در گفت وگوی جام‌جم با مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی صدا و سیما بررسی شد

آیا مشکل پخش سراسری جام‌جهانی حل می‌شود؟

فوتبالدوست هم که نباشی، مسابقات ملی و جامجهانی برایت چیز دیگری است و حتما این روزها تب و تاب نزدیک شدن به جامجهانی 2018 روسیه را میان اطرافیانت حس کردهای. در میان این تبوتاب و انتظار شیرین یک نگرانی هم وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۶۲
آیا مشکل پخش سراسری جام‌جهانی حل می‌شود؟

یک نگرانی قدیمی؛ نکند فوتبالها پخش نشوند!؟ ماجرا از این قرار است: در برخی مناطق ایران وقتی اهل خانه سر ساعت برای تماشای فوتبال، بخصوص مسابقههای خارجی دور هم جمع میشوند با قطع برنامه و پخش فیلم سینمایی و مستند حیات وحش به جای آن، ناامیدانه صحنه را ترک میکنند. جامجم دلیل این مساله و راه حل آن را در گفتوگو با محمد دامغانیان، مدیرکل فرستندههای تلویزیونی و «اف.ام» بررسی کرده است که توضیحات او را در ادامه میخوانید.

نبود مجوز پخش ماهوارهای

واقعیت این است که حوزه انتشار دست ماست، یعنی باید سیگنال به ما برسد تا آن را منتشر کنیم اما میدانم مشکل پخش نشدن فوتبال برای همه مناطق به مجوز پخش ماهوارهای برمیگردد. وقتی مجوز پخش صادر نشود، امکان سیگنالرسانی از ماهواره وجود ندارد و کسانی که با ماهواره قصد تماشای فوتبال را دارند، نمیتوانند آن را ببینند. در حال حاضر دوستان در حال هماهنگی با اداره کل ماهواره و رایزنی با مهندس سیاسیفر، مدیرکل ماهواره و فناوری فضایی هستند تا اقداماتی در اینباره انجام شود.

88 درصد کشور سینگالرسانی زمینی میشود

خوشبختانه سازمان در حدود شش سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه فنی انجام داده و به اغلب ایستگاههای مهم کشور سیگنالرسانی زمینی کرده است. حدود 7000 ایستگاه تلویزیونی در سراسر کشور داریم. از این 7000 تا بعضی از ایستگاهها که مثلا تهران را پوشش میدهد، ایستگاههای بسیار مهمی هستند، چون به تنهایی حدود 15 میلیون نفر را تحت پوشش دارند. در ایستگاههای مهم و اکثر شهرهای بزرگ، خوشبختانه با برنامهریزیهای انجام شده سیگنالرسانی زمینی داریم یعنی مستقل از ماهواره میتوانیم به آن مناطق سیگنال برسانیم. تهران تحت پوشش ایستگاه جماران است و مناطق اطراف آن مثل اسلامشهر و روستاهای اطرافش از این نعمت برخوردار هستند. تا امروز تقریبا به 500 ایستگاه سیگنالرسانی زمینی شده است؛ 500 ایستگاهی که میتوانند نزدیک به 87 تا 88 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار دهند. این یعنی در بیشتر مناطق این مشکل را نداریم و فوتبال در آنجا پخش میشود.

قصه ماهواره و فوتبال

در کشور ما پخش زمینی است و قرار است مردم از ماهواره استفاده نکنند. وظیفه ما در این حوزه سیگنالرسانی زمینی است تا مردم از طریق آنتنهای پشت بام سیگنال را دریافت کنند اما برخی مردم از ماهواره استفاده میکنند و وقتی اجازه پخش ماهوارهای وجود نداشته باشد، این مشکل برای این افراد بارزترمیشود و هنگام پخش فوتبال قطعا نمیتوانند آن را ببینند. لازم نیست جای دوری برویم، در همین شهر تهران اگر کسی از ماهواره استفاده کند، نمیتواند فوتبال را ببیند اما اگر از آنتن پشتبام استفاده کند حتما میتواند مسابقات فوتبال را به تماشا بنشیند.

وضعیت بهتر میشود اگر...

پروژهای با همکاری شرکت زیرساخت داریم تا این شرکت با امکاناتی که دارد، بتواند سیگنال را به حدود صد تا 150 ایستگاه تلویزیونی برساند اما متاسفانه این پروژه هنوز تمام نشده است؛ با اتمام این پروژه وضعیت بهتر خواهد شد. مثلا شهر فیروزکوه از جمله شهرهایی است که به دلیل دوری از تهران، قابلیت سیگنالرسانی به آن وجود ندارد.

چرا ماهواره؟

مناطقی هستند که امکان سیگنالرسانی زمینی بسادگی در آنجا مقدور نیست. بهعنوان مثال در کوههای البرز شمال تهران مناطقی داریم که کم جمعیت و در دل کوه هستند؛ وقتی از نظر جغرافیایی چنین موقعیتی دارند، نمیتوانیم از ایستگاههای پرقدرت خودمان به آنها سیگنالرسانی کنیم و مجبوریم ناخواسته از ماهواره سیگنال برسانیم که به دلیل نبود مجوز پخش، برخی مناطق از تماشای بعضی فوتبالها محروم میشوند.

مشکل گیرندههای دیجیتال

پیش از این تنها پوشش آنالوگ داشتیم اما امروز اکثر مناطق کشور را دیجیتال کردهایم ولی هنوز جاهای کم جمعیتی هستند که بهدلیل کمبود بودجه آنالوگ است.

بعضی مناطق نیز باوجود دیجیتالی شدن، گیرنده دیجیتال ندارند که در صورت تهیه آن مشکلی برای تماشای فوتبال نخواهند داشت. در سیستم دیجیتال، ما کد را از فرستنده باز میکنیم و فوتبال بدون کد برای مردم پخش میشود.

یک خبر خوش

مدیرکل فرستندههای تلویزیونی و اف.ام از علیدادی، معاون توسعه و فناوری صداوسیما نقل میکند این مساله به احتمال زیاد تا زمان پخش مسابقات جامجهانی فوتبال حل خواهد شد و میگوید: تلاش مسئولان بر این است تا جامجهانی با دریافت حق پخش ماهوارهای به کمک معاونت سیما، اداره مالی سیما و ... این مشکل را برطرف یا کمتر کنند.

دلیل نبود پوشش دیجیتال در تمام کشور

7000 ایستگاه در سطح کشور پراکنده هستند؛ از این تعداد حدود 2000 تا 2500 ایستگاه را دیجیتال کردیم و دیجیتالی شدن بقیه بهدلیل کمبود بودجه، تحریمها و... انجام نشده است.

درصددیم در عرض یکی دو سال آینده این کار صورت گیرد؛ اگر این مشکل حل شود دیگر به ماهواره نیازی نیست.

یک کار پر زحمت

انشاءا... مجوز پخش فوتبالها گرفته میشود اما اگر نشد، سعی داریم از طریق ماهوارههای دیگر به ایستگاههایمان سیگنالرسانی کنیم. این موضوع زحمت زیادی در حوزه تلویزیونی دارد، زیرا وقتی ماهواره را عوض میکنی باید همکاران، دانه به دانه به 7000 ایستگاه بروند و تنظیم مجدد انجام دهند. نکته دیگر که در حوزه اختیارات من نیست، این است که نمیدانم با توجه به شرایط موجود، برای ادامه پخش در ماهواره نیز تضمینی وجود دارد یا خیر؛ امیدوارم مشکلی پیش نیاید.

تب و تاب در بزنگاه

مدتی است بحث و اعتراض در این مورد نقل محافل شده مثلا اخیرا به دلیل عدم پخش لیگ قهرمانان آسیا برای بعضی از نواحی ایران، انتقادات علاقهمندان پرشمار این ورزش جذاب دوباره بالا گرفت. از صحبتهای مسئولان میتوان نتیجه گرفت وضعیت سیگنالرسانی از یک سو و دریافت مجوز پخش ماهوارهای از سوی دیگر، پیچیدهتر از آنی است که مینماید اما همچنان میشود بوی بهبود شنید و امیدوار بود تا یک ماه آینده و سر بزنگاه، شرق تا غرب ایران بتوانند آسوده و بیدغدغه بنشینند و مانند سایر برنامهها، فوتبال مورد علاقهشان را از شبکه سه سیما تماشا کنند.

نوشین مجلسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها