اصولا معرفی هر کشوری ابعاد مختلف دارد و از زوایایی چون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... می‌توان به موضوع پرداخت. اگر قرار است گروهی با نگاه اجتماعی برنامه‌سازی کنند، لازم است تخصص اجتماعی داشته باشند و با شناخت، به سراغ موضوع و مسأله بروند.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۴۹
دهاتی بودن ارزش است

بیشتر اوقات می‌بینیم خیلی‌ها برنامه‌ای با هدف معرفی جنبه‌های ایرانگردی و اجتماع ایران می‌سازند، اما در واقع دارند سیاه‌نمایی می‌کنند و فقط بدبختی‌ها و زشتی‌ها و کمبودها را نشان می‌دهند. این رویکرد خوبی برای جذب گردشگر نیست. عده‌ای دیگر منصفانه‌تر عمل می‌کنند. خوبی‌ها و بدی‌ها را کنار هم به تصویر درمی‌آورند‌. رویکردی که من در برنامه‌سازی‌هایم دارم در دسته سوم قرار می‌گیرد.

هدف من و گروهم این است که فقط زیبایی‌ها را به نمایش درآوریم و جذابیت‌ها را نشان دهیم. ما معتقدیم مسائل و مشکلات به اندازه کافی پخش می‌شود و بویژه الان که شبکه‌های اجتماعی فعال شده‌اند، مردم همه در جریان این اتفاقات قرار دارند.

معرفی جذابیت‌ها و ویژگی‌های استان‌ها علاوه بر این‌که جذب گردشگر می‌کند، می‌تواند توسعه اقتصاد مملکت را هم رقم بزند و ما را از اقتصاد تک‌محصولی مبتنی بر نفت رها کند. خود من در برنامه‌هایی که می‌سازم، نگاه و توجهم بیشتر به روستاها معطوف است و زیبایی‌های آنها را بیشتر می‌پسندم. معتقدم روستاهای ما منحصربه‌فرد و کاملا بومی هستند. این لهجه‌ها،لباس‌ها و غذاها هستند که باعث تمایز ما از ملت‌های دیگر شده‌اند‌، پس در برنامه‌هایم می‌کوشم از زیبایی‌های روستاها بگویم.

به عقیده من دهاتی بودن ارزش است و کسی که در دهات مانده، دارد کار و تولید می‌کند و مصرف‌کننده صرف نیست، ارزش و جایگاه بالایی دارد. حیف است در برنامه‌های مختلف، روستاها عموما به عنوان مکان‌هایی دور از فرهنگ و تمدن معرفی می‌شوند.

الان بیشتر جمعیت دانشگاهی کشور از روستاها به آن محیط آموزشی وارد شده‌اند و بچه‌های روستا و شهرستان هستند. باید به این نکته توجه شود و آن را در رسانه‌هایمان هم انعکاس بدهیم.

همچنین بحث دیگر، توجه به بوم‌گردی است. بوم‌گردی باید تقویت شود و چه مردم ایران و چه گردشگرها ترجیح می‌دهند در خانه‌های روستایی و فضاهای مربوط به همان محیط اقامت کنند.

هتل‌ها که همان آپارتمان‌های معمولی هستند و جذابیتی ندارند. این اقامت‌های بوم‌گردی هستند که می‌توانند گردشگر جذب کنند. ایران ما نقاط بکر و نادیده زیاد دارد. من بعد از سال‌ها سفر کردن هنوز نمی‌توانم بگویم همه‌جا را دیده‌ام.

فقط می‌گویم جاهای زیادی را دیده‌ام و جالب است با این‌که در برخی نقاط، مردم حتی دسترسی به آنتن و تلویزیون ندارند، باز من را می‌شناسند و تا از ماشین پیاده می‌شوم اسمم را می‌گویند. معلوم می‌شود وقتی برنامه‌هایی از زبان مردم ساخته می‌شود، مردم آن را می‌بینند و بخوبی استقبال می‌کنند.

اقبال واحدی

مجری و گزارشگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها