با گذشت بیش از یک سال از آغاز صداگذاری
کد خبر: ۱۳۳۱۸
سریال «خاک سرخ » صداگذاری آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیابه شیوه استریودر استودیوعماد،توسط محسن روشن ادامه دارد محسن روشن در گفتگو با خبرنگار ما، در پاسخ به این پرسش که «صدا تا چه حد در این مجموعه نقش دراماتیک دارد»؛ گفت «تنوع صدا، همیشه در پی تنوع موضوع به وجود می آید از سوی دیگر، شناخت کارگردان از مقوله صدا نیز بسیار مهم است من در فیلمهای مختلفی با ابراهیم حاتمی کیا همکار بوده ام و او را کارگردانی «صداباز» می دانم که به موسیقی و صداگذاری اهمیت زیادی می دهد و این شناخت ، نقش زیادی در بروز خلاقیت صداگذار دارد. او در ادامه «خاک سرخ » را کار «پرصدایی » معرفی کرد و گفت : «داستان از مجلس عروسی پر سروصدایی در تهران آغاز می شود، با مسافرتی پر تنش در جاده های منتهی به جنوب کشور ادامه می یابد و به حوادثی ختم می شود که مربوط به روزهای آغاز جنگ و اشغال خرمشهر است .» او با تاکید بر اهمیت «فضاسازی » در مرحله صداگذاری ، گفت : «از قسمت پنجم تا هفدهم سریال ، داستان در شهر خرمشهر اتفاق می افتد. تمامی ماجراهای این 12قسمت در کمتر از 10روز رخ می دهد و در این شرایط، خرمشهر از زمان محاصره تا اشغال ، به نمایش درمی آید. تلاش کردم صداگذاری این قسمتها به گونه ای باشد که بیننده ، هم از سروصدای انفجارها خسته نشود و هم از فضای جنگ دور نشود.» او ضمن اشاره به انجام تحقیقاتی درخصوص اشغال خرمشهر گفت : «طبق اطلاعاتی که کسب کردم ، در زمان حمله عراق به خرمشهر، این شهر زیر آتش توپخانه و خمپاره دشمن بود از سوی دیگر، گاهی نیز با حمله هوایی تهدید می شد. در صداگذاری انفجارها نیز شیوه «مستند صوتی » را پیش گرفتم و برخلاف برخی از آثار جنگی که گاهی صدای انفجار توپ را جای انفجار خمپاره می گذارند، از هر صدایی سر جای خودش استفاده کردیم تا برای بیننده ای که شاهد چنین صحنه هایی بوده ، هیچ چیز مصنوعی جلوه نکند.» محسن روشن در ادامه افزود، «در طول سریال ، زندگی اهالی خرمشهر، به نمایش در می آید. در ابتدا، شخصیت ها از صدای انفجارها، واکنش های تند نشان می دهند. اما در ادامه ، با تشدید صدای انفجارها، آدمها کم کم نسبت به صدای انفجارها واکنش تند نشان نمی دهند. روشن در پاسخ به پرسشی ، درباره علت طولانی شدن صداگذاری این سریال گفت : «در ابتدا، تست کردن صداها و رسیدن به حد استاندارد مناسب تلویزیون 2ماه وقت گرفت . از سوی دیگر، برای صداگذاری هر قسمت ، 10روز زمان صرف طراحی و 20روز زمان صرف صداگذاری شد که کار صداگذاری چند قسمت باقیمانده از سریال نیز همزمان با پخش سریال صورت خواهد گرفت . او ضمن اشاره به مسائلی همچون : صداگذاری به شیوه استریو، طولانی شدن زمان تدوین ، حضور 3ماهه حاتمی کیا در فیلم ارتفاع پست و برخی اشکال های موجود در صدابرداری سر صحنه ، در تشریح نکته آخر گفت : «یکی از وظایف صداگذار، رتوش صداهای گرفته شده است . در بعضی مواقع ، صداگذارها به جای رفع این مشکل ، «دوبله » کردن را پیشنهاد می کنند، اما شخصا صدابرداری متوسط را به دوبله خوب ترجیح می دهم . البته ممکن است در برخی صحنه ها صداها آن چنان که باید، شسته رفته نباشد.» محسن روشن با اشاره به هماهنگی «موسیقی و صداگذاری » در این سریال گفت : «گاهی این هماهنگی آنقدر زیاد است که تشخیص این مساله که صدایی که می شنویم کار آهنگساز است یا صداگذار، مشکل است . در طول کار، ضربات موسیقی و افکت ها با هم همخوانی بسیار زیادی دارد در فیلمهای جنگی اگر روی صحنه های انفجار موسیقی گذاشته شود، هم صدای انفجار از بین می رود، هم صدای موسیقی شنیده نمی شود، اما طراحی این مساله از ابتدا، باعث شد که این مسائل در طول سریال یکدست و دلچسب باشد.» گفتنی است ، محسن روشن تاکنون صداگذاری سریال های «امام علی ع»، «ولایت عشق » را به عهده داشته است . از آثار سینمایی وی نیز می توان به فیلمهای «مومیایی ³و «بازمانده » اشاره کرد. «خاک سرخ » احتمالا از اواخر شهریور ماه ، از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها