رئیس سازمان صداوسیما در نشست هم‌اندیشی با هنرمندان برگزیده پویانمایی کشور بر حمایت جدی رسانه ملی از هنر- صنعت پویانمایی کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۳۰
صنعت پویانمایی را جهانی می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری در این نشست با بیان اینکه پویانمایی از گونه‌های مهم، جذاب و اثرگذار برنامه‌سازی است گفت: رسانه ملی یکی از ارکان گسترش پویانمایی در ابعاد ملی در ایران است بنابراین جشنواره ملی پویانمایی را برای تکریم فعالان این عرصه در کشور به‌صورت سالیانه برگزار می‌کنیم.

رئیس رسانه ملی سبقه فرهنگی استان همدان و توانمندی‌های هنرمندان این استان در تولید پویانمایی را علت اصلی برگزاری نخستین جشنواره ملی پویانمایی در شهر همدان دانست و با اشاره به حجم بالای پخش پویانمایی‌ها از آنتن تلویزیون گفت: در کشور ما حدود 9 هزار ساعت پویانمایی از آنتن شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی پخش می‌شود که حجم قابل‌توجهی است و تولید پویانمایی بر اساس این نیاز می‌تواند کشور را به قطب تولید انیمیشن در دنیا تبدیل کند.

وی به اهمیت برگزاری جشنواره پویانمایی در کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد جریانی که برگزاری این جشنواره در تولید انیمیشن ایجاد می‌کند تداوم یابد. دکتر علی عسکری با اشاره به هنرمندان حاضر در این هم‌اندیشی گفت: توانایی کشور در این زمینه با وجود هنرمندانی چون شما که از میدان‌داران و پیش قراولان تولید انیمیشن هستید می‌تواند با بهره‌مندی از توانمندی جوانان تحصیل‌کرده و علاقه‌مند به این هنر صنعت شکوفا شود.

وی با اشاره به کاستی‌های کشور در زمینه تولید پویانمایی در گذشته گفت: خوشبختانه اکنون با تحولاتی که در زمینه تولید پویانمایی شده و تلاش‌های مرکز پویانمایی صبا و دیگر تولیدکنندگان این کاستی‌ها در حال جبران است و امیدوارم با کمک همه هنرمندان و تولیدکنندگان پویانمایی کشور بتوانیم به یکی از قطب‌های مهم و اثرگذار در تولید انیمیشن در دنیا تبدیل شده و یکی از صادرکنندگان بزرگ پویانمایی در باشیم.

رئیس رسانه ملی همچنین در پاسخ به برخی درخواست‌های مهمانان این نشست از حمایت رسانه ملی از سازندگان پویانمایی خبر داد و گفت: با وجود همه محدودیت و فشارها، کشور در تمام زمینه‌ها رشد کرده و این رشد در تولیدات پویانمایی مشهود است. وی همچنین اعلام کرد سرمایه‌گذاری در بخش تولید پویانمایی هر سال حدود 25درصد رشد خواهد داشت.

رئیس رسانه ملی در خصوص حق مالکیت معنوی آثار پویانمایی و حضور تولیدکنندگان در بازارهای جهانی فیلم گفت: با توجه به اهمیت صادرات خارجی پویانمایی‌های تولید شده در کشور روندی برای دخالت سازندگان در این مبادلات فراهم خواهد شد، ضمن اینکه سازمان می‌تواند با استفاده از ظرفیت استودیوهای معاونت برون‌مرزی این آثار را به هشت زبان دنیا دوبله و برای عرضه آن‌ها در بازار جهانی کمک کند.

وی همچنین از مساعدت سازمان برای معرفی تولیدات جانبی پویانمایی‌های تولید شده نظیر عروسک‌ها و نمادهایی که بر اقلام فرهنگی و نوشت‌افزار درج می‌شوند خبر داد. دکتر علی عسکری با اشاره به ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های تعاملی از آمادگی سازمان برای ایجاد زمینه عرضه این محصولات در این شبکه‌ها سخن گفت.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر اهمیت برندسازی به انیمیشن‌سازان قول داد صداوسیما به آن‌ها برای تبلیغ برندهایشان کمک می‌کند.

چهره‌سازی از شخصیت‌های انیمیشنی موضوع دیگری بود که دکتر علی عسکری از آن سخن گفت و افزود چهره‌های محبوب پویانمایی می‌توانند پیام را به مخاطبانشان که بیشتر کودک هستند بهتر منتقل کنند.

رئیس رسانه ملی همچنین از اهمیت موضوع فیلمنامه نویسی و تأثیر آن در تولید آثار نمایشی از جمله پویانمایی سخن گفت: پویانمایی صنعت پاکی است و می‌تواند بهترین زمینه را در انتقال مفاهیم فراهم کند و به‌ویژه سبک زندگی اسلامی- ایرانی را برای کودکان این سرزمین از همان دوران کودکی به‌صورت تأثیرگذار معرفی کند.

وی افزود: روح یک اثر با کلمات احیا می‌شود و بقا و ماندگاری اثر به آن بستگی دارد.

دکتر علی عسکری با اشاره به گنجینه‌های ارزشمند مردم ایران در قرآن، روایات، کلام بزرگان، شعرا و... گفت: مهندسی پیام کار اصلی برنامه‌سازان است که می‌توانند با بهره‌مندی از این گنجینه‌های ارزشمند برای تولید محتوا تلاش کنند. وی از برگزیدگان تولید پویانمایی خواست با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشور ایده‌های خلاقانه‌ای ارائه دهند و کشور را در دنیای پرتلاطم فرهنگی برای رسیدن به اهدافش یاری کنند.
در ابتدای این نشست برخی از هنرمندان عرصه پویانمایی کشور، مسائل و مشکلاتشان را با رئیس رسانه ملی مطرح کردند.

بر اساس این گزارش، شهاب کسرایی، مدیر موسسه فرهنگی پویانمایی «حور» با معرفی فعالیت‌های این موسسه گفت: در حال حاضر این موسسه، 9 هزار ساعت پویانمایی تولید و پخش کرده است که در این میان پویانمایی‌های راهنمایی و رانندگی(سیا ساکتی) و یار مهربان از جمله موفق‌ترین مجموعه‌های تهیه‌شده در موسسه فرهنگی پویانمایی حور است.

کسرایی با تأکید بر اینکه پویانمایی‌های تولیدی داخلی به مرحله صادرات رسیده است از رئیس رسانه ملی خواست حدود سیما فیلم را برای مرکز پویانمایی صبا و پویانمایی استان‌ها در نظر گرفته و زمینه فعالیت بیشتر انیمیشن‌سازان کشور را فراهم کنند.

محمد میرکیانی، یکی از نویسندگان فعال در عرصه پویانمایی کشور با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه پویانمایی همانند سرمایه‌گذاری در حوزه نفت است تصریح کرد: برگزاری نخستین جشنواره پویانمایی تلویزیونی در کشور توسط رسانه ملی گامی بلند در مسیر فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده کشور خواهد بود.

در ادامه اصغر صفار، مدیر شرکت «حوران استودیو» و تولیدکننده آثاری نظیر «شکرستان» و «تاریخ از این‌ور» در 52 قسمت، با تأکید بر اینکه باید با حمایت مالی از تولیدات انبوه و کیفی، زمینه صادرات تولیدات پویانمایی به سایر کشورها را فراهم کنیم تصریح کرد: به دلیل برخی محدودیت‌ها در حق پخش آثار پویانمایی در کشور، متأسفانه زمینه فعالیت بیشتر به پویانمایی داخلی که قدرت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد، داده نمی‌شود که پیشنهاد می‌شود حق پخش آثار پویانمایی مستقیماً به تولیدکنندگان اثر، اهدا شود.

سید علیرضا گلپایگانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر نیز در سخنانی به هزینه‌های میلیاردی و سرمایه‌گذاری‌های انبوه برای تربیت نیروهای تولیدکننده پویانمایی در کشور اشاره کرد و گفت: جامعه پویانمایی کشور نیازمند سفارش کار است. متأسفانه به مجموعه صبا با حجم کار بسیار بالا در حوزه پویانمایی، کمتر بها داده می‌شود این در حالی است که با کیفیت مطلوب آثار، می‌توانیم بازار صادرات را از آن خود کنیم.

عضو هیئت‌داوران بخش پویانمایی کوتاه نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران که خالق و تهیه‌کننده مجموعه «پهلوانان» نیز هست در ادامه خاطرنشان کرد: در سال حمایت از کالای ایران، باید از صنعت- هنر پویانمایی به‌عنوان کالای ایرانی حمایت شود و شاهد افزایش سفارشات در این حوزه باشیم.

بابک نکویی، یکی دیگر از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران نیز با بیان اینکه پویانمایی در ایران به بلوغ رسیده است گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، سریال «روبی و جوجه‌ها» که یکی از تولیدات فاخر داخلی است با رضایت 74 درصدی مخاطبان در کشور روبه‌رو شده است و تلاش می‌کنیم تا ظرفیت تولیدات حوزه خردسالان را افزایش دهیم.

نکویی با تأکید بر اینکه تولید پویانمایی برای خردسالان با محوریت شخصیت‌های ایرانی، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است خاطرنشان کرد: این امر، حمایت رسانه ملی را می‌طلبد و باید علاوه بر بخش‌های داخلی به تهیه‌کنندگان نیز این اجازه داده شود که در فضای رقابتی خارجی نیز وارد شوند و فعالیت کنند.

همچنین سعید توکلیان، از داوران نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی نیز بر حمایت مدیران رسانه ملی از فعالان حوزه پویانمایی تأکید کرد و گفت: باید از نیروهایی که پرورش دادیم و با صبوری و شکیبایی در این زمینه کار کردند، حمایت ویژه شود.

ناصر گل محمدی، استاد دانشگاه صداوسیما و از داوران نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران نیز گفت: نیروهای تولیدکننده پویانمایی ملی، سربازان جنگ نرم هستند که با تولید آثار فاخر خود، جلوی استحاله فرهنگی مخاطبان داخلی را می‌گیرند.

او افزود: با حضور به‌موقع این سربازان جنگ نرم، شاهد آسیب‌های اجتماعی کمتری در کشور خواهیم بود.

اسماعیل شرعی، عضو هیئت انتخاب آثار نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران هم در سخنانی، خواستار تشکیل دوره تهیه‌کنندگی پویانمایی در دانشگاه صداوسیما شد.

مهدی کریمی صارمی، از داوران نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران نیز با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در پویانمایی ایران افتاده است گفت: آثار داوری شده، قابل رقابت با آثار جهانی هستند.
او افزود: پویانمایی‌های بومی، قابلیت عرضه به کشورهای اروپایی را دارد و امیدواریم که این اتفاق به‌زودی رخ دهد.

لیوانی، رئیس مرکز صبا نیز با بیان اینکه پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری صداوسیما در عرصه پویانمایی، محصول آماده برداشت است گفت: در آثار جدید، روی مهندسی پیام و جذابیت کار شده است و نیازمند حمایت مدیران رسانه ملی هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها