چالش در بحث روز رادیو ایران؛

از حلقه بسته مدیریتی تا ناجوانگرایی!

در برنامه بحث روز این هفته رادیو از حلقه بسته مدیریت و عدم جوانگرایی به عنوان چالش های پیش روی گام دوم انقلاب سخن گفته شد.
کد خبر: ۱۱۹۳۰۷۷
از حلقه بسته مدیریتی تا ناجوانگرایی!

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی ایران، برنامه بحث روز این هفته رادیو ایران با موضوع بررسی گام دوم انقلاب، میزبان حجت الاسلام والمسلمین سید رضا حسینی کارشناس مسائل سیاسی داخلی و دکتر عباس شیراوژن مدیر امور سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها و نیز حجت الااسلام خسرو پناه؛ رییس موسسه حکمت ایران به عنوان میهمان تلفنی بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا حسینی با بیان اینکه نسل اول یا دوم باید هرچه زودتر عرصه را برای نسل جدید خالی کنند تصریح کرد: ما به هیچ عنوان طرفدار انقطاع نسلی نیستیم و باید ارتباط نسل گذشته و حاضر حفظ شود و به گونه ای باید برخورد شود که در کنار نسل قبل ما نسل جدید از دانش ها و اندوخته هایشان استفاده کنند و جانشین پروری کنند جوانی که امروز مدنظر مقام معظم رهبری است جوانی است تحصیلکرده، متدین، با انگیزه و با روحیه است که در برابر دنیای غرب دچار خودباختگی نیست این ظرفیت جوانان ایران زمین است که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند جنگ را جوانان 20 تا 25 ساله اداره می کردند

وی در خصوص گذاشتن بار این بیانیه بر دوش جوانان در این بیانیه افزود: نباید با این مسئله به شکل شعاری برخورد کرد بخشی از نسل جوان تربیت شده و در دسترس هستند که به راحتی می توان از آنها استفاده کرد و به آنها جرات و جسارت خطا کردن داد. در جمهوری اسلامی باید به جوانها میدان بدهیم و هزینه ریسک پذیری را بپذیریم و شایسته گزینی کنیم و متناسب با ظرفیت ها به کار بگیریم که در این رهگذر مسئولیت نخست بر دوش دولت است. زیرا در این دهه اخیر ثابت شده است که در هر عرصه ای از جمله میدان مدیریت هرجا به جوانها میدان دادیم موفق عمل کردند و انقلاب و نظام را چندگام به جلو بردند.

دکتر حسینی با اشاره به بیانیه رهبر انقلاب درباره گام دوم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای دهه پنجم انقلاب اسلامی با ارائه بیانیه ای اقدام بی سابقه ای در جهت تبیین برنامه های گام دوم انقلاب اسلامی انجام داد که بندبند مطالبش چراغ راه برای مخاطبان است. سالهای قبل مقام معظم رهبری یک فرایند 5 مرحله ای را برای اهداف انقلاب اسلامی فرمودند که مرحله اول انقلاب اسلامی، مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی و مرحله سوم تشکیل دولت اسلامی به عنوان مرحله ای طولانی شده و و سپس کشور و جامعه اسلامی است.

این کارشناس ارشد سیاست داخلی تصریح کرد: جامعه اسلامی ایران اگر طبق الگوی بنیان گذار انقلاب اسلامی که برگرفته از استانداردهای اسلام ناب است اجرایی شود مدل نمونه ای خواهد بود که پذیرندگان زیادی در سراسر جهان خواهد داشت و راه برای امت و ایجاد تمدن اسلامی فراهم خواهد کرد اگر بخواهیم در حق این بیانیه جفا نشود و مانند بسیاری از خواسته های رهبری فقط در حد نشست و همایش نباشد و حقیقتا برای آینده انقلاب از آن استفاده کنیم.

دکتر عباس شیراوژن مدیر امور سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها میهمان دیگر برنامه بحث روز رادیو ایران نیز در خصوص مهمترین محورهای بیانیه رهبری تصریح کرد: یکی از آسیب هایی که در گذشته داشتیم این بوده که در مقاطعی به آرمان های فطری انقلاب کم توجهی کردیم، استقلال، توجه به ارزش های دینی در ابعاد سیاست های اجرایی از مردم فاصله گرفتیم از جوانها کمتر توانستیم استفاده کنیم وبیشتر سعی کردیم که از با تجربه ها استفاده کنیم به گردش نخبگان و حضور چهره های جدید در عرصه مدیریتی کمتر توجه کردیم بخش های اجرایی کشور را به مردم نسپردیم، دیر بحث علم و دانش را جدی گرفتیم اگر بتوانیم شتاب علمی را همچنان با سرعت جلو ببریم زودتر به نتیجه می رسد، انسجام داخلی و وحدت ملی لازم است که همه باید به این موضوع کمک کنند تا به نتایج دست پیدا کنیم.

خسروپناه کارشناس مسائل سیاسی میهمان تلفنی برنامه زنده «بحث روز» رادیو ایران در خصوص بیانیه مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه نظریه انقلاب اسلامی است که به تعریف پرداخته به اهداف اشاره کرده و دستاوردهای این چهار دهه را توضیح داده و در بخش پایانی برای تحول و بالندگی انقلاب است و این اتفاق باید به دست جوانان صورت گیرد و یک تحول ساختاری شکل گیرد و نخبگان باید در کنار تدوین مراحل این برنامه برای تغییر ساختارهای داخلی نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند که جدی گرفته نشده است در حوزه های مختلف اگر به نسل جوان میدان دهیم می توانیم ساختارهای موجود جوان گرا نیستند.

شیراوژن در ادامه صحبت خسروپناه افزود: ما ریسک پذیر نیستیم در ساختار ما اعتماد به جوانها نیست جوانهای ما قابلیت این دارند که اگر به آنها اعتماد شود و فرصت در اختیارشان قرار گیرد موجب موفقیت های فراوانی شوند دستگاه محاسباتی مسئولان ما و روش فکری مردم باید با این بیانیه همراه شود، شاید مسئولین ما اگر اینجا بنشینند از ما هم جوانگراتر باشند اما در زمان لازم شاید این ریسک را نکنند که فرصت را در اختیار جوانها قرار دهند.

حسینی تصریح کرد: اشکالی که وجود دارد بحث روش ها و سبک های مدیریتی است که بعد از 40 سال نیاز به تغییر در برخی ساختار و قوانین دارد و مقام معظم رهبری هم گفتند که ما تحول را قبول داریم اما تحول در رویه ها و ساختار و ابزارها اما ثبات در اصول در جای خودش است و این بیانیه به اصول تاکید ویژه دارد.

خسروپناه در ادامه این گفتگو اظهار داشت: ساختار مجموعه ای از نهادها، رفتارها، قوانین باشد به عنوان مثال اگر قوانین این باشد که افرادی که مسئولیت دارند به یک پست بسنده کنند یا برای قانون بازنشستگی تبصره نگذارند نهاد و قوانین و آیین نامه ها بخشی از ساختار هستند بخشی از ساختار است ما به لحاظ ساختاری باید مشکلات را حل کنیم.

شیراوژن در پایان خاطرنشان کرد: در این بیانیه تاکید زیادی در بحث اقتصاد شده است در مصرف به اندازه، تولید باکیفیت و از جهت دیگر معنویت و اخلاق است که زیرساخت بقیه بخش ها است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها