران حاضر در جلسه آن طومار را امضا کردند.
- برخی از مدیران حاضر در جلسه از جمله آقای جعفری، مدیرعامل تراکتورسازی به من گفتند که مخالف 18 تیمی ماندن لیگ هستند، ولی به احترام جمع آن بیانیه را امضا کردند! فکر می‌کنم این کار از روی احساسات و فشار خارجی صورت گرفته است. هیات رییسه فدراسیون فوتبال تصمیمی گرفته است. اگر این تصمیم ایراد دارد همین هیات باید دوباره آن را بررسی کند و اگر مشکلی ندارد باید روی حرف خود بایستد. ضمن این که اگر آیین‌نامه لیگ برتر ایرادی دارد، چرا آنهایی که معتقدند ایراد دارد از ابتدای فصل تاکنون حتی یک نامه ندادند و به آن اعتراض نکردند؟ در مجموع باید گفت که یک قانون اشتباه بهتر از بی‌قانونی است.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها