رادیو معارف راه‌های دستیابی به حلاوت در عبادت را بررسی می‌کند

«بهشت اجابت» همراه با سحرخیزان

رادیو معارف همزمان با آغاز بهار قرآن با برنامه «بهشت اجابت» همراه با سحرخیزان این شبکه است.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۳۳
«بهشت اجابت» همراه با سحرخیزان

این برنامه راههای دستیابی به حلاوت و شیرینی در عبادت را به کارشناسی حجتالاسلام عزیزی به گوش شنوندگان میرساند. از جمله بخشهای این برنامه سخنان آیتا... صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر با موضوع اخلاق و رسم بندگی، مناجات و ادعیههای ویژه ماه رمضان و فرمایشهای اخلاقی رهبر معظم انقلاب است و شرح فرازهای ابوحمزه ثمالی و خاطرهگویی از سحرخیزی و شب زندهداری رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم از دیگر بخشهای این برنامه است. برنامه بهشت اجابت به تهیه کنندگی و سردبیری محمدحسن جلالی و اجرای رضا هدایت فر هر بامداد ساعت سه صبح به روی آنتن میرود. به همین بهانه به سراغ عوامل این برنامه رفتیم و درباره اهداف این برنامه صحبت کردیم.

آرامش معنوی و عرفانی

حجتالاسلام مهدی صفایی، مدیر گروه فقه و اندیشه رادیو معارف درباره سیاستهای برنامههای سحرگاهی ماه رمضان این شبکه رادیویی به جامجم گفت: مسلماً برنامههای سحرگاهی ماه رمضان باید آرامش معنوی و عرفانی به مخاطب بدهد. این آرامش معنوی و عرفانی باید در موضوع برنامه، آیتمها، قطعات آوایی، کلامی و پیامی و حتی لحن کارشناسان و مجری برنامه احساس شود.

وی ادامه داد: امسال به موضوعاتی همچون لذت مناجات با خدا، توبه و دعا در برنامههای سحرگاهی میپردازیم. در قطعات آوایی هم مناجاتها بویژه مناجاتهای مجلسی مناسب این فضاست.

این مدیر گروه عنوان کرد: امسال تلاش کردهایم آیتمهای برنامه سحرگاهی متفاوت باشد. به همین دلیل آیتمهایی همچون مناجات خوانی براساس دعای ابوحمزه ثمالی، خاطرهگویی از شب زندهداری شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم و قرار امام زمانی ما در هر سحرگاه از بخشهایی است که امسال در نظر گرفته ایم.

حجتالاسلام صفایی در ادامه درباره خوراک رسانهای برنامه سحرگاهی رادیو معارف توضیح داد: اگر بتوانیم حامی معنوی و عرفانی در میان مخاطبان باشیم یک قدم به هدف مان نزدیک شدهایم و خوراک مورد نیازش را تا حدودی فراهم کرده ایم. البته باید بتوانیم این حال معنوی را در وجود مخاطب پایدار کنیم و به تعبیر علمای اخلاق تبدیل به ملکه کنیم. ما تلاش میکنیم خوراکی که مخاطب از ما توقع دارد به بهترین شکل و مطلوب برایش فراهم کنیم.

خلوت درون

محمدحسن جلالی، نویسنده و تهیهکننده برنامه بهشت اجابت در این باره گفت: امسال همچون سالهای قبل توفیق داشتیم با بهشت اجابت مهمان لحظههای سحرگاهی شنوندگان سحرخیز و شب زندهدار باشیم.

وی درباره تفاوت فضای سحر با دیگر برنامهها گفت: فضای سحر، فضای فردی و حسی است و باید از پیچیدگی و شلوغی اجتناب کرد و به ایجادفضایی خلوت و درونی شدن ارتباط مخاطب با خود و خدایش کمک کرد. بنابراین باید بیان و لحن عرفانی و معنوی باشد.

این تهیهکننده و نویسنده با اشاره به اینکه سحرهای ماه رمضان یکی از بهترین زمانها برای نیایش و استجابت دعا است، عنوان کرد: موضوع کلی برنامه امسال بهشت اجابت، راههای دستیابی به حلاوت و شیرینی در عبادات و مناجات است. این ویژهبرنامه سعی در ایجاد فضایی معنوی در اوقات خوش سحرگاهی برای استفاده بیشتر مخاطبان از فیض سحرهای ماه رمضان و لذت مناجات با خدا دارد.

جلالی تصریح کرد: بهشت اجابت بخشهای مختلفی دارد. از جمله پخش سحریخوانی و مناجاتخوانی و ادعیه مخصوص ماه مبارک رمضان مثل دعای ابوحمزه ثمالی، دعای مجیر و مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه حکایتها و پندهای اخلاقی و عرفانی، سخنان اخلاقی آیتا... صفایی بوشهری، نکتههای اخلاقی در فرمایشهای رهبر معظم انقلاب، گفتوگوی زنده با حجتالاسلام عزیزی با موضوع لذت مناجات و آثار آن، خاطرهگویی حجتالاسلام جوشقانیان از سحرخیزی و شب زندهداری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، یک حکم از احکام روزه آداب و آثار سحرخیزی و نماز شب سخنان بزرگان اخلاق و قرار سحر با امام زمان(عج) از دیگر بخشهای بهشت اجابت است.

وی درباره نویسندگی برنامه سحر گفت: نویسندگی برای ویژه برنامه سحر ماه رمضان باید به دور از تکلف باشد و از ادبیات رسمی و مطالب تخصصی فاصله بگیرد تا بتواند در لحظات مخاطب سحرخیز تاثیرگذار باشد. امسال سعی شده در کنار متنهای مناجاتی که بیشتر برداشتهایی از ادعیه ماثوره است به بیان حکایتها، داستانها و پندهای دینی و عرفانی پرداخته شود. همچنین یکی از بخشهای نویسندگی آداب سحرخیزی و شب زندهداری در سیره اولیای خداست.

بداهه در اجرا

رضا هدایتفر، گوینده برنامه سحرگاهی بهشت اجابت درباره اینکه در این برنامه تا چه میزان بداهه دارید؟ گفت: بداهه هنر خلق چیزهای جدید در کمترین زمان و با حداقل امکانات است. برای بداههگویی مجری باید قابلیتهای فردی و توانمندی های ذهنی و مطالعاتی خود را تقویت کند. این قابلیتها در تمام حوزههای گویندگان و اجرا به گونهای کاربردی دارد که کاملا ضروری و حیاتیاند.

وی ادامه داد: مجری و گوینده با داشتن این مهارت میتواند اجرایهای خلاق و جذاب داشته باشد. به نظر من موقعیت و فضایی که اوقات سحر ماه مبارک رمضان دارد، بسیار به مجری برنامه در اجرای بداهه کمک میکند. بداهه نه یک فن بلکه یک هنر است.

این گوینده درباره تاثیر مطالعه در این امر گفت: رادیو معارف با داشتن مخاطبان خاص و فرهیخته نیاز به مجریان و گویندگان خاص و اهل مطالعه دارد، بخصوص که حوزه این فعالیت معارف دینی و قرآن است که بیان آن نیاز به مطالعه مستمر دارد بدون مطالعه و تحقیق مجری رادیو معارف مانند جنگجوی بدون سلاح است.

هدایتفر درباره عواملی که شنونده را ترغیب به گوش دادن برنامه میکند، گفت: ارتباط صمیمی با مخاطب یکی از عوامل جذب مخاطب است. فضای برنامه سحر مناسب برای پخش دعا و مناجات است و شنونده دوست دارد مطالبی بشنود که او را به خدا نزدیکتر کند. باید حس مخاطب را درک کرد و مجری هر جا لازم بود این حس را تقویت کند. برای مخاطب رادیو معارف داشتن محتوای قوی و شنیدن بسیار مهم است. بخش دیگری از ترغیب شنونده به پیگیری برنامه به کارشناس برنامه برمیگردد که صاحب حرف نو باشد.وی درباره تفاوت اجرای برنامه سحرگاهی با دیگر برنامهها توضیح داد: بزرگان دینی همواره بر دعا و راز و نیاز با خدا در همه حال مخصوصا ماه رمضان و بالاخص سحرهای این ماه تاکید بسیاری داشتهاند. مجری اهل دل میتواند دل مخاطب را همراه خود کند. امیدواری به رحمت خدا، توبه و استغفار توسل به اهل بیت(ع) مواردی است که مجری برنامه باید بر آن تاکید کند.

فاطمه عودباشی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها