گفت وگو با مجری برنامه جشن رمضان

مجری باید شأن رسانه را حفظ کند

عبدالرضا امیراحمدی از سال 73 فعالیت خود را در صدا و سیما آغاز کرد. وی تاکنون اجرای برنامه‌های مختلفی همچون باشگاه مهرورزان جوان، صبح بخیر ایران، سلام تهران و... را در شبکه‌های مختلف سیما بر عهده داشته است.
کد خبر: ۴۹۵۶۵۸

امیراحمدی در حال حاضر در ماه مبارک رمضان و در کنار مرتضی حسینی، هومن حاجی‌عبداللهی و علی معصومی برنامه جشن رمضان را اجرا می‌کند.

سال‌ها برنامه جشن رمضان با اجرای محمود شهریاری و کاظم احمدزاده پخش می‌شد. چطور به شما پیشنهاد اجرای این برنامه شد؟

دو ماه قبل از ماه مبارک رمضان به من پیشنهاد شد که امسال مجری اصلی برنامه جشن رمضان باشم. البته چند نفر از مجریان دیگر هم معرفی شدند که در نهایت مرتضی حسینی انتخاب شد و این انتخاب‌ها کاملا براساس تصمیمات مدیران شبکه و سازمان صورت گرفت. برنامه جشن رمضان یکی از بهترین و قدیمی‌ترین برنامه‌های زنده شبکه تهران است چون بسیاری از خانواده‌ها در محل جشن حضور دارند و خیلی از هموطنان هم از طریق گیرنده‌های دیجیتال این برنامه را تماشا می‌کنند. قرار شد در برنامه امسال تغییراتی به وجود آید. من هم تلاش کردم با استفاده از تجربه‌های چند ساله و مشورت با متخصصان رسانه برنامه جشن رمضان را متفاوت‌تر از گذشته اجرا کنم. من اجرای برنامه‌های مختلفی را در شبکه‌های متعدد بر عهده داشته‌ام و آمد و رفت مجریان در برنامه‌ها طبیعی است به طور مثال من سال‌ها اجرای برنامه صبح بخیر ایران را برعهده داشتم و بعد از ایجاد تغییراتی در برنامه، اجرای آن را به عهده همکاران دیگرم سپردند و من به شبکه جام‌جم رفتم.

فکر نمی‌کنید اجرای شما و مرتضی حسینی با اجرای محمود شهریاری و کاظم احمدزاده مقایسه شود؟

این‌که اجراهای ما با مجریان قبلی برنامه مقایسه می‌شود را قبول دارم و این موضوع هم طبیعی است. به همین دلیل همیشه به همکارانم می‌گویم که کار ما بسیار سخت‌تر است و تلاش بیشتری می‌طلبد اما معتقدم که هر مجری می‌تواند امضای خود را داشته باشد و طرحی نو دراندازد. براساس تجربه می‌دانم که در ابتدا پذیرش مجری جدید سخت است و بعد از مدتی مردم او را می‌پذیرند و اگر کارش را خوب انجام دهد از او حمایت می‌کنند. یاد گرفته‌ام صبور باشم و با تمام قوا ادامه دهم. دوست دارم مردم بدانند که مجریان مثل بازیکنان فوتبال هستند که ممکن است در هر فصل با یک تیم قرارداد ببندند و این هیچ ربطی به توانایی یا عدم توانایی مجری قبلی ندارد. من از زمانی که وارد سازمان صدا و سیما شدم به همه همکارانم احترام گذاشته‌ام حتی کسانی که بعد از من وارد سازمان شده‌اند و در همه برنامه‌ها تعامل بسیار خوبی با آنها داشته‌ام. ما یک خانواده هستیم و در کنار هم کار می‌کنیم. محمود شهریاری و کاظم احمدزاده هم از دوستان من هستند و من همیشه به آنها احترام می‌گذارم و می‌دانم که درگیر کارهای بزرگ‌تر و مهم‌تر در استان‌های دیگر هستند.

با آمدن شما چه تغییراتی در برنامه جشن رمضان به وجود آمده است؟

من تلاش کردم خانواده‌هایی را که به عنوان مهمان در برنامه حضور دارند به شکلی در برنامه دخیل کنم تا تنها تماشاچی نباشند. انتخاب اشعاری کوتاه و اجرای آن در برنامه، تغییر چگونگی پرسش و پاسخ از مهمانان و... از جمله فعالیت‌هایی بود که در برنامه جشن رمضان امسال انجام می‌شود.

بیشتر مهمانان از خواننده‌ها یا بازیگران هستند. فکر نمی‌کنید حضور این گونه افراد در برنامه‌ها تکراری شده است؟

شاید حضور این گونه مهمانان در برنامه تکراری باشد اما نحوه گفت‌وگو با آنها متفاوت است. یعنی هر مجری‌ای تلاش می‌کند تا از دریچه‌ای خاص با آنها صحبت کند. انسان‌ها هر روز تغییر می‌کنند و به درک و دریافت‌های جدیدی می‌رسند، روحیات و علائق آنها دائم تغییر می‌کند و من دوست دارم این ابعاد جدید را نمایان کنم.

سوال‌هایی را که از مهمانان می‌پرسید از قبل در ذهنتان آماده می‌کنید؟

این‌که بخواهم در برنامه بدون هیچ گونه اطلاعاتی حاضر شوم مطمئنا برای خودم خوب نخواهد بود چرا که دچار سردرگمی خواهم شد و این موضوع را هم مهمان برنامه و هم مخاطبان آن متوجه خواهند شد. خوشبختانه معمولا مهمانان برنامه چند روز قبل مشخص می‌شوند و من سعی می‌کنم قبل از برنامه حتما در خصوص آنها تحقیقاتی را انجام دهم. از روحیات و علائق و دغدغه‌هایشان مطلع شوم و در نهایت براساس شخصیت هر مهمان طرح و نقشه ذهنی داشته باشم تا به مقصود و مطلوبم برسم.

چقدر با مرتضی حسینی هماهنگ هستید؟

معمولا هنگامی که دو مجری برای یک برنامه انتخاب می‌شوند باید نسبت به اجرای هم آشنایی داشته باشند تا بتوانند هنگام اجرای برنامه به مشکلی برنخورند. من ظرفیت‌های اجرای مرتضی حسینی را می‌شناسم، او هم ویژگی‌های اجرای من را می‌داند و هر دو تلاش می‌کنیم که کنار هم اجرای قابل قبولی را برای مخاطبان ارائه کنیم.

آیا شور و هیجان خود شما آنقدر هست که بتوانید برنامه را باطراوت اجرا کنید؟

بستگی به شرایط و ساختار برنامه دارد.گاهی پرشورم و گاهی خاموش... گاهی اهل قال و گاهی اهل حال و گاهی هر دو.

اجرا در تلویزیون کار بسیار مشکلی است. مجری منفعل هیچ وقت نمی‌تواند بخوبی برنامه را هدایت کند. مجری برنامه باید همیشه آماده باشد و بتواند بخوبی برنامه و صحنه را اداره کند. اگر مجری نتواند ارتباط خوبی را با مهمان، مخاطب یا عوامل صحنه برقرار کند مطمئنا نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد. من همیشه در برنامه‌هایم تلاش می‌کنم ابتدا با مخاطب یا مهمان برنامه ارتباطم را به خوبی برقرار کنم و براساس چیدمانی که در ذهنم برای اجرای آن برنامه دارم، پیش بروم. مطمئنا در برنامه زنده امکان دارد اتفاق‌هایی بیافتد که مجری نتواند آنچه را که در ذهن طراحی کرده، اجرا کند اما مهم مدیریت است.

علاوه بر اجرا در رسانه دریغ انجام چه کاری را داشته‌اید؟

همیشه دوست داشتم تهیه‌کننده کارم خودم باشم، اما با توجه به قانونی که وضع شده مجریان نمی‌توانند تهیه‌کننده باشند.

مجریان معمولا دوست دارند خودشان مطرح شوند و شاید همین موضوع باعث وضع چنین قانونی شده باشد؟

نه اتفاقا من به این موضوع فکر نمی‌کنم. وقتی مجری برنامه، تهیه‌کننده هم باشد اشراف و تسلط بیشتری به برنامه دارد و می‌داند که چه کاری می‌خواهد انجام دهد، اما در بسیاری از برنامه‌ها تهیه‌کننده مرتب باید به مجری بگوید چه کاری را انجام بده یا چه کاری را انجام نده و هماهنگی فکری و ذهنی این دو، زمانبر است، اما وقتی مجری مولف باشد می‌تواند از همه توان خود برای موفقیت برنامه استفاده کند. شاید مجری و تهیه‌کننده در برنامه‌ای نظرهای یکسانی نداشته باشند که همین موضوع می‌تواند مخرب باشد و به برنامه لطمه بزند.

وقتی مجری، تهیه‌کننده می‌شود به سمت ستاره‌شدن می‌رود و به خود اجازه می‌دهد راجع به هر چیزی اظهارنظر کند. البته شاید در برخی مواقع هم حاشیه‌هایی را برای خودش بسازد که به ضررش باشد. نظر شما چیست؟

من نمی‌گویم مجری ستاره بشود یا نشود. مجری باید همه ضوابط حرفه‌ای رسانه را رعایت کند. ما مجریانی داشته‌ایم که تهیه‌کننده هم بوده‌اند اما بعد از مدتی حاشیه‌ساز شده‌اند و حرمت نمک رسانه را شکسته‌اند. اما من معتقدم همه اینها راهکار دارد و می‌توان خیلی راحت جلوی بسیاری از اتفاق‌ها را گرفت و مجریان محبوب و مطرح را حفظ کرد. امیدوارم با توجه به نشست‌هایی که در معاونت سیما با حضور دکتر دارابی برگزار شده بتوان برنامه‌ای را برای مجریان در تلویزیون مدون کرد که شاهد موفقیت روزافزون مجریان در صدا و سیما باشیم.

فرشید شکیبا - جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها