دوازدهمین برنامه «چرخ» همزمان با شروع سال تحصیلی با موضوع ارزیابی سیستم آموزشی با اجرای محمد رضا مقدسیان وحسین فروتن با میزبانی دکتر طاهر قاسمی هنری ،دکترای ریاضی واستاد دانشگاه خوارزمی صورت گرفت .
کد خبر: ۱۱۶۵۶۹۸
«ارزیابی سیستم آموزشی» روی «چرخ» چهار

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه چهار سیما، دکتر قاسمی در ابتدای گفت وگو در پاسخ به این سوال که مهم ترین مشکل سیستم آموزشی از نظر شما چیست؟ گفت:به نظر من مهم ترین مشکل روش آموزش است که توسط معلم اعمال می شود، تشکیلات آموزشی و محتوا توسط معلم اعمال می شود ومقدار زیادی از نارسایی ها ی آموزشی از معلم سرچشمه می گیرد.

استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که سهم شما به عنوان یکی از تعلیم دهنده های معلمان چه بوده است؟ گفت:چند سالی است که وزارت آموزش وپرورش تربیت معلمان را خود به عهده گرفته ودیگر زیر نظر آموزش عالی نیست. قبلا پرورش معلم ها در دانشگاههای مختلف در سطح کارشناسی با عنوان تربیت دبیر صورت میگرفت ودانش آموخته درس های تخصیی رشته مورد تدریس را همراه با علوم مورد نیاز در زمینه تربیتی وروانشناسی می آموخت ولی هم اکنون این آموزش ها در مراکز دانشگاهی آموزش و پرورش وابتدا در مقطع کاردانی بعد کارشناسی ناپیوسته ادامه پیدا می کند البته این دانش جویان معلم های فعلی مدارس هستندکه ممکن است از پتانسیل لازم برای یادگیری برخوردار نباشند. مسأله دیگر توان علمی اساتید این مراکز است که با توجه به مشاهدات در سطح دانشگاه های کشور نیستند وافت تحصیلی از همین جا آغاز می شود.

وی در مورد اعمال نظام آموزشی حافظه محور ونتیجه تلاش معلمان در مورد از بین بردن این وضعیت توضیح داد: سال اول ابتدایی باید به عنوان سرچشمه در نظر گرفته شود نقش یک معلم در آموزش اول ابتدایی از یک استاد دانشگاه بیشتر است.

تاکید برداشتن دانش روانشناسی وجامعه شناسی برای دانستن چگونگی برخورد با شاگردان در این مقطع ضروری است. از ابتدا باید حافظه محوری حذف شود ویک اجبار یا الزام باید از طرف آموزش وپرورش باشد که این روش اعمال نشود .مثلا در گذشته بازرس تعیین می شد که بر نحو تدریس معلم وارزیابی میزان علم او نظر می داد. این بازرسی واقعی بود ولی هم اکنون سوری است.

دکتر قاسمی در مورد نکته های دیگری که برروند آموزشی تاثیر به سزایی دارند ادامه داد:میزان حقوق ومزایای معلمان یکی از مهم ترین نکته هاست در این زمینه کشورهای پیشرفته و موفق مانند فلاند حقوق ودرجه های عالی اجتماعی خود را به شغل معلمی اختصاص داده اند در گفت وگو با یکی از مسئولان ژاپن در مورد آموزش وپرورش کشورش را در حال رکوددر مقایسه با کشورهای چین سنگاپور و کره می دید چرا که ان کشورها حقوق معلمانشان را به اندازه پزشکان افزایش می دادند واین خیلی مهم است. داشتن حقوق مزایای مناسب باعث می شود بهترین افراد جذب تدریس شوند. نکته بعدی استفادده از همه استعدادها در همه دانشگاه هاست که متاسفانه در این زمینه جواب آموزش وپرورش مبنی بر ارزشی نبودن افراد بود که غیر معقول است و ما نیروهای ارزشی زیادی در دانشگاه ها داریم که با اموزش یک ساله تبدیل معلمان فوق العاده می شوند.

دکتر قاسمی در پاسخ به این سوال که سرفصل ها تا چه میزان برآموزش تاثیر دارند گفت:سازمانی به نام تالیف در آموزش وپرورش هست که سرفصل های جدید را تالیف میکند وبه روزرسانی میشود .این تالیفات ممکن است دارای اشکال باشد ولی خوب است وباید توسط معلمین ونحوه تدریسشان به سر انجام برسد.

برنامه چرخ کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 21:15 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها