دراسفند 1375 مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان سازمان تربیت بدنی وقت و روسای فدراسیون ها طی بیانات روشنگری نقشه راه در حوزه ورزش را تحلیل و تعیین کردند. در آن زمان توفیق داشتم تا این نقشه راه را در قالب منشور عالی ورزش تدوین و ارائه نمایم. اینک سخنان نغز و خردمندانه معظم له را در دیدار با قهرمانان المپیک و پاراالمپیک درتاریخ 21/ 12 /91 تکمیل و تاکیدی بر نقشه راه ورزش کشور می دانم و با افتخار منشور عالی دوم ورزش را از تدوین کلام ایشان تقدیم می دارم.
کد خبر: ۵۵۴۸۴۳
منشور عالی ورزش در کلام مقام معظم رهبری

منشور اول
قهرمانان و پهلوانان سفیران هویت و تشخص ملت ایران:
رهبر معظم انقلاب اسلامی قهرمانان و پهلوانان ورزشی کشور را سفیران هویت، تشخص، عزم راسخ، هوش بالا، ایمان و پایبندی به شریعت ملت ایران دانستند.

منشور دوم

ورزشکاران قهرمان قله های حرکت آفرین:
ورزشکاران قهرمان همچون قله هایی هستند که زمینه ساز حرکت آحاد مردم به ویژه استعدادهای جوان به سمت قله های بالاتر می باشند.

منشور سوم

دستیابی به سکوهای قهرمانی ورزشی:
همت و ارده محکم و هوش بالا راه دستیابی به سکوهای قهرمانی ورزشی است و این امر اعتماد به نفس و اعتماد ملی مردم را افزایش می دهد.

منشور چهارم

حضور ورزشکاران در میادین بین المللی :( تبلیغ جهانی ارزش ها و صفات برجسته ملت ایران بر اثر حضور ورزشکاران در میادین بین المللی )
تبلیغ جهانی ارزش ها و صفات برجسته یک ملت در اثر حضور ورزشکاران در میدان های بین المللی با حفظ اخلاق و روحیه جوانمردی ورعایت جوانب شرعی پدید می آید.

منشور پنجم

اهمیت حضور بانوان در میدان های بین المللی:
بسیار مهم و با ارزش بودن حضور بانوان و دختران ورزشکار با رعایت حجاب شرعی در میدان های بین المللی و فوق العاده بودن این حضور مورد تاکید ایشان می باشد. حضور یک زن مسلمان ایرانی و دارای حجاب در میدان های ورزشی بین المللی و ایستادن بر سکوی قهرمانی در شرایطی که قتل ، توهین و تهدید رسمی زنان مسلمان محجبه در اروپا صورت می گیرد، همگان را به جهت این حضور به تکریم وا می دارد و کار با عظمتی را به نمایش می گذارد. تاکید بر قدردانی از زنان ورزشکار که با حجاب ومتانت و وقار در میدان های بین المللی ورزشی حاضر می شوند مطالبه جدی معظم له از همه مسئولان و آحاد جامعه است.

منشور ششم

تاکید بر توجه به ورزش جانبازان و معلولان:
ایشان حضور جانبازان و معلولان در عرصه ورزش و موفقیت های ایشان را بستری برای پیام رسانی ورزشکاران می دانند. معظم له ایستادن یک ورزشکار جانباز یا معلول بر سکوی قهرمانی دنیا با همه سختی ها و آسیب های جسمی را نشان از عزم و اراده قوی آن ورزشکار و همچنین همت بالا و تشخص یک ملت می دانند.

منشور هفتم

زنده نگه داشتن شعائر دینی و معنوی در میادین ورزشی :
مقام معظم رهبری تاکید بر زنده نگه داشتن شعائر دینی و معنوی در میدان های بین المللی توسط ورزشکاران قهرمان ، بر زبان آوردن نام ائمه علیهم السلام و یا سجده و دست به دعا برداشتن آنان در حین مبارزات و موفقیت ها و سر دادن اذان پس از فتح قله ها و رعایت عفاف دینی توسط زنان ورزشکار را مصادیق این امر برشمردند. ایشان انجام مصادیق فوق الذکر را موجب برجسته شدن معنویات در دنیایی که جوانان به سمت بی ایمانی و لاابالی گری سوق داده می شوند دانسته و بر حفظ و تقویت صفات پهلوانی و جوانمردی و روحیه معنوی توصیه نمودند.

منشور هشتم

انصراف از مسابقه با ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی:
اقدام بسیار با ارزش و تلاش بسیار مهم و حساس در مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی انصراف ورزشکاران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران این رژیم می باشد که مورد تاکید قرار گرفته است.

منشورنهم

باور داشتن ظرفیت و استعداد جوانان در رشته های گوناگون:
ایجاد زمینه بروز استعدادهای جوانان ایرانی در عرصه های مختلف که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد و پیشرفت ها و موفقیت های جوانان ایران در رشته های ورزشی نشانگر ظرفیت و استعداد بالای جوانان در رشته های گوناگون می باشد. معظم له بر سرمایه گذاری برای تربیت این استعدادها و پرورش آنها به سمت قهرمانی تاکید فرمودند ، توانایی ها و استعدادهای بالای جوانان ایرانی در زمینه های مختلف علمی ، فناوری و تحقیقاتی را یک حقیقت انکار ناپذیر خواندند و تاریخ ایران اسلامی را گواه این امر دانسته و ظهور چهره ها و شخصیت های برجسته همچون ابن سینا، زکریای رازی، فارابی ، سعدی و حافظ را نشان دهنده وجود استعدادهای متراکم در این منطقه از دنیا برشمردند.

منشور دهم

ورزش قهرمانی موتور محرک ورزش همگانی و قهرمانان ورزشی مروجان ورزش همگانی:
لزوم توجه بیش از پیش به ورزش همگانی و منوط دانستن پیشرفت یک کشور به نیروی انسانی سالم ، عالم ، با همت و دیندار و همچنین حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد را نتیجه فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم دانستند.

منشور یازدهم

ویژگی های اخلاقی لازم برای یک ورزشکار:
معظم له ضمن اظهار خوشوقتی از سلامت جامعه یادآور شدند که قرار گرفتن یک جوان ورزشکار بر روی امواج تبلیغ و توجه به جهانی او را در معرض خط اخلاقی قرار می دهد و باید از خود مراقبت کند. مغرور نشدن ، مردمی و جوانمرد ماندن، با مردم بودن و برای مردم دل سوزاندن از جمله ویژگی های اخلاقی لازم برای یک ورزشکار است که به ورزشکاران برای حفظ و تقویت این روحیات سفارش فرمودند. همچنین در بعد فردی و به دلیل اعتماد به نفس بالا در یک قهرمان ورزشی ضرورت دوری لاز صفات ناپسندی همچون چاپلوسی و تملق ، دروغگویی و دو رویی را یاد آور شدند.

منشور دوازدهم

اخلاق در رسانه های ورزشی – کارهای نادرست در رسانه ها:
تلاش برخی برای تخریب فضای ورزشی کشور از طریق ترویج تهمت، دروغ ، نزاع موجب گلایه معظم له بود و یادآور شدند که متاسفانه سهم رسانه های ورزشی در این کار خلاف کم نیست و من در این خصوص هشدار می دهم . بزرگنمایی موضوعات کوچک و ایجاد فضای دعوا، تلاش برای سوق دادن افراد مصاحبه کننده به سمت حرفهای تند و ناسزا گویی کارهای نادرستی است که بر تقویت نقطه مقابل آن در رسانه ها تاکید گردید.

منشور سیزدهم

اولویت بندی رشته های ورزشی:
مطالبه معظم له از مسئولان ورزشی کشور اولویت بندی رشته های ورزشی بود و بر سرمایه گذاری و اهتمام بیشتر نسبت به برخی رشته هایی که در داخل دارای ریشه تاریخی و تجربه کافی است، تاکید شد.

منشور چهاردهم

عالی کردن ورزش:
توجه ویژه بر روی قواعد علمی رشته های ورزشی و تحقیقات علمی در این خصوص از مسائل ضروری در ورزش کشور انگاشته شود و اکتفا نشدن به تحقیقات علمی ، خارجی و استفاده از توانایی تحقیقات علمی و ارائه نظریه های متخصصان و صاحب نظران جوان که توانایی دستیابی به موفقیت های بزرگ و خیره کننده در حوزه های پیچیده علمی را دارا هستند، مطالبه جدی معظم له بود.

سخن پایانی

عواطف صمیمانه و احساسات صادقانه مقام معظم رهبری نسبت به قهرمانان و پیشکسوتان:
پیام های تشکر من از موفقیت های بین المللی ورزشکاران نشات گرفته از احساس صادقانه و حقیقی است که معتقد است ورزشکاران با کسب مقام قهرمانی در واقع به ملت وکشور خود خدمت می کنند و پیام های عزم و اراده ، ایستادگی و ایمان ملت ایران به جهان می رسانند.

شما قهرمانان و پیشکسوتان نور چشم ملت ایران هستید و امیدواریم همواره اینگونه باشید.

اسفند ماه 1391
سید علی خامنه ای


تدوین : محمدرضا ساکت ،مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد ماهان سپاهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها