از شبکه های یک تا5 سیما
کد خبر: ۳۸۱۸
انتظارات دست یافتنی مخاطبان ازبخشهای خبری سیماآنچه که هر روز در گوشه و کنار جهان و همچنین در داخل کشور اتفاق می افتد، در برنامه های خبری که به طور تخصصی به اطلاع رسانی می پردازند، به سمع و نظر بینندگان و مخاطبان پرشمار آن می رسد و پر واضح است که این برنامه ها، وظیفه ای حساس و پر مسوولیت برای تحقق رسالت رسانه ای صدا و سیما بر دوش دارند. در حال حاضر هر کدام از شبکه های مختلف سیما، قالبهای خاص تلویزیونی را از زمان پخش اخبار گرفته تا نحوه تولید تلویزیونی برنامه خبری برای خود در نظر گرفته اند و تلاش بر این است که با ارائه برنامه های خبری متنوع ، وظیفه اطلاع رسانی رسانه ای خود را به بهترین وجه انجام دهند. لیکن به نظر می رسد که نواقص و کاستی های محدودی باعث شده است تا در مقاطعی به دلیل تفاوت در نحوه تولید تلویزیونی، مخاطبان ناراضی باشند.منظور از کاستی در نحوه تولید، استفاده محدود از تکنیک های استاندارد تلویزیونی برای انجام یک فعالیت رسانه ای - خبری از سوی یک وسیله ارتباط جمعی فراگیر است که قصد ارائه یک برنامه خبری موفق را دارد.برای مثال ، تمام عوامل تولید و پخش اخبار و برنامه های خبری شامل کارگردان تلویزیونی ، سردبیر و اعضای تحریریه برنامه خبری ، گوینده خبر و همچنین استفاده از تکنیک های خاص نظیر نحوه انتخاب و اجرای دکور استودیوی خبر، تیتراژ برنامه خبری ، استفاده از گرافیک خبری و مواردی دیگر، همگی در "فرم و محتوا و اجرا" و در یک قالب رسانه ای از نوع "دیداری شنیداری " باید هماهنگ و پوششی و مکمل عمل کنند تا اطلاع رسانی مطلوب و ایده آل تحقق یابد؛ زیرا وجود ناهماهنگی هایی هرچند اندک ، افت شدید برنامه خبری را به دنبال خواهد داشت . در نظر بگیرید که گاه خبرهای بسیاری دارای سابقه نیستند و اگر هم باشند، تصاویر تلویزیونی مرتبط به صورت زنده یا آرشیوی از آنها پخش نمی شود، در این بین اگر جملات خبری نیز طولانی شود، امکان دارد بیننده هر آن کل ماهیت و مفهوم خبر را از دست بدهد و یا این که مجبور باشد برای درک کامل خبر، از یک حواس ششدانگ بهره گیرد؛ کاری که مثلا برای تماشای یک برنامه علمی - آموزشی انجام میدهد.برای این که این مساله پیش نیاید، کارگردان تلویزیونی پخش خبر و عوامل تولیدی باید تنوع و همچنین پرهیز از شتابزدگی و "آسان خواهی در تولید" را مد نظر قرار دهند. همچنین نقش گوینده خبر و ساعات پخش اخبار نیز بسیار تاثیر گذار است و یکی از ارکان اصلی در حفظ مخاطبان به حساب می آید. موارد بظاهر کم اهمیت تر در تولید برنامه های خبری نیز باید جایگاه خاص خود را توسط عوامل برنامه ساز به دست آورند. اگر تیتراژ یک برنامه خبری و پخش اخبار، شتابزده و آسان پذیر ساخته شده باشد، حتی اگر سالها از ساخت آن گذشته باشد، یکی از موارد مهم در از دست دادن مخاطب محسوب میشود.در کنار این موارد، نباید از عنصر بسیار موثر "گرافیک خبری " غفلت کرد. در این زمینه یک "آرشیو خبری تصویری " روز آمد و همچنین وجود افرادی که توانایی استفاده بهینه از این آرشیو را داشته باشند و نیز به طور مستمر جزو عوامل تولیدی پخش اخبار و برنامه های خبری لحاظ شوند، باعث می شود که خبرها، تصاویر مناسب داشته باشند و گرافیک خبری بتواند نه تنها به القای پیام کمک کند، بلکه سابقه خبر را نیز در اختیار بیننده بگذارد که در این صورت ، مخاطب راضی نگه داشته خواهد شد و اگر این گرافیک خبری با تکنیک های دیگر نظیر ساخت دکورهای مناسب و قابل قبول ، استفاده از گویندگان حرفه ای تر و موارد دیگر تلفیق شود، نتیجه صد چندان بهتر خواهد شد. هر چند آنچنان که حداقل در شش ماهه اول امسال دیده ایم ، وضعیت برنامه های خبری و پخش اخبار، بهینه سازی شده است و در کنار یک تحریریه قوی و پویا، عوامل تولیدی پخش اخبار نیز هر روز به سوی بهتر شدن قدم برمی دارند، اما باید به خاطر داشت که انتظارات بیننده و مخاطب بیش از اینهاست.هر چند که به نظر می رسد برآورده کردن توقعات مخاطب ، دست یافتنی است ، استفاده از تنوع و ابتکار، به یقین یکی از این راهکارها به حساب می آید. بخش خبری شبکه دوم سیما در ساعت ده و نیم را در نظر بگیرید؛ نوآوری و خلاقیت در این برنامه یک ابتکار ماندگار خواهد بود و امیدواریم این گونه خلاقیت ها را همواره و بیش از پیش در سایر برنامه های خبری و پخش اخبار از شبکه های مختلف سیما نظاره گر باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها