لوگوی جام جم سیما
    • 0

    تلویزیون، همپای لحظات مذهبی مردم

    یک بار دیگر تقویم ایام در حال سپری شدن است، روزی از پس روز دیگر می‌گذرد و به ماهی ویژه در تقویم قمری نزدیک می‌شویم. ماه محرمی که البته محرم‌الحرام نام گرفته و شروع ماه قمری را نه به شادی، که با رنگ خون پیوند زده است. به شهادت رسیدن اباعبدا... الحسین (ع) و 72 یار مظلومش در این ماه محرم را به اتفاقی ویژه و حماسه‌ای ماندگار در طول تاریخ تبدیل کرده است که تا همیشه ارزش روایت کردن و دوباره از نو گفتن و شنیدن را دارد؛ داغی که کهنه نمی‌شود و عزایش را هیچ آزاد مرد و آزادزنی از یاد نمی‌برد.

    • 0

    پر و بال هدهد رسانه ملی برای استان‌ها

    صعود از کوهرنگ تا اوج

    ‌‌برگزاری جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما، نقش مهمی در توسعه فراگیر و ارتقای کیفی و کمی مراکز استانی صدا و سیما دارد.

    • 0

    رنگ سیاه بر پرده نقره‌ای

    نام زنده یاد سید ضیاءالدین دری با سریال‌های مشهوری همچون «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» گره خورده است، کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون ایران که خالق آثاری همچون «سینما سینماست»، «در سرزمینی دیگر»، «باد و شقایق» و «لژیون» هم بود، فیلم‌هایی که هر کدامشان، خاطرات بسیاری برای سینمادوستان بر پرده نقره‌ای آفریدند و اینک، خاطره‌ساز هنرمندی هستند که این آثار را به جامعه هنری ایران تقدیم کرد.

    • 0

    تجدید بیعت با آرمان‌های اصیل رسانه‌ای

    در تقویم جمهوری اسلامی 17 مرداد سالروز شهادت شهید محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است. روزی برای تجلیل از اصحاب رسانه و قلم، هم‌آنان که در خط مقدم نبرد رسانه‌ای ایستاده‌اند و از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و اهداف مقدس ملت بزرگ ایران در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دفاع می‌کنند.

    • 0

    بزرگداشت 40 سالگی انقلاب، ضرورتی فراتر از علاقه و احساس

    ‌‌از وقتی بحث بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب پیش آمد، نظرات گوناگونی میان علاقه‌مندان به نظام مطرح شده است‌. برخی، آن را نوعی ضرورت برای مرور دستاوردهای بزرگ کشور در 40 سال گذشته می‌دانند؛ دستاوردهایی که شاید از بیان درست و هنرمندانه آنها به دلایل مختلف غفلت شده و تعدادی هم معتقدند به این کار نیاز نیست و این‌که بایستیم و روی 40 سالگی این انقلاب که همچنان سرزنده به پیش می‌رود تأکید کنیم، به‌معنای آن است که گویی سقفی برای آن در نظر گرفته‌ایم که اصلاً معنایی ندارد.

    • 0

    امید، داروی شفابخش بیماری‌های امروزمان

    دیگر کم کم داریم عادت می‌کنیم که هر روز یک یا حتی چند خبر بد و تلخ در رسانه‌هایمان بشنویم. همه اینها را قبول داریم اما آیا تنها ما در این دنیا این حجم از سختی و تلخی را لمس می‌کنیم و می‌چشیم؟

    • 0

    پدرانی که ماندگار شدند

    پ.د.ر، سه حرفی که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، غوغا می‌کنند و یک واژه مقدس و بزرگ را شکل می‌دهند که هیچ کس نمی‌تواند پا به پای آن رقابت کند. حالا این سه کلمه کنار هم قرار گرفته و شده نام یک سریال که این شب‌ها از شبکه دو پخش می‌شود.

    • 0

    هیراد و« قندانی» که رشیدپور ندیده بود

    روز گذشته گزارشی در همین صفحه منتشر شد که وضعیت شرکت‌های خواننده‌سازی را بررسی کرده و در کنارش به حواشی کنسرت‌های حمید هیراد ـ خواننده موسیقی پاپ ـ پرداخته بودیم. گزارشی که دو بخش داشت؛ در بخش اول ماجرای خواننده‌سازی را مرور کرده بود و در نتیجه‌گیری خود این نوع خواننده شدن را شیوه شرکت‌های سودجوی موسیقی دانسته و خوانندگانی که به این شکل وارد مارکت موسیقی می‌شوند را قربانی سودجویی همین شرکت‌ها معرفی کرده بود.

    • 0

    آی‌فیلم و حمایت از تولید ملی فرهنگی

    در سال حمایت از کالای ایرانی، بیشتر توجه صاحب‌نظران به صنایع و بنگاه‌های تولیدی کالا و خدمات است، غافل از آن‌که این توجه و توجه‌دهی در وجهه تولیدات فرهنگی نیز به همان اندازه ضروری است که کالا و خدمات ایرانی نیازمند پشتیبانی‌اند.

    • 0

    تابستان؛ فصل داغ تلویزیون

    مرتضی میرباقری، معاون سیما، در یادداشتی تابستان را بهترین فرصت برای انجام وظایف ذاتی تلویزیون در حوزه فرهنگ سازی و ایجاد نشاط، خلاقیت، نوآوری، بازسازی قوای انسانی و آموزش خواند.

    • 0

    خنده‌ات را ارزان نفروش!

    سری دوم مسابقه «خنداننده‌شو» در شب‌های گرم تابستان از آنتن شبکه نسیم در حال پخش است. اتفاقی مثبت که توانسته علاوه بر جلب نظر مخاطب، تبدیل به برنامه‌ای جریان‌ساز برای کشف و پرورش استعدادها نیز شود؛ تجربه‌ای که تا پیش از این در تلویزیون سابقه نداشته است. فرصتی که در سایه حمایت تلویزیون در اختیار استعدادهای جوان قرار گرفته تا بتوانند هم خودی نشان دهند هم از موقعیت همنشینی با برخی از چهره‌های شاخص طنز کشور سود ببرند.

    • 0

    رادیو معارف؛ رسانه مرجع

    رادیو، با وجود رسانه‌های عصر دیجیتال، رسانه‌ای سنتی به حساب می‌آید. گرچه ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو، آن را از سایر رسانه‌ها متمایز کرده، ولی باید برای بقای خود در عرصه رقابتی راهکارهایی را پیدا کند. رادیو در دوره‌های مختلف، مقبولیت خود را حفظ کرده و در برابر رسانه‌های جدید از گردونه رقابت حذف نشده است.

    • 0

    یکی حسام‌بیک را از بنز تشریفاتش پیاده کند

    «روزی روزگاری»، یادگار دورانی است که هنوز عطر و بوی فضای معنوی جبهه‌ها در جامعه حضور دارد و دولت وقت، تازه در ابتدای راه تغییرات گسترده از بالا به پایین در اقتصاد و فرهنگ برخاسته از انقلاب اسلامی و همسان‌سازی آن با «جامعه جهانی» قرار دارد.

    • 0

    وقتی از آن‌ورِ بوم می‌افتیم

    تبلیغات از آن دست مفاهیمی است که حالا سال‌هاست معنایش عوض شده است و روز‌به‌روز هم معنایی گسترده‌تر می‌یابد. تبلیغات دیگر نه فقط به معنای ترغیب به خرید جنس یا کالا یا استفاده از خدمات، که تبدیل به دنیایی وسیع و اقیانوسی پهناور شده است. این روزها چه بخواهیم چه نخواهیم، هرکدام‌مان به نوعی در معرض تبلیغات قرار داریم و افکار عمومی اجتماع اطرافمان بر پایه همین تبلیغات و قدرت تصمیم‌گیری صاحبان تبلیغاتی شکل می‌گیرد.

    • 0

    مستندهای آرشیوی ارزشمند

    مستند یکی از قالب‌های جذاب برنامه سازی محسوب می‌شود که نه تنها مخاطبان خاص خودش را دارد، بلکه در سال‌های اخیر هم با اقبال مخاطبان عام رو‌به‌رو شده است و یکی از دلایل اقبال عمومی، تنوع موضوع در ساخت مستندهاست. گرچه در روزگاری ما شاهد تولید مستند بودیم، اما موضوعات محدودی دستمایه ساخت قرار می‌گرفت، ولی با رونق مستندسازی ما شاهد مستندهای اجتماعی، ورزشی، سیاسی و... بودیم و رسانه ملی با راه‌اندازی شبکه مستند این قالب برنامه‌سازی را گسترش داد. به همین دلیل مستندسازان هم گرایش بیشتری برای تولید چنین آثاری پیدا کرده‌اند.