جوانان بطور هدفمند به تماشای تلویزیون می پردازند و این امر با توجه به تعدد و تنوع برنامه های شبکه های مختلف تلویزیونی دور از انتظار نیست پژوهشگران هوادار این رویکرد به بررسی انگیزه های متفاوتی پرداخته اند
کد خبر: ۴۷۲۴
که منعکس کننده نوع استفاده مخاطب از تلویزیون است با توجه به وجود رابطه داخلی در بین این انگیزه ها، قائل به دو نوع استفاده هستند: اول استفاده هدفمند یا استفاده از محتوای رسانه و دوم استفاده غیرهدفمند یا استفاده از خود رسانه که در استفاده هدفمند، قصد قبلی و انتخاب برنامه دخیل است در حالی که در استفاده غیرهدفمند، پیام گیر هدف خاصی را دنبال نمی کند.پرسشهایی که در این زمینه مطرح می شود، عبارتند از: چه درصدی از جوانان بطور هدفمند به تماشای تلویزیون می پردازند؛ آیا برنامه های تلویزیون با سلایق جوانان انطباق دارد؛ مدت استفاده جوانان از رسانه ها چقدر است ؛ که جامعه آماری این بررسی را، جوانان 18 تا28 ساله ساکن تهران تشکیل می دهند.روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چندمرحله ای بوده است . به این ترتیب که در مرحله نخست از بین "بلوکهای ساختمانی " و در مرحله دوم از بین خانوارهای ساکن در بلوکهای انتخاب شده ، نمونه گیری سیستماتیک صورت گرفته است و تاریخ این بررسی 14/12/79 است. جداول1 و2 براساس این پژوهش ،3/96 درصد از جوانان هجده تا بیست و هشت ساله ساکن تهران تلویزیون تماشا می کنند و این بدان معناست که جوانان در تمام زیرگروه های جنس ، فعالیت ، تحصیلات و وضعیت تاهل ، به تماشای تلویزیون پرداخته اند. برای آگاهی از این که جوانان چه مدت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند، از ایشان سوال شد. براساس نتایج به دست آمده ، جوانان ساکن تهران در ایام تعطیل بطور متوسط4 ساعت و6 دقیقه و در ایام غیرتعطیل بطور متوسط2 ساعت وپنجاه و چهار دقیقه به تماشای تلویزیون می پردازند به منظور آگاهی از این که چند درصد از جوانان در پی استفاده از محتوای برنامه های تلویزیونی هستند، از آنها پرسیده "شما معمولا برنامه های خاصی را تماشا می کنید؛" نتایج حاصل از این پرسش ، حاکی است که شصت و نه درصد از جوانان معمولا برنامه های خاصی را تماشا می کنند، برای 31 درصد از جوانان ، در هنگام استفاده از تلویزیون مهم نیست که چه برنامه ای پخش می شود. برای آگاهی از این که آیا برنامه های تلویزیون مطابق خواست و سلیقه جوانان است یا نه ، از ایشان سوال کردیم . نتایج نشان می داد که بیش از یک سوم جوانان تصریح کرده اند که در مجموع ، برنامه های تلویزیون مطابق خواست و سلیقه آنها نیست که براساس نتایج ، بین نظر مردان و زنان در این زمینه تفاوت وجود دارد و مردان بیشتر از زنان ابراز کرده اند که برنامه ها مطابق سلیقه آنها نیست براساس نتایج این آزمون ، بین پاسخ جوانان در دو گروه سنی زیر23 سال و بالای 23 سال ، تفاوتی نیست ولی در سطوح مختلف تحصیلی ، بین پاسخ جوانان تفاوت هایی وجود دارد و برنامه های تلویزیون کمتر مطابق سلیقه افراد با تحصیلات بیشتر از دیپلم و مجرد است.جوانان در تمام زیرگروه های جنس ، فعالیت ، تحصیلات و وضعیت تاهل ، به تماشای تلویزیون می پردازند و در ایام تعطیل بیش از ایام غیرتعطیل تلویزیون تماشا می کنند برای 92 درصد از جوانان این امکان وجود دارد که هر زمان که بخواهند، می توانند از برنامه های تلویزیون استفاده کنند وشصت ونه درصد آنان بطور هدفمند به تماشای تلویزیون می پردازند براساس این پژوهش جوانان در دسترسی به تلویزیون ، با محدودیتی مواجه نیستند و بیش از90 درصد آنها هر زمان که بخواهند می توانند از تلویزیون استفاده کنند طبق یافته های این پژوهش تقریبا دو سوم از جوانان بطور هدفمند به تماشای تلویزیون می پردازند و این امر با توجه به تعدد و تنوع برنامه های شبکه های مختلف تلویزیونی دور از انتظار نیست لیکن باید توجه داشت که 37 درصد از جوانان اظهار کرده اند: برنامه های تلویزیون مطابق خواست و سلیقه آنها نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها