این مجموعه مستند هر شب ساعت 23 از شبکه یک روی آنتن می‌رود

ایران به روایت «ایرانگــرد»

مجموعه مستند ایرانگرد حالا به نامی شناخته شده در تلویزیون تبدیل شده و حتی برای مخاطبان کمتر علاقه‌مند به حوزه‌های مستند و آثار غیرنمایشی هم آشناست. رمز موفقیت این مستند در وهله اول به تصاویر بدیع، چشم‌نواز و شایسته تحسین آن برمی‌گردد و در وهله دوم به زبانی که جواد قارایی، مستندساز و راوی ایرانگرد به این مجموعه بخشیده است. زبانی که ملموس، صمیمی و آشناست و مخاطب را براستی با خود همراه می‌کند؛ گویی که خودش در دل این مناطق حضور دارد.
کد خبر: ۱۱۳۰۳۴۲
ایران به روایت «ایرانگــرد»

امسال و بعد از یک سال وقفه، ایرانگرد دوباره روی آنتن برگشته و نوروز امسال سری سوم آن پخش خواهد شد. جواد قارایی از ساخت سری جدید این مستند میگوید. این برنامه جذاب قرار است در ایام نوروز هرشب ساعت 23 از شبکه یک سیما روی آنتن برود.

افزودن تصاویر هوایی

نام ایرانگرد به نوعی با سال جدید گره خورده است و اولین فصل آن که در عید نوروز روی آنتن رفت، با جذابیتی خاص و نگاهی تازه همراه بود. کیفیت تصویر و حضور صحنههای بدیع و خوش رنگ و لعاب در کنار نمایش جاذبههای بکر و نادیده از طبیعت و محیط زیست ایران، نگاه مخاطبان را به‌‌رغم پخشش در ساعات پایانی شب به خود جلب و این مستند را به پربینندهترین مستند تلویزیون تبدیل کرد. قارایی، فصل دوم این مستند را با همان نگاه و توجه دوباره به نقاط کمتر مورد توجه قرار گرفته کشور روانه آنتن کرد و بعد از مدتی وقفه، حالا سری سوم را آماده پخش کرده است.

جواد قارایی کارگردان، تهیهکننده و راوی این مستند در خصوص ساخت سری سوم آن به جامجم میگوید: بعد از اینکه دیدیم سری اول و دوم با موفقیت و استقبال روبهرو شد، تصمیم گرفتیم در ساختار سری سوم هم تغییری ایجاد نکنیم و در عین حال از هر حیث کیفیتش را بالاتر ببریم. همانطور که سری دوم از اولی بهتر بود، سری سوم هم از سریهای پیش بهتر ساخته شده است.

با این حال ایرانگرد در سری سومش خالی از تغییر هم نیست و تفاوتهایی دارد. قارایی در این خصوص توضیح میدهد: چیزی که به سری سوم مجموعه افزوده شده، تصاویر هوایی است. همچنین تعدادی تصاویر تایملپس (تصویربرداری زمانگریز) هم از مناظری چون روز و شب تهیه کردهایم که استفاده از چنین تصاویری به این شکل در تلویزیون بیسابقه بوده است. همچنین به تعدد لوکیشنها هم افزوده شده و همچون سریهای پیش سراغ نقاط بکر و کمتر دیده شده رفتهایم.

پربینندهترین مستند

به گفته قارایی، مجموعه مستند ایرانگرد در سری تازهاش هم چون سریهای پیش به موضوعاتی چون محیط زیست، موضوعات فرهنگی، زیستمحیطی و قومشناسی توجه دارد. ساخت مستندی با موضوع طبیعت و ایرانگردی کار آسانی نیست و علاوه بر صبر و حوصله عوامل و قدرت تحمل شرایط سخت به لحاظ مالی هم حمایتهایی را میطلبد.

این مستندساز توضیح میدهد: سریهای اول و دوم ایرانگرد به عنوان پربینندهترین مستندهای سیما شناخته شدند. طبیعتا با توجه به چنین استقبال و توجهی در ساخت سری سوم حمایتها از ما بیشتر شد. ما گروه تولید ایرانگرد هم تلاش کردیم سری جدید بهتر از سریهای پیش ساخته شود و همین اتفاق هم افتاد. بنابراین از تمام کسانی که به من کمک کردند متشکرم، اما مشکلات مالی همچنان زیاد است.

همه برای یک نفر

نوع روایت صمیمی و اول شخص قارایی و حضور تنهای او در مقابل دوربین، شاید برخی مخاطبان را به این نتیجه برساند که او به تنهایی یا فقط با یک تصویربردار سفر میکند و همه چیز حاصل تلاش فردی است؛ اما قارایی تنها نیست و تیمی حرفهای همراهیاش میکند. قارایی تاکید میکنند: ما در سفرهایمان عموما هشت تا ده نفر هستیم؛ البته به غیر از این تعداد، حدود 35 نفر هم از تهران پشتیبانیمان میکنند و در بخشهایی چون نگارش، پژوهش، تدوین، اصلاح رنگ، صداگذاری و ... فعالیت دارند.

قارایی میافزاید: در انتخاب لوکیشن مناطق هم این گروه همراهی و کمکم میکنند. با هم جستوجو کرده، لوکیشنها را پیدا میکنیم و برای بررسی کردنشان میرویم تا بر اساسشان متنی نوشته شود. جالب است بدانید بخش عمدهای از مردم مناطقی که به آنها سر میزنیم، به دلیل نبود برق تلویزیون هم ندارند؛ با این حال رفتارشان با ما عالی است و فرهنگی غنی و با اصالت دارند. اینها جزو داراییهای باارزش کشور ماست و باید دیده شود.

ساخت سری چهارم ؟

قارایی میگوید هنوز نادیدههای زیادی در ایران برای روایت و به تصویر کشیدن باقی مانده است و به دلیل محدودیتهای زمانی و هم مالی، نشد که همه این جاذبههای بکر کشور در سریهای اول تا سوم مجموعه به تصویر کشیده شود. این مستندساز با اشاره به احتمال ساخت سری چهارم خاطرنشان میکند: دوست دارم در سری چهارم، یک مجموعه با ساختاری عظیم و حرفهای تولید کنم. البته سری سوم هم چیزی کم از مجموعههای عظیم و حرفهای جهانی (که بهاصطلاح بیگ پروداکشن خوانده میشود) ندارد؛ فقط در بخش مالی غیرحرفهای است. دوست دارم در پروژههای بعدی زمان و بودجهای بیشتر در اختیارمان باشد تا به کیفیت بیفزاییم و بینالمللی عمل کنیم، اما پیش از اینکه ایرانگرد 4 را بسازم، دلم میخواهد سراغ ساخت مستند دیگری با نام «مردمان طبیعت ایران» بروم که حدودا هفت قسمتی است و ساختش پنج سال به طول خواهد انجامید. این کاری بینالمللی و سخت است و امیدوارم اقبال مردم به سری سوم در ساخت این مجموعه تازه هم به کمکم بیاید.

سری سوم ایرانگرد جاذبههای بکر استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، هرمزگان، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان را به تصویر کشیده و در این سری تقریبا به تمام نقاط شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور سرک کشیده است.

این مجموعه مستند از 29 اسفند در 20 قسمت مهمان نگاه مخاطبان خواهد شد.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها