رسانه ملی ، حق استفاده قانونی از عروسک محبوب جناب خان را خرید.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۰۹
جناب خان به مالکیت صدا و سیما درآمد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی،مذاکرات میان صاحب امتیاز عروسک «جناب خان» و رسانه ملی به پایان رسید و این عروسک محبوب به صدا و سیما تعلق یافت .

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما گفت:تمام حقوق مالکیت طرح صنعتی،علامت تجاری و شخصیت عروسکی "جناب خان" به رسانه ملی واگذار شد.

محمدعلی عبدالله زاده گفت:به طور کلی ثبت آثار و دارایی‌های فکری سازمان صدا و سیما از جمله شخصیت‌های عروسکی و علامت شبکه‌های تلویزیونی، از جمله سیاست‌های کلی معاونت است و در دستور کار اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل این سازمان قرار دارد.

وی در مورد دلایل شکایت صاحب امتیاز شخصیت عروسکی جناب‌خان به حضورش در برنامه خندوانه گفت: از قرار اطلاع در ابتدا توافق نامه‌ای درخصوص نحوه تسهیم سود حاصل از بهره‌برداری از این شخصیت میان تهیه کننده برنامه و سایر عوامل با سالارزهی (مالک اثر) تنظیم شده بود.

عبدالله زاده توضیح داد: در ادامه این روند، طرفین توافق در خصوص موضوع اختلاف نظر پیدا کردند، در نتیجه این اختلافات، سالارزهی به عنوان مالک طرح صنعتی عروسک در ابتدا برای واگذاری کامل حقوق عروسک مبلغ سنگینی مطالبه کرد.

وی ادامه داد: با وجود مساعدت و حسن نیت سازمان در روند مذاکرات خرید و رایت اثر، این مذاکرات در مقطعی با موانعی رو به رو و در نتیجه مالک اثر نسبت به تداوم استفاده از این عروسک در برنامه خندوانه معترض شد.

معاون حقوقی صدا و سیما افزود: پس از درخواست شبکه نسیم مبنی بر اظهارنظر درخصوص قرارداد تهیه و ساخت مجموعه خندوانه، اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین الملل این معاونت، ضمن بررسی کامل ابعاد حقوقی موضوع و وضعیت ثبتی شخصیت عروسکی جناب‌خان، لزوم تعیین تکلیف در خصوص حقوق مادی عروسک و انتقال تمامی این حقوق به نام سازمان را به تهیه‌کننده و شبکه خاطرنشان و درباره عواقب بهره‌برداری از عروسک بدون تعیین تکلیف حقوقی به صورت دقیق و شفاف هشدار داد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ایجاد اختلاف میان تهیه‌کننده فصل سوم و چهارم خندوانه و مالک اثر، اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین الملل این معاونت ضمن بررسی دقیق و کارشناسانه ابعاد حقوقی موضوع، ابتدا برای میانجی گری و تسهیل روند مذاکرات طرفین، وارد عمل شد.

عبدالله زاده گفت: در ادامه با توجه به اصرار مالک اثر بر مواضع خویش، این معاونت نظر کارشناسی خود مبنی بر استفاده نکردن از شخصیت عروسکی جناب‌خان در فصل چهارم برنامه خندوانه را اعلام کرد که با موافقت شبکه و تهیه‌کننده این تصمیم عملی شد.

وی درخصوص تاثیرگذاری شخصیت جناب‌خان در نزدیکی اقوام ایرانی، افزود: بی‌شک ارائه پاسخ دقیق به این پرسش به لحاظ کمی و کیفی نیازمند انجام تحقیقات و نظرسنجی‌های مربوطه در شبکه نسیم، روابط عمومی، مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان و سایر بخش‌های ذیربط است و محبوبیت این شخصیت عروسکی در میان تمامی اقوام ایرانی، اقشار و گروه‌های سنی مختلف از خردسالان تا کهنسالان در سراسر کشور انکارناپذیر است.

عبدالله زاده افزود: شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات ثبتی و ثبت تمام شخصیت‌های عروسکی و کارتونی، برنامه‌های تولیدی، علامت همه شبکه‌های تلویزیونی، نام و نشان ویژه تمامی برنامه‌های تولیدی در شبکه‌های سراسری، استانی و برون‌مرزی در دستور کار معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیماست.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما ادامه داد: در قراردادهایی که در این معاونت، تنظیم و یا برای اظهارنظر به این حوزه ارسال می‌شود، تعهدات طرف قرارداد سازمان در رابطه با مواردی همچون توجیه عوامل در خصوص مالکیت انحصاری سازمان بر حقوق مادی در قالب قرارداد کتبی، استفاده از اثر برای نخستین بار در برنامه، مسئولیت پاسخگویی به ادعاهای احتمالی اشخاص ثالث، مورد تاکید و تصریح قرار می‌گیرد.

شخصیت عروسکی جناب‌خان در ابتدا برای بهره‌برداری در سریال عروسکی «کوچه مروارید» با صدا پیشگی محمد بحرانی در نظر گرفته شده بود اما در پی حضورش در برنامه خندوانه در شبکه نسیم به محبوبیتی شگفت انگیز رسید اما پس از درخواست سازنده سریال کوچه مروارید برای دریافت مبالغ سنگین در قبال استفاده از جناب خان در خندوانه ،این عروسک در فصل چهارم خندوانه حضور نیافت . اکنون با خرید امتیاز انحصاری این عروسک،مخاطبان فصل پنجم این برنامه از شبکه نسیم می توانند شاهد حضورش باشند .

خندوانه همزمان با آغاز رمضان به روی آنتن می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها