یافته های تحقیق نشان می دهد که 6/81 درصد از شهروندان تهرانی اولین بار از طریق شبکه های سیمااز حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی مطلع شده اند
کد خبر: ۲۴۱۶
هدف از نظرسنجی حاضر، دستیابی به میزان آگاهی شهروندان تهران بزرگ نسبت به پوشش خبری رویدادهای اخیر امریکا و افغانستان از صداوسیماست . با توجه به هدف مشخص شده ، جامعه آماری عبارت از مجموعه افراد اعم از زن و مرد16 ساله و بیشتر است که ساکن شهر هستند با توجه به پراکندگی جامعه آماری ، نمونه گیری به صورت طبقه ای چند مرحله ای و متناسب با حجم جمعیت هر یک از طبقات انجام گرفته است . گفتنی است که هر یک از مناطق مسکونی 22 گانه شهر تهران به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شده است.در ابتدا راه های اطلاع از اخبار حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی نیویورک و اولین احساس پس از دیدن یا شنیدن اخبار حادثه ، ارزیابی پاسخگویان از واکنش مردم ایران در برابر این حادثه ، چگونگی و راه های پیگیری اخبار حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی نیویورک را بررسی میکنیم.- از حمله تروریستی به مرکز تجارت جهانی از چه طریقی مطلع شدید؛از مجموع 1280 نفر جمعیت نمونه که به این پرسش پاسخ داده اند،6/81درصد پاسخ داده اند که از طریق شبکه های سیما از حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی نیویورک مطلع شده اند. باتوجه به ساعت وقوع حادثه ،45/8 به وقت نیویورک و17/15 به وقت تهران ، شبکه های سیما نسبت به سایر منابع اطلاع رسانی از مزیت ویژه ای برخوردار بوده اند. وقوع حادثه همزمان با ساعت های پایان کار روزانه در تهران و همزمان با مراجعت افراد به کانون خانواده ، این موقعیت مناسب را برای تلویزیون به عنوان فراگیرترین منبع اطلاعرسانی فراهم کرده است.عمومیت اطلاع رسانی شبکه های صدا و شبکه های ماهواره ای به ترتیب 3/5درصد و9/5درصد تفاوت معناداری ندارد.8/3 درصد از پاسخگویان حداقل با20 ساعت تاخیر از طریق مطبوعات داخلی از این حادثه مطلع شده اند.5/2 درصد از پاسخگویان از طریق دوستان و آشنایان از جریان حادثه باخبر شده اند.جدول1 - از حمله تروریستی به مرکز تجارت جهانی از چه طریقی مطلع شده اید؛استفاده از منابع اطلاع رسانی بر حسب سطح تحصیلاتتوزیع پاسخگویان به دو گروه از لحاظ سطح تحصیلات نشان می دهد که 5/83 درصد از دارندگان تحصیلات دبیرستانی و کمتر در برابر6/77 درصد از دارندگان تحصیلات دانشگاهی ، از طریق شبکه های سیما از حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی مطلع شده اند. از لحاظ استفاده از شبکه های صوتی ، تفاوتی میان دو گروه مشاهده نمی شود، ولی استفاده از شبکه های ماهواره ای نزد دارندگان تحصیلات عالی رایج تر از دارندگان تحصیلات دبیرستانی و کمتر است.استفاده از منابع اطلاع رسانی برحسب سطح درآمد پاسخگویانسطح درآمد، بیش از عوامل جنس و تحصیلات در نوع استفاده از منابع اطلاع رسانی موثر است . وقتی جمعیت نمونه را به دو گروه درآمدی ماهانه کمتر از200 هزار تومان و بیشتر از201 هزار تومان تقسیم می کنیم ، از لحاظ استفاده از منابع اطلاع رسانی ، تفاوت معناداری در رفتار دو گروه مشاهده میشود.در برابر2/85 درصد از دارندگان درآمد ماهانه کمتر از200 هزار تومان ، تنها4/71درصد از دارندگان درآمد بیشتر از201 هزار تومان از طریق شبکه های سیما از حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی نیویورک مطلع شده اند. تفاوت استفاده از شبکه های ماهواره ای از لحاظ سطح درآمد پاسخگویان نیز معنادار است و در برابر9/12 درصد از دارندگان درآمد بالا، تنها 6/3 درصد از دارندگان درآمد پایین از ماهواره استفاده میکنند.از جمع 1437 نفری که به پرسش اولین احساس شما ازدیدن یا شنیدن خبر این حادثه چه بود؛ پاسخ داده اند،6/25 درصد شوکه شده اند،7/37 درصد متاثر شده اند و9/21 درصد نگران و مضطرب شده اند.همچنین نظرسنجی مذکور این نتیجه را مشخص کرده است که تفاوت احساس اولیه برحسب جنس ، زنان بیشتر از مردان از این حادثه متاثر شده اند. در عوض مردان بیشتر از زنان در برابر این حادثه شوکه شده اند.از جمع 1273 نفر که به این پرسش نظرسنجی - آیا اخبار این حادثه را پیگیری می کنید؛- پاسخ داده اند،2/61 درصد پاسخ داده اند که مرتبا اخبار این حادثه را پیگیری می کنند،3/32 درصد یعنی حدود یک سوم از پاسخگویان اخبار آن را گاهگاهی دنبال می کنند و تنها5/6 درصد اعتنایی به پیگیری اخبار حادثه ندارند.همچنین تفاوت بارزی در پیگیری اخبار حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی نیویورک بر حسب جنس پاسخگویان مشاهده می شود. بدین ترتیب که 67/درصد از مردان در برابد 4/55 درصد از زنان اخبار حادثه را به طور مرتب پیگیری می کنند. در این نظرسنجی مشخص شد که 6/73 درصد از دارندگان تحصیلات عالی اخبار حادثه را به طور مرتب دنبال می کنند که این نسبت در گروه دارندگان سطح تحصیلی دبیرستان و کمتر6/56 درصد است.نتیجه گیری دیگری که به دست آمد، بیانگر آن است که عامل سطح درآمد هیچ تاثیری در تنظیم رفتاری پاسخگویان از لحاظ پیگیری اخبار حادثه ندارد؛ بدین معنا که پاسخگویان در دو سطح درآمدی کمتر از200 هزار تومان و بیشتر از201 هزار تومان در ماه به یک نسبت به پیگیری اخبار حادثه علاقه مند یا بیعلاقه هستند.از جمع 1217 نفر که به این پرسش پاسخ داده اند،5/33درصد پوشش خبری صداوسیما را از رویدادهای اخیر امریکا و افغانستان خیلی خوب و7/52 درصد آن را خوب ارزیابی کرده اند. به عبارت دیگر، پوشش خبری صداوسیما برای 2/86 درصد از پاسخگویان رضایتبخش بوده است و9/12 درصد از پاسخگویان آن را خوب ندانسته اند.جدول 2 - ارزیابی پوشش خبری صداوسیما از رویدادهای اخیر امریکا و افغانستان ضمنا هیچ تفاوت معناداری در ارزیابی پوشش خبری صداوسیما برحسب جنس پاسخگویان مشاهده نمی شود.به عبارت دیگر، زنان و مردان به یک نسبت پوشش خبری صداوسیما را خیلی خوب و یاناکافی ارزیابی کرده اند.تفاوت ارزیابی پوشش خبری صداوسیما از رویدادهای اخیر برحسب سطح تحصیلی پاسخگویان معنادار است . به طور نسبی دارندگان تحصیلات دبیرستانی و کمتر، از پوشش خبری صداوسیما رضایت بیشتری داشته اند.9/88 درصد از پاسخگویان در سطح تحصیلی دبیرستان و کمتر در برابر3/81درصد از دارندگان تحصیلات عالی پوشش خبری صداوسیما از رویدادهای اخیر را خوب یا خیلی خوب ارزیابی کرده اند همچنین در حالی که بیش از90 درصد از دارندگان درآمدهای کمتر از200 هزار تومان از پوشش خبری صداوسیما رضایت دارند، این نسبت برای دارندگان درآمد بالاتر از201 هزار تومان9/75 درصد است.یافته های تحقیق نشان می دهد که 6/81 درصد از شهروندان تهرانی اولین بار از طریق شبکه های سیما از حادثه انفجار مرکز تجارت جهانی مطلع شده اند. پوشش خبری شبکه های صدا و شبکه های ماهواره ای به یک اندازه و حدود5 تا6 درصد جمعیت را در برمی گیرد. کمتر از1 درصد جمعیت نمونه از طریق رادیوهای خارجی از حادثه مطلع شده اند.جمعیت نمونه این نظرسنجی با حجم 1280 نفر با رعایت ضوابط علمی انتخاب شده اند که 4/53 درصد آنان زن و6/46 درصد مرد هستند. حدود64 درصد از جمعیت ، کمتر از40 سال و36 درصد بیشتر از40 سال سن دارند و میانگین سنی جمعیت نمونه 8/34 درصد سال است . میانگین سنوات تحصیلی جمعیت نمونه 113سال و27 درصد تحصیلات دانشگاهی دارند8/37 درصد از پاسخگویان ، شاغل و2/30رصد خانه دار و7/22 درصد از آنان دانش آموز، دانشجو یا سرباز وظیفه بوده اند
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها