سایت جام جم/ در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ دوازدهم ، بحث اینکه لیگ 18 تیمی باشدو و یا 16 تیمی به اوج خود رسیده است.
کد خبر: ۵۵۵۹۸۰
کفه سنگین ترازو به نفع لیگ 16 تیمی


سایت جام جم ؛ در حالی که لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور فاصله ای تا 16 تیمی شدن ندارد اعتراض ها نسبت به این موضوع به اوج خودرسیده است و بسیاری از مدیران عامل و سرمربیان باشگاه های لیگ برتری مخالفت خود را با لیگ 16 تیمی اعلام کرده اند.

مخالفت ها و موافقت ها با لیگ 16 تیمی بنا به دلایل مختلفی  صورت می گیرد، منافع مالی ، در نظر گرفتن بعد کمی لیگ و موارد دیگر باعث به وجود آمدن هجمه گسترده انتقاداتی است که این روزها به سوی فدراسیون سرازیر شده است.  در شرایطی که لیگ بین 18 یا 16 تیمی شدن در نوسان است به نظر می آید کفه ترازو به سمت طرفداران لیگ 16 تیمی سنگین تر شده، به خصوص از زمانی که سرمربی پرتغالی تیم ملی مخالفت خود را با برگزاری لیگ 18 تیمی عنوان داشت.  تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ  این روزها موضوع مهم مورد بحث بسیاری از کارشناسان و مربیانی است که هر کدام دلایل خود را برای طرفداری از لیگ های 16 و یا 18 تیمی مطرح می کنند. طرفداران لیگ 16 تیمی می گویند که لیگ 18 تیمی با باشگاه هایی نظیر آلومینیوم هرمزگان، گهر و یا داماش معنایی ندارد و در طرف مقابل طرفداران لیگ 18 تیمی ادعا دارند که لیگ 16 تیمی باعث کاهش سطح کیفی لیگ می شود چرا که کم شدن تعداد تیم ها به معنای رقابت کمتر و انگیزه کمتر است.  با همه اینها به نظر می آید لیگ 18 تیمی همان قدر مولفه های مثبت و منفی دارد که لیگ 16 تیمی این مولفه ها را دارد.


سرگردانی حداقل 500 بازیکن 


شاید بزرگ ترین مشکلی که ممکن است لیگ 16 تیمی به وجود بیاورد این است که تعداد زیادی از فوتبالیست ها بیکار می شوند و بدون تیم می مانند و یا اینکه در بهترین حالت مجبور می شوند بازی در لیگ یک و یا حتی دسته های پایین تر را تجربه کنند.

بیژن طاهری کارشناس فوتبال و پیشکسوت سابق استقلال در این باره به جام جم ورزشی گفت: به اعتقاد من لیگ فقط  باید به این دلیل 18 تیمی باقی بماند که تعداد زیادی از بازیکنان بیکار نشوند. اگر تعداد تیم ها کمتر شود حداقل 500 بازیکن سرگردان می شوند ، عده ای بیکار می شوند ، عده ای هم به لیگ های دسته های پایین تر می روند.

وی افزود: با این وجود به نظر من اصلا فرق نمی کند که لیگ 16 تیمی باشد و یا 18 تیمی، چرا که ما اصلا امکاناتی در حد و اندازه های یک لیگ حرفه ای نداریم که حالا بخواهیم به دلیل تعداد تیم های شرکت کننده احساس نگرانی کنیم. استقلال و پرسپولیس که سرمایه های فوتبال ما هستند از داشتن یک ورزشگاه اختصاصی محروم هستند و با این شرایط چگونه می توان انتظار داشت کاهش تعداد تیم های شرکت کننده کمکی به پیشرفت  فوتبال ما کند.

این کارشناس فوتبال در ادامه گفت: بحث 18 تیمی کردن لیگ بحثی است که بدون کارشناسی صورت پذیرفت. این لیگ فقط به دلیل یک هیجان کاذب قرار است 16 تیمی شود.


کاهش رقابت در لیگ برتر


بسیاری از مخالفان طرح 16 تیمی شدن لیگ کاهش رقابت در لیگ به دلیل کم شدن تعداد تیم های شرکت کننده را اصلی ترین دلیل مخالفت خود  می دانند ، موضوعی که از جنبه های مختلف می تواند مورد بررسی قرار بگیرد و به نظر می آید نکته بسیار مهم و غیر قابل انکاری است. 

محمد پنجعلی پیشکسوت پرسپولیس نیز به جام جم ورزشی گفت: مخالف صد در صد کاهش تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ هستم چون در شرایط کنونی کم کردن تعداد تیم ها چاره فوتبال ما نیست و باید به دنبال راه حل دیگری رفت . در واقع باید بگویم برای اینکه مشکل را حل کنیم صورت مساله را فراموش کرده ایم و به سراغ راه حلی رفته ایم که قطعا به فوتبال ما و به خصوص لیگ هیچ کمکی نخواهد کرد.

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران در ادامه گفت: همه ما خوب می دانیم که لیگ 18 تیمی مشکلات و معضلات زیادی دارد اما در این بین نباید یک موضوع مهم را فراموش کرد و آن این است که در لیگ 18 تیمی، فرصت بیشتری برای معرفی پدیده ها وجود دارد و در کنار آن رقابت موجود در لیگ بیشتر هم می شود.


رابطه جام جهانی و تعداد تیم های لیگ برتری


در شرایطی که بسیاری از کارشناسان و مربیان تنها یک طرف قضیه را در نظر می گیرند و تنها بر اساس همین نگرش تک بعدی ارزیابی های خود را نسبت به این موضوع عنوان می کنند، برخی از کارشناسان همه جوانب را در نظر می گیرند و بر اساس آن اظهار نظر می کنند.

غلامحسین مظلومی پیشکسوت استقلال و مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران از کسانی است که اجرای یکی از دو طرح لیگ 16 و یا 18 تیمی را منوط به مهیا شدن شرایط کامل  برگزاری لیگ می داند. او به جام جم ورزشی گفت: برای کم کردن و یا حفظ همین تعداد تیم در لیگ باید ابتدا دید که سرنوشت تیم ملی در مقدماتی جام جهانی چه می  شود. اگر تیم ملی موفق شد که به جام جهانی برود لیگ باید 16 تیمی شود تا همه چیز سریع تر پیش برود و کروش با توجه به زود تمام شدن لیگ ،فرصت بیشتری برای سر و سامان دادن به لیگ داشته باشد .اما اگر تیم ملی به جام جهانی نرفت آنگاه همه چیز فرق می کند و لیگ باید با همان سبک و سیاق گذشته و با همان تعداد تیم برگزار شود. مظلومی یادآور شد: کروش نیز مخالفت خود را با لیگ 18 تیمی اعلام کرده است اما مخالفت او زمانی معنا پیدا می کند که او بتواند تیم ملی را به رقابتهای جام جهانی برساند.


تاثیر زنجیروار


تنها دلیل مخالفت اکثر کسانی که لیگ 16 تیمی را تایید نمی کنند فقط به بازیکنانی برمی گردد که قرار است یا بیکار شوند و یا اینکه دیگر جایی در لیگ نداشته باشند . خارج شدن بازیکنان اصلی و ذخیره دو تیم حذف شده از لیگ برتر، در چرخش بازیکنان در لیگ دسته یک نیز تاثیر گذار است و حضور احتمالی این بازیکنان لیگ برتری در لیگ های دسته پایین تر به سرگردانی و حتی بیکار شدن لیگ های یک و سایر لیگ های دسته های پایین تر اثر می گذارد. در واقع کاهش تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ برتر تاثیری زنجیره وار بر سایر لیگ ها خواهد داشت.

حسین کلانی پیشکسوت پرسپولیس با بیان اینکه به دلیل سرنوشت نامعلوم بازیکنانی که تیم هایشان قرار است از لیگ حذف شوند مخالف 16 تیمی شدن لیگ است به جام جم ورزشی گفت: در فوتبال ما مشکلات بسیار زیادی وجود دارد و خیلی چیزها سر جای خود قرار ندارد و قطعا با این شرایط کم کردن تیم های لیگ برتری دردی را دوا نخواهد کرد. اگر قرار است لیگ را 16 تیمی کنند ابتدا یک کار مفصل کارشناسی انجام بدهند و آینده حداقل 60 بازیکن لیگ برتری را که به احتمال بسیار زیاد دیگر در لیگ حضور ندارند را در نظر بگیرند.

کلانی در ادامه گفت:  در حال حاضر در برخی لیگ های اروپایی 20 تیم در لیگ حضور دارند و آب از آب تکان نمی خورد اما نمی دانم چرا در فوتبال ما فقط این اتفاق ها می افتد.کاهش تعداد تیم های شرکت کننده قطعا در روحیه ، انگیزه و آینده بسیاری از بازیکنان بسیار تاثیر گذار است.


10 تیم خوب است!
موافقان 16 تیمی شدن لیگ اعتقاد دارند در هر زمانی کیفیت بر کمیت ترجیح دارد. استدلال این افراد این است که نباید مصلحت بازیکنان و یا منافع مالی باشگاه ها را از آینده فوتبال ایران مهمتر تلقی کرد. تیم هایی همچون گهر ، نفت آبادان و یا پیکان که به لیگ یک سقوط کردند در هفته هایی که فرصت داشتند هرگز موفق نشدند امتیاز کافی و لازم را جمع آوری کنند. اما مدیران این باشگاه ها این روزها بیشتر از هر کسی مخالف 16 تیمی شدن لیگ هستند بدون اینکه به این موضوع توجه کنند که تیم های تحت مدیریتشان تا چه اندازه شایسته حضور در لیگ است.

صادق ورمزیار دیگر کارشناس فوتبال با غیر عقلانی خواندن ترجیح کمیت به کیفیت عنوان داشت: مهم ترین موضوعی که برای یک تیم لیگ برتری باید در نظر گرفته شود میزان قدرت مالی و توانایی آن تیم در ماندگاری و نتیجه گیری در لیگ است . زمانی که بحث کاهش و یا افزایش تعداد تیم های شرکت کننده را مطرح می کنیم باید تیم هایی که تراز مالی قابل قبول و امکانات لازم را دارند از دیگر تیم ها تفکیک کنیم .در این صورت بهتر می توانیم به این نتیجه برسیم که چه تیم هایی در لیگ باشند و چه تیم هایی در لیگ نباشند.

ورمزیار افزود: پیکان ، گهر و آلومینیوم تیم هایی بودند که در همان سال اول حضورشان در لیگ برتر دوباره به لیگ یک سقوط کردند که همین نشان می دهد باید تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ را کاهش داد تا هر تیمی با هر توانی وارد لیگ نشود.

وی عنوان داشت : باشگاه ها باید در لیگ بمانند اما تیم ها نباید اینجا جایی داشته باشند. تراز مالی تیم های لیگ برتری باید مثبت باشد تا بعدا مشکلاتی به وجود نیاید اما در حال حاضر اکثر تیم های شرکت چنین وضعی ندارند و به همین دلیل باید تعداد تیم های شرکت کننده کم شود.

این کارشناس فوتبال خاطر نشان کرد: برای ارتقای سطح کیفی لیگ برتر فوتبال باید هرکاری که لازم است انجام داد حتی اگر به جای 16 تیم فقط 10 تیم در لیگ برتر حضور داشته باشند.

یک بحث بدون نتیجه

درشرایطی که بحث و جدل پیرامون لیگ فصل آینده و تعداد تیم های شرکت کننده در این لیگ به اوج رسیده  است به نظر می آید همه بحث و جدل ها پیرامون این موضوع با توجه به شرایط کنونی فوتبال ایران نتیجه ای ندارد. موافقان این طرح که منتسب به فدراسیون هستند طبیعتا بازوهای اجرایی قوی تری دارند. بنابراین دیگر چاره ای جز پذیرش لیگ 16 تیمی برای کسانی که نمی خواهند این لیگ با کاهش تعداد تیم های شرکت کننده مواجه شود ، نمی ماند..  با همه این تفاسیر به نظر می آید که لیگ 18 و یا 16 تیمی در ظاهر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و قرار نیست تغییر و تحولی در فوتبال ایران به وجود بیاورند. حتی در صورتی که این طرح با موفقیت هایی هر چند جزئی روبرو شود از همین اکنون مشخص  است که هیچ پشتوانه قدرتمند و تحلیل کارشناسانه ای برای اجرای آن وجود ندارد چرا که برای عملی کردن این طرح همه چیز شتابزده و عجولانه پیش رفت.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها