معاون امور استان‌های رسانه ملی خبر داد:

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

معاون امور استان‌های رسانه ملی از برگزاری نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه روز شنبه پانزدهم و مراسم اختتامیه نیز روز دوشنبه 17 اردیبهشت با حضور دکتر علی عسکری، رئیس رسانه ملی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری و دست‌اندرکاران این حوزه در همدان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۶۸
همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی دارابی خاطرنشان کرد: این جشنواره با مشارکت استانداری همدان برگزار می‌شود و در مراسم افتتاحیه و اختتامیه از جمعی از خانواده شهیدان و ایثارگران، پیشکسوتان انقلاب اسلامی، هنرمندان و دست‌اندرکاران برنامه‌سازی کودک و نوجوان به‌خصوص در حوزه پویانمایی قدردانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه 15پنل علمی و کارگاه آموزشی در طول برپایی جشنواره با حضور استادان و صاحبنظران برجسته برای شرکت‌کنندگان در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد، اظهار داشت: همچنین هفته فرهنگی- هنری همدان بدین مناسبت برگزار می‌شود و شبکه‌های مختلف صداوسیما به آن خواهند پرداخت.

دارابی افزود: همچنین گروه‌های برنامه‌ساز کودک و نوجوان و شخصیت‌های محبوب و دوست‌داشتنی کودکان و نوجوانان ایران‌زمین به مدت یک هفته در شهرهای مختلف استان همدان، برنامه اجرا خواهند کرد.

معاون امور استان‌ها، «پویانمایی ملی- فرهنگ ایرانی» را شعار نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران عنوان و تصریح کرد: شورای عالی جشنواره در شهریور 96 متشکل از 16 نفر از صاحبنظران، استادان و دست‌اندرکاران حوزه پویانمایی تشکیل شد و هیئت بررسی آثار و داوری نیز در اسفند 96 با حضور 52 نفر از استادان، پیشکسوتان و صاحبنظران این رشته، کار خود را در 16 بخش، آغاز کردند.

وی با بیان اینکه در این جشنواره 67 جایزه شامل 33 جایزه در قالب تندیس و جایزه نقدی و 36 جایزه در قالب دیپلم افتخار، قدردانی و جایزه نقدی در نظر گرفته شده است، گفت: در مجموع 1011 اثر دریافت شده است که بیش از نیمی از این آثار از بخش‌های بیرونی سازمان صداوسیماست که در نوع خود یک موفقیت محسوب می‌شود و در اختتامیه این جشنواره از خالقان آثار برگزیده، قدردانی به عمل خواهد آمد.

معاون امور استان‌ها در بخش دیگری از این نشست خبری، فراهم آوردن زمینه رقابت سازنده برای فعالان پویانمایی کشور و شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای قابل سرمایه‌گذاری را از اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران عنوان کرد و افزود: تشویق برنامه‌سازان و انگیزه سازی، فراهم آوردن امکان بروز و کشف توانمندی‌ها و استعدادهای مناطق مختلف کشور و کمک به ورود استعدادهای نو به این عرصه، تجمیع تولیدات و شناسایی و معرفی تولیدات از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره ملی است.

به گفته دارابی، خرید آثار، سفارش تولید، انتقال تجربه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، گسترش و تقویت دانش و مباحث روز در عرصه پویانمایی به رشد و رونق تولید و نمایش پویانمایی منجر می‌شود.

وی افزود: رویکرد رسانه‌ای در پرداخت قصه‌ها و داستان‌ها برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان نیز این حوزه پرطرفدار را تقویت می‌کند و سبب رونق بخشیدن به صنعت پویانمایی در کشور می‌شود.

معاون امور استان‌ها با اشاره به اینکه نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی در 16 بخش برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: بخش اصلی شامل مجموعه و سریال، فیلم کوتاه و نیمه بلند، فیلم بلند، موشن گرافیک و جلوه‌های بصری برگزار می‌شود. بخش فرعی نیز شامل آموزشی، تبلیغاتی، عنوان‌بندی، هویت بصری، دانشجویی، دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرهنگی، شعار سال و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و بخش ویژه نیز شامل طرح و فیلم‌نامه خواهد بود.در بخش دینی و انقلاب اسلامی مجموعاً 111 اثر دریافت شده است.

به گفته دارابی، گروه داوری نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران در بخش‌های مجموعه و سریال، فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند، موشن گرافیک، آموزشی و تبلیغاتی، موضوعی، دانشجویی، جلوه‌های بصری، هویت بصری، عنوان‌بندی و فیلم‌نامه آثار دریافتی را بررسی خواهند کرد.

وی افزود: علاوه بر فراخوان عمومی از 35 نهاد، موسسه، تشکل، سازمان، وزارتخانه و دانشگاه که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر پویانمایی فعال هستند، برای شرکت در جشنواره دعوت به عمل آمده است.

معاون امور استان‌ها با تأکید بر اینکه بر اساس دستور رئیس رسانه ملی این معاونت مأمور شده است که همراه با بخش‌های مختلف سازمان و بسیج همه نیروها و امکانات برون‌سازمانی، نهضت تولید انیمیشن را در کشور راه بیندازد تصریح کرد: معاونت امور استان‌ها با در دست تولید داشتن بیش از 6 هزار دقیقه پویانمایی، قطب‌بندی مراکز استان‌ها و نهضت تولید فیلم‌نامه، نخستین گام‌ها را در این زمینه برداشته است.

دارابی خاطرنشان کرد: معاونت امور استان‌ها همچنین مأموریت یافته است تا با برگزاری جشنواره تخصصی پویانمایی با رویکردی رسانه‌ای و هم‌افزایی ظرفیت‌ها از طریق ایجاد زمینه تعامل و تبادل آراء میان دست‌اندرکاران، اندیشمندان و مخاطبان، زمینه‌سازی مناسبی برای شکل‌گیری و تکامل قطب پویانمایی دینی در منطقه، ایجاد کند.

معاون امور استان‌ها در بخش دیگری از این نشست خبری بر لزوم افزایش تولیدات بومی با رویکرد ملی و جهانی از طریق بازتعریف و بازشناسی ساختار و محتوای تولیدات تأکید کرد و گفت: اهمیت مخاطب خردسال، کودک و نوجوان، گستردگی و تنوع ورودی‌های اطلاعاتی کودکان در دنیای امروز، کمبود تولید محتوا و آموزه‌های هدفمند و اولویت‌دار برای کودکان، ضرورت برگزاری این جشنواره را دوچندان می‌کند.

دارابی به‌ضرورت و اهمیت پویانمایی در کشور اشاره کرد و گفت: اگرچه تاریخ انیمیشن در ایران قدمت طولانی دارد و به 5200 سال قبل برمی‌گردد اما هنر پویانمایی ازجمله هنرهای بشری است که در آغاز قرن بیستم در فرانسه ابداع شد و در فاصله نیم‌قرن به تکامل رسید و جهانی شد.

معاون امور استان‌ها تأکید کرد: پویانمایی ازجمله ساختارهای برنامه‌سازی در تلویزیونی و سینماست که مخاطبان زیادی دارد اگرچه مهم‌ترین مخاطبان پویانمایی خردسالان، کودکان و نوجوانان و حتی جوانان هستند اما این نمونه از برنامه‌سازی مورد اقبال بزرگ‌ترها هم هست و بسیار تأثیرگذار و جذاب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها