خانه درانتظار بازگشت
کد خبر: ۸۴۶
این بررسی با استفاده از روش پیماشیی صورت گرفته است و جامعه آماری آن شامل افراد12 سال وبالاتر ساکن در شهر تهران در زمان اجرای طرح 80418 )//( با حجم نمونه 947 نفر بوده است .افراد نمونه این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند.بدین ترتیب که در مرحله نخست از بین "بلوکهای ساختمانی " و در مرحله دوم از بین "خانوارهای ساکن در بلوکهای انتخاب شده " نمونه گیری سیستماتیک صورت گرفته است . در این پژوهش 64 درصد افراد نمونه را زنان و36 درصد را مردان تشکیل داده اند. گروه سنی 2039 - سال ، مردان در مقطع راهنمایی و دبیرستان و زنان دیپلمه ، مردان شاغل و زنان خانه دار بیشترین سهم پاسخگویان را به خود اختصاص داده است .70 درصد افراد نمونه متاهل و30 درصد مجرد هستند.به طور کلی بیش از نیمی از پاسخگویان 59 ) درصد( برنامه را تماشا می کنند .نتایج آزمون نشان می دهد که بین متغیرهای جنس ،سن ، تحصیلات ، فعالیت و میزان بیننده رابطه معنی داری وجود دارد؛ ولی بین متغیر وضعیت تاهل و میزان بیننده رابطه معنی داری وجود ندارد. بیشتر مخاطبان این برنامه را زنان 69 ) درصد در مقابل 40 درصد مردان ( و افراد با تحصیلات راهنمایی تا دیپلم 65 ) و64 درصد( تشکیل می دهند. براساس فعالیت ، افراد دانشجو و خانه دار )هر کدام 70 درصد( بیش از سایرین بیننده برنامه بوده اند و از لحاظ وضعیت تاهل ، افراد مجرد و متاهل تقریبا به یک میزان بیننده برنامه " به خانه برمی گردیم " بوده اند. از سوی دیگر، گروه سنی 2039 -با67 درصد، بیش از سایر گروههای سنی بیننده این برنامه بوده اند.41 درصد از پاسخگویان اظهار کرده اند که به این برنامه توجهی ندارند و عمده ترین دلیل آنها) نداشتن وقت ( و )نداشتن علاقه ( به این گونه برنامه ها بوده است . بی اطلاعی از پخش برنامه وتماشانکردن تلویزیون از دلایل ذکر شده دیگر است.از کل نمونه مورد بررسی ،27 درصد شش روز هفته بیننده برنامه بوده اند25 . درصد سه روز هفته ،16 درصد دو روز هفته ،14 درصد چهار روز هفته ،9 درصد5 روز هفته و9 درصد هم یک روز بیننده برنامه بوده اند. توزیع پاسخگویان به تفکیک جنس نشان می دهد که زنان بیش از مردان بیننده برنامه بوده اند، ولی براساس سن آزمون اختلاف معنی داری را نشان نمی دهد در هر حال مقایسه درصدها نشانگر این است که افراد60 سال به بالا بیش از سایر گروههای سنی و از لحاظ تحصیلات افراد دیپلم بیش از سایر گروههای تحصیلی و براساس فعالیت افراد خانه دار بیش از دارندگان سایر فعالیت ها بیننده این برنامه هستند ،ولی با توجه به وضعیت تاهل آزمون اختلاف معنی داری نشان نمی دهد، اما در مقایسه درصدها افراد متاهل بیش از افراد مجرد6 روز در هفته را بیننده این برنامه بوده اند. اولین هدف بینندگان از تماشای برنامه کسب اطلاعات پزشکی و بهداشتی 44 ) درصد( بوده است . اولویت دوم مربوط به بخش آشپزی برنامه 20 ) درصد( و اولویت سوم مربوط به کسب اطلاعات در زمینه های مختلف اجتماعی و تربیتی 13 ) درصد( است . کسب آموزش های هنری و تفریح و سرگرمی در اولویت چهارم قرار گرفته اند.42 درصد از بینندگان بخش صحبتهای کارشناسان برنامه همراه با مجری را بیشتر از سایر بخشها پسندیده اند. مردان بیش از زنان ، افراد گروه سنی 2039 - سال بیش از سایر گروههای سنی و افراد با تحصیلات عالی بیش از سایر سطوح تحصیلی این قسمت برنامه را پسندیده اند. بخش آشپزی برنامه مورد پسند24 درصد بینندگان قرار گرفته است . زنان بیش از مردان این قسمت را پسندیده اند و افراد60 سال به بالا بیش از سایر گروههای سنی و افراد بی سواد و کم سواد بیش از سایرین این قسمت را پسندیده اند. پاسخ کارشناسان برنامه به تلفنهای مردم ، بخش هنری و گزارش های سطح شهر به ترتیب اولویت بعدی هستند. عمده ترین پیشنهادها و انتقادهای ارائه شده از سوی بینندگان در مورد بخشهای مختلف برنامه مربوط به بخش صحبتهای کارشناسان برنامه است )مجموعا38 مورد(. عناوین پیشنهادها عبارتند از: بیشتر شدن بحث کارشناسی، دعوت بیشتر از کارشناسان پزشکی، روشن و واضح صحبت کردن کارشناسان و...همچنین افزایش مدت زمان این بخش از برنامه ، مهمترین پیشنهاد و انتقاد بینندگان بوده است . عمده ترین پیشنهاد در مورد بخش هنری عبارت است از: متنوع تر20 شود) مورد(. آموزش گل سازی ، قالیبافی و نقاشی و آموزش کامل در یک روز از جمله پیشنهادات دیگر است و انتقاد بینندگان در مورد این بخش کم بودن مدت زمان برنامه است . عمده ترین پیشنهاد در مورد بخش آشپزی آموزش دادن غذاهای سنتی 14 ) مورد( است . آموزش غذای محلی شهرستان های مختلف ایران و غذای مناسب فصل و تهیه غذای کم هزینه از دیگر پیشنهادهاست و انتقاد در مورد زیاد صحبت کردن مجریان برنامه است.عمده ترین پیشنهاد و انتقاد در مورد بخش گزارش های سطح شهر، بیشتر و متنوع تر شدن این گزارش هاست ، عمده ترین موضوع پیشنهادی بینندگان برای طرح در برنامه را "موضوع پزشکی "20 ) درصد( بوده است . بیشتر پیشنهاد دهندگان از بین افراد میانسال 4059 )- سال (، دیپلمه ، خانه دار و متاهل بوده اند.موضوع های بعدی به ترتیب شامل : /اجتماعی ، درباره مسائل جوانان ، مسائل خانوادگی ، آرایشگری ، آشپزی ،موضوع های تربیتی ، آموزشی ، ورزشی ، مباحث روان شناسی و خواص داروهای گیاهی است.59 درصد بینندگان اظهارنظر کرده اند که برنامه دو مجری داشته باشد و41 درصد با حضور یک مجری موافق بوده اند .مردان بیش از زنان ، همچنین گروه سنی 1219 - سال ، افراد بی سواد و کم سواد با دو مجری موافق بوده اند.35 درصد بینندگان آقای نظری را بهترین مجری برنامه دانستند. زنان و مردان تقریبا به یک نسبت ، افراد60 سال به بالا بیش از سایر گروهها و افراد با تحصیلات عالی بیش از سایرین به این امر اشاره کرده اند89 . درصد از بینندگان فضا و دکور برنامه را "خوب "دانستند و4 درصد خواستار تنوع در دکور برنامه بودند. اجرا در فضای بزرگتر و فضای باز از دیگر نظرات در این بخش است .85 درصد از بینندگان زمان و ساعت پخش برنامه را مناسب دانسته اند. نتایج آزمون نشان می دهد که بین متغیر تحصیلات و ساعت پخش برنامه رابطه معنیداری وجود دارد.چنان که افراد بی سواد و کم سواد بیشتر از سایرین زمان پخش برنامه را مناسب دانسته اند و هر چه بر سطح تحصیلات افراد افزوده شده این رضایت کمتر شده است.عمده ترین پیشنهادهای ارائه شده از سوی بینندگان برای بهتر شدن برنامه به این شرح بوده است : مدت زمان برنامه بیشتر شود، از مجریان خبره و مجرب استفاده شود، در بخش گفتگو از کارشناسان بیشتری استفاده شود و در ارائه برنامه تنوع و ابتکار به خرج دهند.تحلیل نتایج : براساس نتایج بررسی این برنامه موجب جذب 59 درصد از پاسخگویان شده است که زنان با تفاوت چشمگیری بیش از مردان بیننده این برنامه بوده اند )زنان 69 درصد، مردان 40 درصد(. با توجه به نوع فعالیت افراد، شاغلان کمتر از سایر گروهها بیننده این برنامه بوده اند )شاغلان 38 درصد در برابر زنان خانه دار و دانشجویان 70 درصد(. با عنایت به نام برنامه - به خانه بر می گردیم - و محتوای آن به نظر می رسد که این برنامه می تواند اقشار مختلف سنی ، تحصیلی ، سلیقه ای و... را به خود جذب کند؛ بنابراین تغییر ساعت وبه جلوکشیدن پخش برنامه به احتمال زیاد می تواند در جذب بیشتر بیننده برنامه موثر باشد. همان گونه که نتایج گزارش نشان می دهد، نیمی از افرادی که بیننده این برنامه نبوده اند، دلیل تماشانکردن خود را نداشتن وقت ذکر کرده اند. با توجه به این که در مواردی بویژه در بخشهای مربوط به بخش کارشناسی ،مشاهده شده است ، که به دنبال تماس تلفنی - خانم بیننده ای - که مشکلی را مطرح کرده است - کارشناس یا مجری برنامه از حضور نداشتن همسر خانم درمنزل اظهار تاسف کرده است ، شاید بتوان نتیجه گرفت که انتخاب نام )به خانه برمی گردیم ( چندان نام مناسبی برای این برنامه نباشد؛ چون گروهی از شاغلان زن و بسیاری از شاغلان مرد به خانه برنگشته اند !بالاترین هدف بینندگان برای تماشای برنامه استفاده از بخشهای مربوط به اطلاعات پزشکی و بهداشتی برنامه بوده است 44 ) درصد(. "صحبتهای کارشناسان برنامه همراه مجری " بیش از سایر بخشهای برنامه مورد پسند واقع شده است42 ) درصد(.همچنین از موضوع های پیشنهادی بینندگان برای طرح در برنامه که بیش از سایر پیشنهادها نام برده شده ، موضوع پزشکی بوده است . با در نظر گرفتن این شعار که فکر سالم در بدن سالم است و همچنین نقشی که برنامه های صداوسیما در ارتقای سطح فرهنگی دارند، به نظر می رسد که توجه بیشتر به این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.همان طور که نتایج گزارش نشان می دهد ،میزان رضایت بینندگان از برنامه در حد نسبتا مطلوبی بوده است 78 ) درصد در حد خیلی زیاد و زیاد(.برنامه به خانه برمی گردیم یک برنامه زنده تلویزیونی است که می کوشد پس از پایان یک روز کاری ، خستگی را از تن مخاطبان بیرون کند و به ایشان نکاتی را درباره بهتر زندگی کردن بیاموزد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها