گپ‌ و گفت صمیمانه با داوود نماینده، گوینده و مدیر دوبلاژ پیشکسوتی که ۵۳ سال است در این حرفه مشغول به فعالیت است

دیدار با سلطان مستند

گفت‌وگو ی جام‌جم با داوود نماینده، گوینده پیشکسوت

درست کار کنیم، مردم جذب می شوند

داوود نماینده سابقه اجرا،‌ گویندگی،‌ دوبله در سینما و تلویزیون و همچنین بازیگری را دارد اما علاقه اصلی خودش گویندگی مستند است و شاید به همین خاطر مخاطبان هم او را بیشتر به خاطر گویندگی و دوبله مستندهایی چون سیاره زمین و حس برتر می‌شناسند.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۸۱
درست کار کنیم، مردم جذب می شوند
ویژگی بارز صدای نماینده قدرت و صلابتی است که با یک بار شنیدن در خاطر شنونده باقی خواهد ماند؛ اخیرا از او در مراسم تجلیل و تکریم از نیروهای مرکز تولید و فنی سیما به عنوان پیشکسوت عرصه گویندگی و دوبله تقدیر شد. در حاشیه این مراسم با نماینده راجع‌ به سال‌ها فعالیتش در این عرصه و نسل جوان دوبلورها گفت‌وگو کردیم.

چه حسی از گرفتن از این جایزه دارید؟

این جایزه و تقدیر در زندگی کاری من، اولینبار نیست اما به یک جهت برایم تفاوت دارد. آن هم این است که این تقدیر از سوی مجموعه مرکز تولید و فنی صدا و سیمای جمهوی اسلامی ایران برنامهریزی شده است و همین انگیزه مضاعفی به ما میدهد. خیلی خوب است که ریش سفیدان و پیشکسوتان را دور هم جمع کردهاند؛ امیدوارم این کار ادامه پیدا کند. من امروز کسانی را از جامعه تصویربرداران، گریمورها، کارگردانان فنی و تهیهکنندگان دیدم که دیدارشان برایم خاطرهانگیز است. اینها گنجینههایی هستند که کسانی که در زمینه کارهای هنری به سازمان ورود پیدا میکنند، میتوانند ازآنها بیاموزند. پس اگر این تقدیرها ادامه داشته باشد، انگیزهها میماند و به نسل بعدی منتقل میشود.

نسل بعدی را چطور میبینید؟

اعتقاد دارم نسل بعدی باید چه به جهت حرمت کاری و چه از نظر یاد گرفتن تابع پیشکسوتها باشد. در نسل ما اخلاق راس امور بود. انشاءالله نسل بعدی هم که میآید، اول اخلاق و ارزشها را سرمنشأ کار خود قرار دهد. چون اخلاق و ارزشها که باشد انگیزه به وجود می‌‌آید، انگیزه که بیاید، عشق میآورد و کار که با عشق انجام شود محتوا دارد. جوانان باید تابع الگوهای قبلی باشند؛ مسلما تابع الگوهای قبلی بودن یعنی حس مسئولیتپذیری داشتن. این نسل نباید صرفا در زمان حال زندگی کنند بلکه باید به فکر زندگی کاریشان در آینده هم باشند و در کار ایدهپردازی و نوپردازی کنند.

این سوال را به این خاطر میپرسم که بسیاری از پیشکسوتان این عرصه در گفتوگوها نسبت به نسل تازه گلایه دارند.

این گلایه نیست و چیزی هست که وجود دارد. من اعتقادم بر اصلِ پیشکسوت را معلم و راس کار حرفهای دانستن است؛ اینگونه این نسل نتیجه میگیرد. نسل بعد از ما چند چیز را باید بداند: زمان را مدیریت کند، جداً مسئولیتپذیر باشد و کیفیت کارش را در نظر بگیرد. این مواردی است که ما هم در گذشته رعایت میکردیم و هنوز هم برایمان اهمیت دارد. در اینجا باید از مرحوم استاد بهرام زند، مرحوم استاد رسولزاده و دیگرانی که بودند و رفتند، یادی کنم. اینها کسانی بودند که زمان را مدیریت میکردند، مسئولیتپذیر بودند و به کیفیت کار بسیار اهمیت میدادند. این موارد برای حرفه ما خیلی مهم است.

در این عرصه از چه کسانی تاثیر پذیرفتید؟

من بیشتر به جهت اخلاقی از آقای رسولزاده، بهرام زند، ناصر ممدوح، پرویز بهرام، منوچهر اسماعیلی، نصرالله مدقالچی و منوچهر والیزاده تاثیر گرفتم. تاثیرات مثبتی روی همه میگذاشتند. اگر نسل بعد ارتباط احترامبرانگیزش را با نسل ما حفظ کند هنوز هم میتواند تاثیرات این عزیزان را دریافت کند.

شما حوزههای مختلفی را مثل گویندگی، دوبله و اجرا تجربه کردید. علاقه اصلی خودتان کدام است؟

من اجرا را زمانی ترجیح میدهم که با صدایم ارتباط داشته باشد مثل اجرای کارهای فرهنگی، هنری و تاریخی. همانطور که میبینید شاید ده سال یک بار برای اجرا جلوی دوربین بیایم تا بیننده آن چیزی را ببیند که از من انتظار دارد، غیر از آن باشد نمیآیم. لکن اولویت کارم همیشه کیفیت بخشیدن به آثار دوبلهام است.

من به دلیل کیفیت بخشیدن به کارهایم در این سالها بارها مورد تقدیر قرار گرفتم و بیش از 15 دیپلم افتخار، 12تا13 لوح سپاس و تقدیرنامههای فراوان دارم اما این هنوز نتوانسته است من را راضی کند و همچنان به دنبال بیشتر و بیشتر شدن محتوا و کیفیت کارم هستم.

کدام ژانر را ترجیح میدهید؟

من همیشه گفتهام که اولویت کارهای من در دوبله، مستند است. سینمایی و داستانی هم دوبله میکنم اما اولویتم مستند است. همانطور که میبینید مردم در مستند و آثار موفقی مثل سیاره زمین، سیاره منجمد و شاهد عینی من را پذیرفتهاند. ارباب فکری کار من هم همین مردم هستند.

تا به حال از ورود به این حرفه پشیمان شدهاید؟

نه، چون کارم را درست انجام دادهام. مردم در این سالها به من جایگاه دادهاند و روی عزت کاریام صحه گذاشتهاند. پشیمانی زمانی است که شما مسیر را غلط بروی و بگویی چرا این راه را آمدهام؟ من الان در تبلیغات هر تیزری را نمیخوانم. این اشتباه است که هر تیزر تبلیغاتی که پیشنهاد میشود را بخوانم و اینگونه صدایم مدام پخش شود.

یعنی گزیده کار میکنید؟

دقیقا. در همه کارها گزینش میکنم.

برخی همکارانتان از شرایط کار راضی نیستند و برای همین ابراز پشیمانی میکنند.

شرایط مناسب را خودمان فراهم میکنیم. شرایط منفی را هم خودمان به وجود میآوریم. آنجایی شرایط منفی را ایجاد میکنیم که کارمان را غلط انجام دهیم و انتظار داشته باشیم در جایی که هستیم بیشتر دیده شویم. در صورتیکه ما با انجام کار با محتوا و درست خود به خود دیده و شنیده میشویم و مردم ناخودآگاه جذب کارمان میشوند. ما نباید اصرار کنیم که حتما ما را ببینید، ما را بشنوید. نه! اینگونه نمیشود. اگر کارمان را بامحتوا و درست مدیریت کنیم آن وقت مردم ما را انتخاب میکنند

نوشین مجلسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها