بازخوانی گذ شته وجستجوی هویت واقعی آدمها این روزها موضوع محوری چند مجموعه تلویزیونی سیما شده است. دراین مسیر کشف حقیقت شخصیت ها نیز باید به نوعی به بلوغ وشناخت از پیرامون وآدمهای نزدیک به خود برسند.
کد خبر: ۶۰۶۸۵

روح جستجوگر بشر زمانی اوج می گیرد که انگیزه حرکتی او استوار و پرقوت باشد و آدمی در این مسیر تمام مرارتها رابه جان بخرد.اما درمجموعه های فعلی سیما آدمها نه تصویر روشنی از خود می دهند ونه از آنچه که درمسیرشان قرار می گیرد به شناخت وبازخوانی تازه ای می رسند زیراریسمان مهم انگیزش شخصیت ها همیشه پوسیده وغیرقابل باوراست . «آهوی ماه نهم» با تعدادی شخصیت مشخص درصدد روایت یک درام ساده خانوادگی است. درامی که اسکلت علی ومعلولی وبده بستان آدمهایش با هم قابل باور ودفاع نیست. دختری بعد از 2دهه زند گی توسط تصویری درمی یابد که مادرش شخص دیگری است واینک درمسیر جستجو چنان آد مها وحوادث با عنصر تصادف جلوی او سبز می شوند که قصه ای که می توانست احساس مخاطب راقلقلک دهد عملا یک رویه فانتزی وکارتونی پیداکرده است .از لحاظ جغرافیا اسکلت داستان به 2بخش شهروروستا تقسیم شده است. قسمت شهر آن راتا حدودی می توان با توجه به داده های تصویری پذیرفت ولی روستا وآدمهایش بخصوص شخصیت های درگیر در قصه آنقدر شهری وباسمه ای هستند که سایرروستایی های گذری که از اصل جنس نیز هستند رازیرسوال می برند .سهراب بزرگ شده روستاست ولی آنقدر با اتمسفر روستا بیگانه است که تماشاگر نیز اوراپس می زند. مادر سهراب نمونه تیپیکال یک زن روستایی دهه پنجاه است با آن لهجه ساختگی آزاردهنده . دردهه هشتاد واقعا حضور چنین پرسوناژهایی درساخت داستانی یک مجموعه تلویزیونی جای پرسش فراوان دارد پدرآهو کسی که درواقع برگ برنده ماجرادردست اوست گاه از در مسامحه وارد می شود وگاه به مخالفت می پردازد واصل پنهان کاری که باید پیش برنده آدم محوری مجموعه وحوادث اسکلت داستان باشد دیگر محلی از اعراب ندارد .همه می دانند مادر آهو زنده است وچنان هم به این باور ایمان دارند که گویا شخصیت اصلی بیشتر برای پیک نیک و تفریح به روستا رخت سفربسته وقضیه مادر نیز یک موضوع فانتزی ودردرجه دوم قرارگرفته است .داده ها وگفته های آدمها متاسفانه بصورت مستقیم واغلب ماجراها برحسب تصادف گره ای از پرسش های آهو رامی گشایند. سهراب که برسر موضوع زمین برای آهو اسلحه می کشد یکهو از این روبه آن رو می شود وفتیله عشقی اش شعله ور می شود . بنفشه دوست آهونیز طبق مجموعه های این سنوات یک دختر لوس و ننراست که مثلا باید بار طنزواشک دار سریال راتقویت کند بدون اینکه درروند پیگیری آدم اصلی وکلیت قصه موثر باشد». «آهوی ماه نهم» بیشترین ضربه رااز اسکلت داستانیاش خورده است.مجموعه ای که می توانست با صبر وحوصله ودقت در چینش حوادث وانتخاب وپرورش آد مهای مناسب قابل تعمق و تامل باشد.

علی احسانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها