رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) اخیرا در دو سخنرانی مختلف و با فاصله زمانی اندک، یک موضوع مهم را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند که ضرورت تأمل درباره آن را دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۱۶۷۰
رسانه ملی در برابر تاراج و حراج «سرمایه اجتماعی»

ایشان در اجتماع ده‌ها هزار نفری بسیجیان در ورزشگاه آزادی (مورخ 12مهر) موارد مختلفی از «تصویرسازی‌های غلط» رسانه های دشمن را برشمردند؛ از بزرگ‌نمایی قدرت استکبار و بازنمایی واژگون اوضاع منطقه غرب آسیا تا ادعاهای گزاف و توهم‌آلود درباره ایران و فروپاشی جمهوری اسلامی. رهبر فرزانه انقلاب با تاکید بر اهمیت و قدرت رسانه، به نقش مخرب تصویرهای دروغینی اشاره کردند که با «هزاران شبکه تلویزیونی و رادیویی و اینترنتی» به‌سمت ملت ایران و افکار عمومی ما سرازیر می‌شود. کمتر از دو هفته بعد، رهبر معظم انقلاب بار دیگر در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی (مورخ 25 مهر) به تفصیل درباره «تصویرسازی غلط » دشمن از اوضاع کشور سخن گفته و با صراحتی قابل تأمل این مساله را در حال حاضر مهم‌ترین دستور کاردشمن برشمردند و خواستار مقابله همه نخبگان - نه فقط مسؤولان و دست‌اندرکاران - در برابر این جنگ تبلیغاتی علیه کشور شدند.

بدون تردید یکی از مهمترین اهداف دشمنان از این آرایش سنگین رسانهای، تاراج سرمایه اجتماعی ملت پرافتخار ایران است؛ همان سرمایهای که در انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس هیمنه استکبار را شکست و پوزه بدخواهان ایران را به خاک مالید. همان سرمایهای که با وجود همه تهدیدها و تحریمها، در این 40 سال رشد و پیشرفت علمی، فناوری و اقتصادی، اقتدار نظامی و پیروزیهای متعدد راهبردی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد و جایگاه یک قدرت شکستناپذیر را در منطقه برای ما تثبیت کرد. پس طبیعی است که در فکر و ذهن قدرت های سلطه گری که جهان را مِلک طِلق خود میدانند، آن سرمایه اجتماعی که چنین ثمرات و دستاوردهای بزرگی برای یک ملت مستقل و آزاده به همراه داشته است، باید تاراج شده، هدف همه حملات قرار گیرد و سنگینترین آرایش رسانه ای برای تخریب آن بسیج شود. با تاراج سرمایه اجتماعی، قدرت مقاومت یک ملت و تاب آوری آنها در برابر سختی ها و مشکلات کاهش مییابد، همبستگی و انسجام ملی تضعیف میشود، خیرخواهی و نوعدوستی و دستگیری از دیگری در جامعه کمرنگ میشود، مسابقه زراندوزی و بازار فخرفروشی و مانور تجملی شدن میگیرد، خودخواهی و خودمحوری سکه رایج میشود. به کوچکترین بهانهای، تنشها، درگیریها و پرخاشگریها اوج میگیرد و برای دشمنان این آب و خاک چه چیزی بهتر از این؟

آنچه در این میان بیشتر مایه تاسف است اینکه برخی مسؤولان با بد عملی و بیعملی، با بیدردی و بی خیالی، با خودباختگی و دلباختگی یا با فساد و اختلاس عملا چوب حراج به سرمایه اجتماعی بزنند. بخشی از مردم شریف و رنجکشیده ما که همه شدائد و سختی ها را در این 40 سال تحمل کردهاند تا شاهد سرفرازی و پیشرفت ایران اسلامی باشند، طبعا وقتی با اعمال و کردار این قبیل مسؤولان مواجه شوند، ممکن است امید و انگیزه برای مقاومت را از دست بدهند. در واقع سرمایه اجتماعی آنها به حراج گذاشته شده و تابآوری آنها کاهش مییابد. خصوصا که رسانه های دشمن با بزرگنماییهای خود، از هرگونه ضعف و سستی و فساد در مسؤولان چنان تصویرسازی میکنند که گویی بخش عظیمی از مدیران و مسؤولان کشور مبتلا و آلوده هستند.

در این وانفسا، رسانه ملی مسؤولیت بسیار خطیری برعهده دارد و باید یک تنه در برابر تاراج و حراج سرمایه اجتماعی بایستد و هم واقعیت ها را بگوید و هم امید و انگیزه ها را نابود نکند و هم پیشرفت ها و دستاوردها را بازنمایی کند، هم پیگیر مطالبات مردم و صدای مردمان بی صدا باشد. واضح است که اگر تلاشها و حمایت های شبانه روزی رسانه ملی در چنین شرایط سخت و دشواری نباشد، دولتها امکان فعالیت نخواهند داشت. اما رسانه ملی، بدون هیچ منت و چشمداشتی مسؤولیت و وظیفه خود میداند که در سخت ترین شرایط نیز فارغ از این که کدام دولت با کدام گرایش سیاسی بر سر کار است، برای تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش تاب آوری ملی از هیچ کوششی فروگذار نکند، چرا که فرجام حرکت در این مسیر افزایش اقتدار ملی و درخشش خورشید عزت و سربلندی ایران اسلامی در جهان خواهد بود. اختصاص ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی به موضوع سرمایه اجتماعی و تابآوری ملی گام موثری در این مسیر بود.

دکتر شهاب اسفندیاری

رئیس دانشگاه صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها