منوچهر آذری که سنش بالا رفته ولی انرژی‌اش هنوز کم نشده

مأمــوریت شـاد کردن مردم

هم‌صحبتی با منوچهر آذری مثل این می‌ماند که یک قسمت که نه، گلچین چند قسمت از برنامه «جمعه ایرانی» را زنده گوش کنید! شاد و سرحال است، روحیه طنازانه‌اش را در همه حال حفظ می‌کند و طوری باانرژی حرف می‌زند که یا به کل فراموش می‌کنید متولد سال 1322 است یا اگر این موضوع را به خاطر بیاورید، با خودتان می‌گویید حتماً باید بروید و برایش اسپند دود کنید. وقتی متوجه می‌شود این گفتگو قرار است در ویژه‌نامه نوروزی جام‌جم چاپ شود، اول‌ازهمه می‌خواهد سخنی با هم‌وطنانش داشته باشد: «سال جدید را به همه هم‌وطنان تبریک می‌گویم. امیدوارم سال خوب و خوشی برای همه مردم ایران باشد.»
کد خبر: ۱۱۳۱۲۰۹
مأمــوریت شـاد کردن مردم

دست از کار شاد کردن مردم نکشیدهایم

بیمقدمه سراغ کارهای جدیدش میرود و درباره آنها اینچنین توضیح میدهد: «ما همچنان برای شاد کردن مردم دست از کار نکشیدهایم و مشغول کاریم. البته در بخش جدیدی با مردم در ارتباط هستیم، خوب است خوانندگان شما هم بدانند و کنار ما باشند. سعید توکل تهیهکننده برنامه «جمعه ایرانی» سایتی را با مجوز ارشاد راه انداخته که در این سایت تصویر و صدا در کنار هم قرار دارد و مردم میتوانند کارهای جدیدمان را آنجا ببینند.»

ترانههای جدید آقای صداپیشه

آذری حالا ترانههای جدیدی را که برای انتشار در این سایت آماده کرده برایمان میخواند و میگوید: «ترانه جدیدی به نام «مَسکن» دارم که بر اساس آهنگ «خوش به حالت کبوتر» مازیار آن را اجرا کردهام. چون کبوتر مشکل خانه ندارد، اجاره خانه نمیدهد و کسی سرش کلاه نمیگذارد! یک کار دیگر هم دارم که درباره اتوبان همت است. این ترانه به تعدد ماشینها، ترافیک و سروصدا در قالب طنز انتقاد میکند. ترانه دیگرم مربوط به فردی لیسانسه است که دکهدار شده! آلودگی هوا هم موضوعی است که دربارهاش برنامه درست میکنیم: بهجای یک هوای خوب دوده میدن به خورد ما...»

سال بدون رادیو

بازیگر «هزار دستان» به جای خالی برنامه «جمعه ایرانی» در سال 96 در رادیو اشاره و آرزو میکند در سال 97 دوباره گروهشان دور هم جمع شوند: «قرار بود از 12 بهمن کار جدیدمان را در رادیو شروع کنیم، اما نمیدانم چه شد. سال 96 بدون رادیو گذشت اما چند باری در تلویزیون حاضر شدم که بیشتر به عنوان مهمان برنامهها بودم. مثلاً در برنامه «جزیره گنج» در کیش با نیما فلاح و سحر ولدبیگی گفتگو کردم. یا مهمان برنامه «رادیو شب» منصور ضابطیان شدم که 6 قسمت با من مصاحبه کرده بود. همچنین در برنامه «دورهمی» با مهران مدیری همصحبت شدم.»

نه به تئاتر

وی که از بازیگران قدیمی تئاتر بهحساب میآید، درباره کمکاریاش در این حوزه هم اینطور توضیح میدهد: «آقای هادی مرزبان از من دعوت کرد در نمایش «بنگاه تئاترال» که نوشته علی نصیریان بود، بازی کنم اما شرایط جور نشد. راستش به این خاطر که نمایش 40 شب پشت سر هم اجرا داشت ترسیدم شاید نتوانم چنین حضور مستمری داشته باشم و قبول نکردم.»

تکتک به رادیو نمیرویم

تیم «جمعه ایرانی» اهمیت زیادی برای آذری دارد و چند بار در طول مصاحبه اسم تکتک همکارانش را میآورد. او اشاره میکند که بدون آنها به رادیو نخواهد رفت: «از رادیو به من زنگ زدند تا برای برنامهای بروم ولی من قبول نکردم. به آنها گفتم فقط با همان گروه قبلی میتوانم برنامه اجرا کنم. در کنار عزیزانی چون سعید توکل، الهام صفویزاده، مهران امامیه، رضا عبدی، احسان کرمی، امیر سهیلی، میثم عبدی، بهرام سرورینژاد و... ما تکتک به رادیو نمیآییم و همان گروه باید در کنار هم قرار بگیریم. ما سالها در کنار هم بودیم. در تالار ایوان شمس که «صبح جمعه با شما» را ضبط میکردیم، مردم بهصورت رایگان میآمدند و کار را میدیدند. آن زمان داود منفرد هم با ما بود و کارمان حسابی گرفته بود.»

اجرای هنرمند طناز برای خیریهها

این هنرمند 74 ساله در مدت دوری از رادیو بیکار ننشسته و فعالیتهای دیگری هم داشته. دراینباره میگوید: «گاهی میروم و برای مؤسسات خیریه برنامه اجرا میکنم، مثلاً اخیراً مشهد پیش برادران کیانیان بودم و در خیریهای به نام «بچههای باران» برای کودکانی که نیاز به کمک دارند، برنامه اجرا کردم. مبالغی هم برای کمک جمع شد و من بدون اینکه ریالی بگیرم در این کار بودم. برای بیماران دیابتی هم در کلینیک تابان برنامه اجرا کردم.»

دنبال نشاندن لبخند روی لبان مردم هستیم

از او که درباره سال گذشته سؤال میکنم، به مسائلی که باعث شد سال 96 قدری تلخ باشد، اشاره میکند:«96 سال خوبی نبود، چون ماجراهای غمانگیز و تأسفباری مثل زلزله سر پل ذهاب و کرمانشاه را داشتیم. من عضو موسسه پیشکسوتان هنر ایران هم هستم و هنرمندان همسن و سال من در این موسسه عضوند. در آنجا با کمک خدا 10 کانکس برای زلزلهزدگان خریدیم. ماجرای کشتی سانچی هم تأسفبار بود و نارضایتیهایی هم که از سوی مردم پیش آمد، همینطور. ولی ما با برنامههایمان مثل همین «شاد شو» دنبال آن هستیم که لبخندی بر لب مردم بنشانیم.»

استاد تقلید صدای معلمها بودم

آذری درباره روحیه طنازانه و استعدادش برای خنداندن دیگران اینطور توضیح میدهد: «من از کودکی در دبستان کارهای نمایشی انجام میدادم، صدا و راه رفتن معلمها را تقلید میکردم، در سالن مدرسه تئاتر روی صحنه میبردم و حتی در دبیرستان برنامه رادیویی درست کرده بودم که در زنگ تفریح پخش میشد! با ضبط صوت برنامههایی مثل اخبار مدرسه، گفتن لطیفه و جوک توسط خودم و هم شاگردیها و... را ضبط میکردم که در مدرسه پخش میشد. آن زمان تلویزیون فعالیت نداشت، ماهواره نبود، سایت و سی دی و تلگرام و فضای مجازی وجود نداشت و اینگونه فعالیتهایی که ما انجام میدادیم حسابی پرطرفدار بود.» وی ادامه میدهد: «کارم را با حسن خیاط باشی شروع کردم و بعد به رادیو آمدم. نوار قصه برای کودکان هم گفتهام، مثل «خروس زری پیرهن پری» سروده احمد شاملو که در آن نقش روباه را خواندم. در دانشکده هم هنرهای نمایشی خواندم و دورههای فن بیان را گذراندم و در این عمری که از خدا گرفتهام همیشه شغلم همین بوده است.»

باید بیشتر از من استفاده کنند

آذری که از طریق اجرای برنامه در شهرهای مختلف ایران و حتی دیگر کشورها، امرار معاش میکند، درباره کارهایش میگوید: «برای ایرانیان خارج از کشور زیاد برنامه اجرا کردهام. مثلاً یک سال عید تاجیکستان بودم و برای ایرانیها برنامه داشتم. حتی به دانمارک، سوئد، یونان و مالزی رفتم. اگر به خانهمان بیایید فقط 50، 60 تقدیرنامه میبینید که به درودیوار خانه زدهام، اهل تعریف از خودم نیستم اما از مسئولان هنری چه ارشاد چه سینما و چه تلویزیون و رادیو میخواهم بیشتر از من استفاده کنند. من در زمینههای مختلف میتوانم کار کنم. در 7، 8 فیلم بعد از انقلاب بازی کردهام و در سریالهای مختلفی بودهام. یکی از بهترینهایش سریال «هزاردستان» بود که با مرحوم علی حاتمی کار کردم. فیلم و سریالهایی مثل «آشپزباشی»، «دزد عروسکها»، «در مسیر تندباد» و «عبور از غبار» تنها برخی از کارهای من است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها