رادیو فصلی ترتیل افتتاح شد

رادیویی برای انس قلوب مومنین با قرآن

مراسم افتتاح رادیو فصلی ترتیل، در آستانه آغاز رمضان ماه نزول قرآن، صبح روز گذشته در استودیو شماره 8ساختمان شهدای رسانه ملی برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۴۲۲۶۰
رادیویی برای انس قلوب مومنین با قرآن

حجــتالاسلام رمضــان موسویمقدم قائممقام سازمان صداوسیما، دکتر حمید شاهآبادی معاون صدای رسانه ملی، احمد ابوالقاسمی مدیر شبکه رادیویی قرآن و جمعی از جامعه حافظان و قاریان قرآن کریم، از جمله حاضران در این مراسم بودند. رادیو ترتیل با هدف قرائت و ترتیلخوانی قرآن کریم در طول ماه مبارک رمضان روی آنتن خواهد رفت و با پایان این ماه پربرکت به کار خود پایان میدهد.

اصلیترین شاخص، قرآن است

به گزارش جامجم، دکتر شاهآبادی معاون صدای سازمان صدا و سیما در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه کلام قرآن در برنامهسازیهای رسانه ملی گفت: رمضان ماه نزول قرآن و بهترین فرصت برای راهاندازی این رادیوی قرآنی بود. خوشحالم که این فرصت ایجاد شده و شبکه قرآن این خدمت را به مردم عرضه میکند.

شاهآبادی ادامه داد: امروز در موضوع قرآن در رسانه ملی، هزاران گام از گذشته جلوتریم و با این حال هنوز تا نقطه مطلوبمان فاصله داریم. به برکت نظام جمهوری اسلامی، خون شهیدان و حضور جامعه قرآنی کشور، امروز انس با قرآن در جامعه بیشتر از گذشته شده و فضای قرآنی در کشورمان حاکم شده است.

سنت خوب قرائتخوانی

حجتالاسلام موسوی مقدم، قائممقام رسانه ملی هم با اشاره به همزمانی شروع ماه مبارک رمضان و افتتاح رادیو فصلی ترتیل گفت: رمضان ماه غلبه بر هواهای نفس است و همین نفس قرائت و تلاوت هم در کنار معناخوانی اهمیت دارد. در ماه رمضان این سنت جاری وجود دارد که مومنان میکوشند روزی یک جزء یا بیشتر را از قرآن کریم بخوانند و همین ظاهرخوانی، برکات و اثرات مفید خواهد داشت. در روایات سفارش شده حتی اگر کسی قادر به خواندن قرآن نیست، فقط این کتاب مقدس را باز کرده و به صفحاتش نگاه کند و رادیو ترتیل از این حیث هم مفید است.

مخاطبان رادیو قرآن افزایش یافته است

ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن هم با اشاره به نگاه و رویکرد این شبکه رادیویی بیان کرد: طبق آخرین آمار مرکز افکارسنجی سازمان صداوسیما، رادیو قرآن در سال 96 نسبت به سالهای قبل رشدی قابل توجه به لحاظ تعداد مخاطبان داشته و به میزان شنوندگان آن افزوده شده است. بخش زیادی از مخاطبان نیاز به ترتیل و روخوانی قرآن کریم را در تمام ساعات شبانهروز احساس میکردند و به این ترتیب رادیو ترتیل کوشید تا این نیاز را برطرف سازد. مدیر رادیو قرآن ادامه داد: اصل ترتیل قرآن کریم با هدف حفظ صحیح تلاوت کلام خدا، از قرن 14هجری به این طرف، اهمیتی ویژهتر یافت و از راه رسیدن ماه رمضان بهانهای برای راهاندازی فصلی رادیویی با این هدف شد. راههای دریافت این رادیو برای مخاطبان داخل کشور از طریق فرکانس 5/95 مگاهرتز روی موج اف.ام و از طریق گیرندههای دیجیتال است و مخاطبان خارج از کشور هم میتوانند از طریق سایت رادیو قرآن و نیز اپلیکیشن ایران صدا، این رادیو را دریافت کنند.

ابوالقاسمی با اشاره به امکانات و نوآوریهای رادیونمای ترتیل توضیح داد: از جمله ویژگیهای رادیو ترتیل این است که در پایان هر برنامه و قبل از شروع برنامه بعدی، کنداکتور آن روز برای مخاطبان نمایش داده میشود و آنها میتوانند برنامه موردعلاقهشان را خودشان انتخاب کنند. اتفاق سختتری هم که خوشبختانه رقم خورد، در زمینه نمایش صفحات قرآن روی صفحه نمایش تلویزیون بود، چرا که تلویزیونهای جدید معمولا به صورت افقی و صفحات قرآن به صورت عمودی هستند. در رادیونمای ترتیل، صفحات قرآن بهگونهای طراحی شده که مطابق با صفحه نمایش تلویزیون باشد و مخاطبان از فاصله دورتر هم بتوانند آیات را با چشمشان دنبال کنند. همچنین نام و تصویر قاری هم در گوشه صفحه نمایش داده خواهد شد. ابوالقاسمی تصریح کرد: پخش رادیو ترتیل از ساعت 6 صبح فردا به طور رسمی آغاز شده و هر روز تا ساعت 24 بامداد به پخش برنامه خواهد پرداخت.

زهرا غفاری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها