جزییات چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با محوریت بخش مردمی و بین‌المللی اعلام شد.
کد خبر: ۱۱۹۲۸۱۳
جزییات جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا

به گزارش جام جم آنلاین از کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا نشست خبری کمیته داوران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با محوریت بخش مردمی و بین المللی (۳۰بهمن ماه ) در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در این نشست شهرام ملازاده (رییس کمیته داوری)، حامد فاتحی (رییس کمیته اطلاع رسانی رسانه ها و تبلیغات و برگزاری مراسم)، مهدی شاملو (رییس کمیته فضای مجازی)، غلامرضا باعزت (دبیر اجرایی ششمین اجلاس جهانی صدا)، حمیدرضا نجفی (مسئول پژو هش ششمین اجلاس جهانی صدا)، بهروز رضوی نژاد (دبیر بخش مردمی بین المللی کمیته داوری)، حمیدرضا افتخاری (دبیر بخش مردمی کمیته داوری)، محمد بغدادی (دبیر بخش داخلی کمیته داوری) حضور داشتند.

حامد فاتحی رئیس کمیته اطلاع رسانی رسانه ها و تبلیغات و برگزاری مراسم چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا در بخشی از صحبت‌هایش با تاکید بر راهبری و تدابیر پیش بینی شده دکتر شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی برای هر چه با شکوهتر برگزار شدن جشنواره چهاردهم، به معرفی بخش های مختلف این جشنواره پرداخت.

او گفت: از ویژگی‌های این دوره این است که تولیدات بخش مردمی می‌تواند از طریق موبایل ارسال شود و شاهد حضور منتخبان در بخش مردمی هم خواهیم بود. همچنین سه بخش در فضای مجازی تدارک دیده شده و بخش رادیو نما هم پیش بینی شده که چون تصویر دارد، حائز اهمیت است. حضور داوران خارجی هم از دیگر ویژگی‌های این دوره است.

جشنواره باید فرصت تعامل بین نسل ها را ایجاد کند

رئیس کمیته داوری چهاردهمین جشنواره رادیو ، گفت: جشنواره باید فرصت تعامل بین نسلها را ایجاد کند و این اتفاق در جشنواره رادیو می افتد.

ملازاده رئیس کمیته داوری این جشنواره گفت: جشنواره امسال از چهار بخش اصلی مستمر، داخلی، مردمی و فضای مجازی تشکیل شده‌است.



وی درباره داوری‌ها گفت: ارزیابی برنامه‌ها توسط 40 داور صورت گرفته است. سعی کردیم داوری به گونه ای باشد که فرصت رقابت بین همه فراهم باشد همچنین فرصت تعامل بین نسل های رادیو ایجاد شود.
برنامه ها در بخش مستمر هر شبکه بین 10 تا 12 برنامه ارسال کرده اند. در بخش مردمی که بیشترین تاکید ما در این حوزه است تا 16 اسفند هنوز مهلت وجود دارد. در بخش بین الملل علاوه بر 13 شبکه اصلی همکاران ما در سایر استان ها هر یک می توانند سه اثر و از شبکه های رادیویی معاونت های برون مرزی هر شبکه دو اثر می تواند ارسال کند.

ملازاده درباره تغییرات شرایط برنامه های ارسالی به جشنواره اظهار کرد: امسال بخش برنامه های مستمر را اضافه کردیم چون هدف ما ارتقای کیفی برنامه های رادیوست.

مشارکت مردم با موضوع آزاد در جشنواره رادیو

حمیدرضا افتخاری دبیر بخش مردمی کمیته داوری چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا درباره بخش مردمی رادیو عنوان کرد: شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت امسال این بخش را داشته باشیم که بخش اماتوری برنامه است و مخاطبانی که به رادیو علاقه دارند می توانند آثارشان را بفرستند که در چهار بخش پادکست، گزارش، موسیقی و آثار خلاقه ارایه می شوند.

وی با اشاره به رفع یک ابهام عنوان کرد: شبهه ای وجود دارد که اگر یک حرفه ای در این بخش شرکت کند چطور می توان آن را شناسایی کرد اما خوشبختانه ما راهکارهایی برای راستی آزمایی یک اثر حرفه ای از اثر آماتوری مردم داریم که چنین اثری از داوری کنار گذاشته می شود. 15 اثر از این بخش به مرحله نهایی می رسد. موضوع در این بخش آزاد است اما ما در حوزه هایی مثل گردشگری پیشنهاد داده‌ایم.

شرکت کنندگانی از کشورهای آسیا، اروپا و آفریقا

بهروز رضوی نژاد دبیر بخش مردمی بین الملل کمیته داوری چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا عنوان کرد: ما در این بخش هدف کیفی داشتیم ولی وضعیت ما طی این سال ها خیلی فرق کرده است. البته ما ارتباط خود را حفظ کرده ایم و حتی از نیروهای ما در این سال ها به جشنواره هایی مثلabu بهره گرفته شده است.

وی با اشاره به استفاده از قالب های تعاملی در برنامه های رادیویی تشریح کرد: ما پیش از این هم فرمت تعاملی را در جشنواره قبل داشته ایم با این حال کمی متفاوت است و مبتنی بر کاربر شده است. فراخوان ما توسط اتحادیه abu به کشورها ارسال شده است و تاکنون کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی شرکت کرده اند.

تدارک 6 پنل در اجلاس جهانی صدا

غلامرضا باعزت دبیر اجرایی ششمین اجلاس جهانی صدا درباره این اجلاس اظهار کرد: امسال ششمین اجلاس جهانی صدا را پیش رو داریم. رادیو در عصر شبکه، رادیو و فرهنگ، رادیو و جامعه و رادیو و اقتصاد از محورهای این اجلاس هستند که برای ارایه مقالات فراخوان داده شده است. اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه abu حامی این اجلاس است و استقبال خوبی هم از آن داشته است.ما در این اجلاس 6 کارگاه آموزشی داریم که توسط استادان حوزه رسانه و دانشگاه برگزار می شود. همچنین 6 پنل نیز تدارک دیده شده است.

شنونده نظرات برنامه‌سازان هستیم

حمید نجفی مسئول پژو هش ششمین اجلاس جهانی صدا نیز تصریح کرد: در سایت بخشی را به عنوان مشارکت کننده آورده ایم که کسانی‌که در دوره های قبل شرکت کرده اند نیز نظرات خود را به ما انتقال دهند.

وی درباره تفاوت اصلی اجلاس امسال با سال های گذشته عنوان کرد: توجه به آینده رادیو در میان سایر رسانه های نوطهور و دوم کیفیت بالای مقالات دریافتی با توجه به سطح تحصیلات متقاصیان است. تنوع و گستردگی مشارکت کنندگان بالاست و دانشجویانی از دانشگاه های مختلف تهران مقالات خود را ارسال کرده اند.

فضای رقابتی در فضای مجازی

مهدی شاملو شاملو رئیس کمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا در توضیحی عنوان کرد: در عرصه رسانه‌های جدید یک گفتمان این بود که رسانه سنتی رادیو از دور رقابت خارج شود اما امروز نشان می‌دهد که حوزه صدا اثربخشی خود را دارد و به شکل مختلف حضور و ظهور پیدا می‌کند. در این جشنواره ۶۰۰ برنامه شبکه‌های رادیویی در فضای مجازی حضور دارند. ما سعی کردیم رقابتی ایجاد کنیم ابتدا نوع حضور و موفقیت را سنجیدیم و بعد در مرحله رصد قرار خواهیم داد. حضور موفق را با تعداد برنامه، کیفیت، امتداد برنامه، موفقیت در میزان انتشار، محتوای جذاب و به دست آوردن شنونده و میزان تعامل مخاطب در نظر می‌گیریم.

در این نشست اعلام شد که در نشست مطبوعاتی بعدی که با حضور رئیس و دبیر جشنواره بین المللی رادیو همراه است از پوستر جشنواره رونمایی خواهد شد و مباحث اصلی و تصمیمات نهایی در خصوص برگزاری جشنواره ، رسانه ای خواهد شد.

همچنین افتتاحیه این جشنواره ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در تهران و اختتامیه آن نیز چهارم اردیبهشت ۱۳۹۸ در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها