گفت‌وگو با فرزانه معصومیان، گوینده رادیو

عاشق کارت باش تا پولدار شوی!

اگر تا حالا فکر می‌کردید کسانی که روی فن بیان خود کار کرده و آن را ارتقا می‌دهند فقط برای این است که بازیگر، گوینده یا مجری شوند، باید بگویم کمی تا قسمتی اشتباه کرده‌اید چون از فن بیان خوب می‌توان در جاهای مختلف استفاده‌های بهینه و کاربردی کرد. مثلا یک مادر شوهر خوب که تمایل دارد با عروسش ارتباط موثر داشته باشد تا باعث سربلندی پسرش شود، روی فن بیان خود کار می‌کند و آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا می‌گیرد !‌
کد خبر: ۱۱۷۲۰۴۲
عاشق کارت باش تا پولدار شوی!

باور نمیکنید ! این را فرزانه معصومیان میگوید که سالهای زیادی است در رادیوهای پیام ، ایران و ... گوینده است و فن بیان هم تدریس میکند.او وقتی متوجه تعجب من از دامنه کارایی فن بیان میشود، میگوید: « تعجب نکنید ! واقعیت این است که چگونه صحبت کردن در کشور ما چالش مهمی است که مورد غفلت قراره گرفته. ما بشدت آدمهای تعارفی هستیم و در رودبایستی قرار میگیریم و گاهی رفتارهایی انجام میدهیم که ته دلمان راضی به آنها نیستیم.مثلا مهمانی به خانهمان میآید و وقت رفتن هرچند که شرایط بیشتر ماندنش را نداریم اما تعارف میکنیم که حالا چرا میخواهید بروید، حالا بمانید و از این حرفها ! اما اگر فن بیان بدانیم، راهورسم درست صحبت کردن را هم یاد میگیریم.برای ارتقای فن بیان باید دانش و آگاهیات را بالا ببری، باید کتاب بخوانی و مطالعه کنی باید هوشمند و آگاه در جامعه و خانواده حضور داشته باشی و همه اینها باعث میشود درست فکر و رفتار کنی.

شاید باور نکنید اما خانمی را میشناسم که چهار خواهر شوهر و چهار جاری دارد و به کلاسهای فنبیان میآید تا بتواند بهتر با این خویشاوندان ارتباط برقرار کرده و هم حال خودش هم همسرش و هم خانواده همسرش بهتر شود و او کمتر با چالش روبهرو شود ! البته این را هم بگویم که آقای مکانیکی را میشناسم که فن بیان برایش اهمیت داشت و سعی میکرد، کیفیت فن بیان خود را ارتقا دهد فقط برای اینکه با مشتریانش ارتباط بهتری برقرار کرده و بتواند آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کند.»

به معصومیان میگویم اگر فن بیان اینهمه اهمیت دارد، پس چرا برخی از گویندگان رادیو که در این رسانه فعال هستند از این فن بیخبرند و مثلا صبحها آنهم اول وقت که در بدن بیشتر مردم هنوز هورمون خواب فعال است، چنان با صدای بلند و غیر واقعی داد و فریاد راه میاندازند که آی مردم، صبحتان بخیر... با انرژی باشید ... زود باشید خود را سرحال کنید و ... گاهی این نوع بیان آنقدر روی اعصاب است که نتیجه عکس میدهد و حالا به مدد شبکههای اجتماعی مردم به این گونه اجراها اعتراض کرده و مثلا در توییتر مینویسند این گویندهها صبحها چه میخورند که اینقدر داد و بیداد میکنند؟ معصومیان که خودش صدای پر انرژی دارد و سالهاست به مدد همین صدا در رادیو فعالیت داشته و جوایز زیادی را هم از آن خود کرده درباره این گروه از گویندهها میگوید:« من اصلا با اینطور اجرا و گویندگی موافق نیستم.گوینده باید با حس و حال مخاطب همراه شود و به زور او را وادار به رفتاری نکند، در اصل او باید اول حال خود را خوب کرده و انرژی درونی خود را بالا ببرد تا بتواند آن را به مخاطب منتقل کند.وقتی شنونده احساس کند گوینده صادق است، با او همراه میشود.اما زمانی که متوجه شود، گوینده دارد رُل بازی کرده و تلاش میکند حس کاذبی را به او منتقل کند او را پس میزند.در چنین شرایطی است که یا رادیو را خاموش میکند یا ما را پرت میکند بیرون !»

باز هم از واژه « پرت کردن بیرون » متعجب میشوم و از معصومیان می‌‌خواهم بیشتر توضیح دهد که چطور مردم رادیو یا تلویزیون را به بیرون از خانه یا اتومبیل پرت می‌‌کنند؟ معصومیان میخندد و میگوید:« تا حالا خودتان این کار را نکردهاید؟ وقتی احساس میکنید دیگر تحمل شنیدن یک صدای رادیویی یا دیدن برنامه تلویزیونی را ندارید؛ با یک ناسزا آنها را خاموش میکنید، ما رسانهایها به این رفتار مخاطب میگوییم ما را پرت می‌‌کنند بیرون! برنامهسازی برای رادیو و تلویزیون هوشمندی زیادی میخواهد، در دورهای که مردم به شبکههای اجتماعی دسترسی سریع و آسانی دارند و شبکههای ماهوارهای هم در دسترس است، رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب باید خیلی هوشمند و بهروز باشند تا بتوانند مردم را با خود همراه کنند چون آنها توانایی این را دارند هر لحظه که دلشان بخواهد، ما را خاموش کرده و رسانه دیگری را انتخاب کنند.با همه اینها معتقدم رادیو تا اینجای کار موفق عمل کرده و توانسته مخاطبان خود را حفظ کند.هر چند رسانهها متنوع شدهاند اما مردم بازهم وفاداری خود به رادیو را حفظ کردهاند.در اتومبیل رادیو گوش میدهند و خانواده‌‌های زیادی هم هستند که هنوز صدای رادیو از خانه آنها شنیده میشود و منبع اصلی برای اطلاع انها از اتفاقات و رویدادها، رادیو است»

معصومیان کارش را با رادیو پیام شروع کرده؛ رادیویی که مخاطبان زیادی داشته و گویندگان خاصی هم دارد، گوینده‌‌هایی که به این رادیو وفادارند و دوستش دارند، معصومیان درباره رادیو پیام و نوع برنامهسازیاش میگوید:« رادیو پیام از آن رادیوهای دوستداشتنی است که ساختارش با همه رادیوها فرق دارد.اخبار روز، اخبار ترافیک، موسیقی، دلنوشته و ... را در باکسهای متنوع به مردم ارائه میکند.رادیو پیام اولین رادیویی است که اخبار را به اصطلاح داغ داغ اطلاعرسانی می‌‌کند به همین دلیل مردمی که تمایل دارند اخبار دست اول را بشنوند موج رادیوی خود را روی رادیو پیام تنظیم میکنند.موسیقیهای متنوع هم از آنتن این رادیو پخش میشود که به جذابیت آن افزوده است.از طرفی برای برخی از گویندهها هم شرایط خوبی دارد، مثلا یک گوینده باید در یک باکس چهارساعته، در رادیو پیام حضور داشته باشد که همین باعث میشود مدیریت خوبی روی اجرا و گویندگی خود داشته باشد.در دیگر رادیوها مثلا یک گوینده روزی یا چند روزی یکبار یک ساعت برنامه دارد اما رادیو پیام فرصت بیشتری در اختیار گوینده قرار میدهد.»

فرزانه معصومیان سالهاست با رادیو همکاری میکند؛ عاشق کارش است و همین عشق باعث شده، دایره کارش وسیع شود. او در همه اینسالها از این فرمول که عاشق کارت باش تا پولدار شوی، استفاده کرده و موفق هم شده. دنیای صدا دنیای وسیعی است که میتواند با فرکانسش، دنیایت را زیباتر کند.

طاهره آشیانی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها