اقدام موثر سیما در اشاعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: ۱۴۲۳
ایران اسلامی به برکت قرآن از بسیاری از بلایا دور مانده است و نفوذ گسترش فرهنگ قرآنی در بین اقشار جامعه بویژه جامعه کلان دانش آموزی سبب رشد و نمو سالم و پایه گذاری زیر بنایی در این قشر شده است . در این خصوص پوشش خبری و رسانه ای صدا و سیما در برگزاری مسابقات بین المللی حفظ، تفسیر و قرائت قرآن کریم بسیار درخور توجه و موجب سپاسگزاری است . در این زمینه اختصاص یک شبکه سراسری جدای از شبکه چهار سیما به پوشش این رخداد با برکت توانست رسالت سیما را در حد مطلوب جلوه گر سازد. در ایام برگزاری مسابقات قرآن شبکه دو سیما نیز به طور مستقیم به پوشش این مسابقات پرداخت و توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.بی شک حضور تلویزیون در گسترش فرهنگ قرآنی در سطح جامعه دارای چنان اثرات قابل توجه و تاثیرگذاری بوده است که صرف میلیون ها ریال برای کار مشابه توسط سازمان های غیر ارتباطاتی نمی توانست چنین بردی داشته باشد.هنگامی که از تلویزیون تصاویر یک قاری برجسته اما کودک به طور زنده پخش می شود، چنان اثراتی را بر ذهن وقلب همسن و سالان این کودک می گذارد که ناخودآگاه بینندگان کودک و نوجوان شور وافر می یابند که جای آن کودک قاری را برای خود تدارک کنند که این مقوله رقابت سالم و خیز فرهنگی به سمت قرآن را در پی دارد.آنچه در مدارس ایران به عنوان درس قرآن ارائه می شود به هیچ عنوان نمی تواند نوجوانان را آن طور که باید و شاید با قرآن مانوس کند؛ اما چند روز پوشش خبری مطلوب مسابقات قرآن به نحوی خیره کننده باعث اشاعه و نفوذ فرهنگ قرآنی در جوامع مختلف ایرانی از جمله جامعه کودکان ، نوجوانان و جوانان میشود.بسیار بجاست که شبکه قرآن در صدا و همچنین برنامه های قرآنی در سیما به راهکاری دست یابند که بر اساس آن در طول سال برنامه هایی پخش شود که توانایی های لازم برای جذب این گونه جوامع را دارا باشند.در کارهای مشابه و در طول سالهای اخیر شاهد بودیم که برنامه های مربوط به اعیاد مذهبی و یا روزهای عزاداری نظیر محرم و ایام مقدس مانند ماه مبارک رمضان در قالب برنامه هایی نظیر مسابقات برای جوانان ارائه می شود ؛ اما به دلیل نبود تجربه برنامه سازی و همچنین پویایی لازمه مستقر در بطن این گونه برنامه ها، حداکثر پس از پایان آن ، مخاطب اصلی نیز آنها را فراموش می کرد؛ در حالی که اشاعه برنامه های مذهبی و نفوذ آن به استمرار بستگی دارد و مهمتر از آن باید به نوعی "پویایی" خاص را در برنامه ها جستجو کرد.دلیل اصلی جذب مخاطب جوان ، نوجوان و کودک به پوشش خبری و زنده مسابقات قرآن همانا در "پویایی " و هدفمند بودن آن است.امیدواریم در ماههای آتی شاهد ارائه راهکارهایی از سوی برنامه سازان تلویزیونی باشیم تا بیش از پیش فرهنگ قرآنی و معارف دینی در اقشار مختلف جامعه بویژه قشر جوان ، نوجوانان و کودکان نفوذ و گسترش پیدا کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها