گزارش جام‌جم از تولید سریال «خانواده دکتر ماهان»

در ستایش زندگی

راما قویدل بعد از ساخت سریال‌های تلویزیونی در ژانرهای مختلف، از اسفند ماه سال گذشته مجموعه تلویزیونی خانواده دکتر ماهان را با فیلمنامه نسیم خراشادی‌زاده، تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم و به سفارش گروه نوجوان سیمافیلم کلید زده است که تصویربرداری آن این روزها ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۳۴
در ستایش زندگی
امین زندگانی و لاله اسکندری نقش‌های اصلی این سریال را بازی می‌کنند و در کنار آنها شیوا ابراهیمی، ارسطو خوش‌رزم، بهرام شاه‌محمدلو، حدیث فولادوند، امیرحسین صدیق، سعید امیرسلیمانی، راضیه برومند، شهروز ابراهیمی، مختار سائقی، جلال فاطمی، مهران نائل، حمیدرضا هدایتی‌راد، کریم قربانی، فریده دریامج، مجتبی رجبی معمار، مرتضی علی‌آبادی و علی برقی و... به ایفای نقش می‌پردازند. مجموعه خانواده دکتر ماهان، داستان ستایش زندگی، خوشبختی خانوادگی و روایتگر نگاه تازه و الهام‌بخش برای تشویق، جسارت، تغییر و شکستن عادت‌هایی است که انسان امروز را تنهاتر از همیشه، خسته و ملول کرده است.

توجه به نوجوانان

بهروز خوشرزم، تهیهکننده این سریال درباره هدف تولید این مجموعه به جامجم گفت: محور اصلی خانواده دکتر ماهان مبتنی بر حفظ محیطزیست و حمایت از حیوانات است. همچنین به مهاجرت معکوس، یعنی از تهران به دامان طبیعت هم میپردازد.

وی ادامه داد: این مجموعه به سفارش گروه نوجوان سیما فیلم تولید میشود و قصه روی مبحث نوجوانان تاکید دارد. البته نه این که بیننده سریال فقط نوجوانان باشند، بلکه قصه به گونهای است که بزرگترها هم کنار نوجوانان میتوانند تماشاگر آن باشند.

این تهیهکننده عنوان کرد: یکی از حساسترین مقاطع سنی، نوجوانی است و باید به این قشر بیشتر توجه شود. در این سریال سعی کردهایم نوجوانان را در قصه دخیل کنیم. داستان درباره دکتر دامپزشکی به نام دکتر ماهان است که بشدت به کارش علاقهمند است. علاقه به حرفهاش باعث میشود که زندگی شخصیاش تحت تاثیر قرار بگیرد تا این که با کمک خانواده سعی میکند مشکلاتش را برطرف کند. خوشرزم با اشاره به لوکیشنهای این مجموعه گفت: 20 درصد لوکیشنهای این سریال در تهران، بقیه در شمال کشور مثل لاهیجان و روستاهای اطرافش ضبط میشود.

پرداختن به محیطزیست و حمایت از حیوانات

راما قویدل، کارگردان مجموعه خانواده دکتر ماهان در پاسخ به این سوال که او در کارهایش به مفهوم خانواده توجه ویژهای دارد و قرار است در این مجموعه از چه زوایه تازهای به مفهوم خانواده بپردازد، گفت: آنچه توجه من را به این سریال جلب کرد، پرداختن زیربنایی به مباحثی همچون حفظ محیطزیست و اهمیت حقوق حیوانات در بستر زندگی اجتماعی و خانوادگی است که همیشه دغدغه من در تلویزیون بوده است. سعی کردم از منظر جدیدتر و عمیقتر به این موضوعها نگاه کنم. فیلمنامهنویس قصه را خیلی خوب نوشته است و من در مقام کارگردان سعی میکنم آن را خوب تعریف کنم.

وی درباره این که آیا در فیلمنامه خانواده دکتر ماهان هم تغییراتی اعمال شده است یا نه، توضیح داد: وقتی در تلویزیون کار میکنم، سعی دارم فیلمنامه را از آن خودم کنم. برای این پروژه با نسیم خراشادیزاده درباره قصه خیلی حرف زدیم. نقاط مشترک زیادی در قصه داشتیم. اگر جایی هم مسالهای بود با یک مکالمه ساده بر طرف میشد. خراشادیزاده نویسنده خوبی است که نگاه دقیق و موشکافانه به جهان دارد؛ بنابراین اختلاف نظری نداشتیم که منتهی به زیر و بم شدن متن شود.

قویدل درباره انتخاب لاله اسکندری و امین زندگانی به عنوان کاراکترهای اصلی سریال گفت: در مرحلهای که فیلمنامه را از آن خودم میکنم، سریال را در ذهنم میبینم. انگار سریال را ساختهام. کاراکترهای ماهان و نیلوفر هم در ذهنم میبینم. خوشبختانه و با افتخار این دو دوست را برای اجرای این کاراکترها دعوت کردم. به نظرم بهترین چیدمان کارهای خودم است؛ نه این که دیگر کارهایم را دوست ندارم اما معتقدم چرخ دندههای این کار خیلی خوب با هم چفت و بست شده است.

تجربه همکاری با کارگردانی خوشفکر

شیوا ابراهیمی، بازیگر درباره نقشاش در مجموعه خانواده دکتر ماهان گفت: در این مجموعه نقش مهتاب را بازی میکنم که دوست خانوادگی خانواده دکتر ماهان است. کاراکتر مهتاب برایم جذابیت ویژهای دارد چون با رفتارها و عملکردش در موقعیتهای مختلف مخالفم هستم، درست نقطه مقابل شخصیت خودم است. البته همین پارادوکسها برای بازیگر جذاب است و باعث میشود بازیگر از خود واقعیاش دور شود تا بتواند خود را به نقش نزدیک کند.

وی درباره پذیرفتن این نقش گفت: بجز جذابیتهای کاراکتر، کار کردن با یک کارگردان خوشفکر و تهیهکننده خوشنام از دیگر دلایلی بود که من را برای پذیرش نقش وسوسه کرد. به نظرم موضوع این مجموعه میتواند مخاطب را به فکر وا دارد. ضمن این که تجربه کار با راما قویدل خیلی خوب است و تعامل خوبی میان گروه حاکم است. در گذشته در سریال روحا... با هم همکاری داشتیم و این اتفاق خوب تکرار شد.

یک دبیر جدی

لاله اسکندری، بازیگر نقش نیلوفر درباره پذیرش نقشاش توضیح داد: چند موضوع منجر به این همکاری شد. ابتدا حضور آقای قویدل در مقام کارگردان است. چند بار قرار بود با هم کار کنیم، اما شرایط آن مهیا نشد. همچنین باعث خوشحالیام بود که با آقای خوشرزم کار بکنم. در کنار آنها، موضوع سریال هم برایم جالب بود، چون در رسانه تلویزیون کمتر به موضوع محیطزیست پرداخته شده است؛ در حالی که نیاز داریم دراینباره فرهنگسازی کنیم.

وی ادامه داد: در این مجموعه نقش نیلوفر همسر دکتر ماهان را بازی میکنم که دبیر فیزیک است و دو بچه دارد. او به لحاظ روحی جدی است و علاقهمند به این که بچههایش در شهر بزرگی مثل تهران بزرگ شوند و تحصیل کنند. تا این که به واسطه ماجراهایی تغییر رویه میدهد و نگاهش به زندگی متفاوت میشود.

این بازیگر افزود: نگاه راما قویدل را در کار خیلی دوست دارم. نسبت به کارش عرق و حساسیت دارد و همین برایم ارزشمند است. ضمن این که با بازیگر تعامل دارد و سختگیر است تا یک مجموعه خوش ساخت را تحویل بدهد.

تجربه یک فضای متفاوت

امین زندگانی، بازیگر نقش دکتر ماهان درباره پذیرش نقش در این مجموعه به جامجم گفت: فضای فیلمنامه و گروهی که پشت صحنه این کار هستند، هر کدام به نوع خودشان با درجات مختلف انگیزه خاص خودشان را داشتند که من سر این کار بیایم. در این کار سعادت همکاری با تهیهکننده خوبی مانند بهروز خوشرزم، طراح گریم بزرگی مانند عبدا... اسکندری، لاله اسکندری و کارگردان جوانمان آقای راما قویدل و سایر دوستان در بخشهای صدابرداری، فیلمبرداری و... را داشتم.

وی ادامه داد: همه اینها دست به دست هم داد تا متنی که فضایی متفاوت دارد و درباره دغدغهای است که همه ما آدمها که دلمان برای کره زمین، کشور و محیطزیستمان میسوزد را قبول کنم. در ضمن علاقه من به حیوانات و آرامشی که از آنها میگیرم و همچنین دغدغهای که شاید در دوران نوجوانی نسبت به آب و مسائل مربوط به جنگلها داشتم و کنجکاوی اینکه چگونه طبیعت به این خوبی اداره میشود در پذیرش این نقش دخیل بودند.

زندگانی عنوان کرد: ما یک کار مشارکتی داریم. هرکسی سهم خودش را دارد. من به عنوان بازیگر مسئولیت نقشم را دارم و همه چیز مشارکتی جلو میرود. چون اگر غیر از این باشد من نمیتوانم با گروه کار کنم. حرف اول را در تولید یک اثر «ما» میزند نه من. منی وجود ندارد. اثر متعلق به گروه است. گروه سازندهای که زحمت میکشند.

این بازیگر درباره همبازی بودن با لاله اسکندری گفت: هم بازی شدن من با خانم اسکندری تجربه اولم نیست. فکر میکنم تجربه سوم یا چهارم است. سعادت همکاری با خواهرشان، خانم ستاره اسکندری را نیز در یک سریال بسیار موفق داشتهام. به نظرم خانم لاله اسکندری به لحاظ سابقه کار، در اوج تجربه و پختگی قرار دارد. وقتی ایشان به من زنگ زد و گفت نقش اصلی زن این کار را پذیرفته است و عوامل را برای من معرفی کرد، باعث شد من با گروه ارتباط برقرار کنم و وارد این پروژه بشوم. فکر میکنم به دلیل شرایط سنی و کسوت کاریم در هر مقطعی که قرار دارم، هم حق اشتباه کردن ندارم و باید به عنوان یک همکار، خیلی خوب سر کار حاضر شوم.

زندگانی در آخر بیان کرد: فکر میکنم خانواده دکتر ماهان از آن سریالهایی میشود که اگر کمی قسمتهای اولش پیش برود، مخاطب با اتفاقهای قشنگ، تازه و نوعی در چارچوب تلویزیون برخورد خواهد کرد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها