این برنامه تلویزیونی با دعوت از اهالی موسیقی به رونق این هنر کمک کرده است

«دورهمی» در دستگاه شور

یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی که بسیاری به تماشایش می‌نشینند. بخش‌های مختلفی دارد، استندآپ کمدی، حضور مهمانان و مسابقاتی که با حضور مردم روی سن برگزار می‌شود، همه از جذابیت‌های این برنامه است و البته در کنار همه اینها مهران مدیری، مجری این برنامه هم سال‌هاست برای مخاطبان تلویزیون چهره‌ای آشناست که حضورش در هر برنامه‌ای به خودی خود می‌تواند مردم را به تماشایش جذب کند.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۲۰
«دورهمی» در دستگاه شور

پخش دورهمی از نوروز 95 و از شبکه نسیم آغاز شد و تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. حالا هم در روزهای پایانی سال اعلام شده در ایام نوروز هر شب روی آنتن میرود و مخاطبان این برنامه که تعدادشان هم کم نیست، میتوانند منتظر اتفاقات جذاب نوروزیاش باشند. بخشی از مهمانان دورهمی، اهالی موسیقی بودهاند. هنرمندانی که به این برنامه آمدند و به اجرای موسیقی پرداخته و در فضایی صمیمانه به گفتوگو با مردم نشستند. برخی از آنها چهرههایی شناخته شده بودند و برخی دیگر هم از این فضا برای معرفی خود استفاده کردند. در این گزارش مروری بر چهرههای عرصه موسیقی - که مهمان دورهمی شدند- خواهیم داشت.

موسیقی ایرانی

برخی چهرههای شناختهشده موسیقی ایرانی مهمان برنامه دورهمی بودند؛ چهرههایی که بیشتر آنها جزو افراد شناختهشده حوزه کاری خود هستند و نمیتوان گفت حضورشان در برنامه دورهمی فرصتی برای شناختهشدنشان بوده، بلکه باید گفت با برنامه رابطهای دو طرفه داشتهاند؛ هم این افراد از برنامه برای گفتوگوی صمیمی با مردم استفاده کردهاند و هم برنامه توانسته با حضورشان، مخاطبان خود را راضی و خوشحال نگه دارد.

حسامالدین سراج، یکی از این چهرههاست. او خواننده شناختهشدهای است که در عرصه موسیقی ایرانی فعالیت میکند و هر قدر هم کسی با این نوع موسیقی بیگانه باشد یا ارتباط خوشی نداشته باشد، قطعه بهیادماندنی «ملکا» را با صدای او به خاطر دارد. او در این برنامه به نکات جالبی اشاره کرد و فرهنگی بودن را در این دانست که جوان امروز شعر حافظ را خوب بفهمد. سراج همچنین در بخشی از صحبتهایش کنایهای به یکی از خوانندگان موسیقی پاپ زد که تا مدتها حواشی ایجاد کرد.

سالار عقیلی، دیگر چهرهای بود که به دورهمی آمد. او همراه با همسرش، حریر شریعتزاده، نوازنده چیرهدست پیانو به این برنامه آمد و قطعاتی را بهصورت زنده اجرا کرد. بعد هم در فضایی صمیمانه به گفتوگو با مهران مدیری پرداختند.

کیوان ساکت، نوازنده تار و آهنگساز هم مهمان این برنامه بود که در عرصه موسیقی ایرانی فعال است. او با حضور در برنامه دورهمی درباره روش کارش سخن گفت و به مقایسه میان تمرین موسیقی در گذشته و امروز پرداخت.

حجت اشرفزاده، خواننده موسیقی ایرانی هم مهمان این برنامه شد و البته در کنار یک خواننده موسیقی پاپ به اجرای موسیقی پرداخت. اشرف زاده و عماد طالبزاده بهطور مشترک یک کار تلفیقی را اجرا کردند. اما اشرفزاده در هر صورت خواننده موسیقی ایرانی است که در موسیقی تلفیقی هم فعالیت کرده است.

پیروز ارجمند، موسیقی شناس قومی، آهنگساز، نوازنده نی، سه تار، تنبک و دف در برنامه دورهمی که سابقه مدیریت دفتر موسیقی را هم دارد، به دورهمی آمد و درباره استعفایش از دفتر موسیقی هم در این برنامه توضیحاتی ارائه کرد. او همچنین گفت با توجه به حساسیتهایی که زمان حضورش در این دفتر داشته،تکنیسینهای موسیقی که با دستگاههای مختلف میخواندهاند، از روی صحنه حذف شدهاند.

وحید تاج، دیگر خواننده موسیقی ایرانی بود که به دورهمی آمد. یک تابلوفرش به برنامه هدیه کرد و قطعاتی را هم برای مخاطبان خواند. تاج، خواننده موفقی است که طی سالهای گذشته اجراهای خوبی در سراسر ایران روی صحنه برده و آلبومهای خوبی را هم اجرا کرده است.

موسیقی پاپ

خوانندهها و فعالان موسیقی پاپ که به دورهمی آمدهاند، تقریبا زیاد هستند. این اتفاق از برخی جهات طبیعی است، چرا که صدا و سیما باید میل و سلیقه مردم را هم در برنامههایش مد نظر قرار دهد و خواه ناخواه میدانیم مردم به موسیقی پاپ توجه زیادی دارند. علی زندوکیلی، بهنام صفوی، خشایار اعتمادی، مهدی یراحی، امیر تاجیک، بابک جهانبخش، میثم ابراهیمی، سینا شعبانخانی، حمید عسکری، محمد علیزاده، علی عبدالمالکی، حمید حامی، مجید اخشابی، گروه موسیقی سون، احسان خواجه امیری، حامد همایون، پویا بیاتی، سعید شهروز، رضا یزدانی، کامران رسولزاده، علیرضا طلیسچی، بهنام بانی، مانی رهنما و نیما مسیحا، مهمانان بخش موسیقی پاپ دورهمی بودهاند که بررسی تکتک آنها طولانی خواهد شد.

این خوانندگان برخی شناخته شده بودهاند و برخی هم با حضور در دورهمی توانستهاند فضایی برای معرفی بیشتر خود در اختیار داشته باشند. اجرای زنده موسیقی که با حضور این خوانندهها در برنامه انجام شد، از بخشهای جذاب آن بود. در ادامه به اتفاقات حضور برخی از این خوانندهها میپردازیم.

حامد همایون؛ این خواننده تا دلتان بخواهد حاشیه و حرف و حدیث داشته است. او در دورهمی درباره شایعات پیرامون خود درباره پول دادن به تهیهکنندگان عنوان کرد: من روزی که شروع به کار کردم نهتنها پول ندادم، بلکه خانه و همه امکانات را برایم فراهم کردند. من هزار تومان هم پول ندادم. من عهدی که با خدا بستم این است که تلاش کنم و موسیقی بسازیم که همه گوش کنند. دنبال موسیقی پیچیده نیستم. به نظرم زیبایی در سادگی است. در زمان اجرا، همایون در مدت زمان نسبتا کوتاهی 130 کنسرت برگزار کرده بود که همین موضوع هم یکی دیگر از حواشیهای مطرح شده بود. همایون در این باره هم توضیح داد و گفت: در مدت دو ماه و نیم گذشته،
130 کنسرت داشتیم. ما توانستیم بجز چند شهر در همه ایران کنسرت داشته باشیم. با توجه به درآمد خوبی که داریم، نذر گروه ما این است 10 درصد را به کارهای خیریه اختصاص دهیم.

دورهمی این فرصت را برای همایون ایجاد کرد تا بتواند در یک رسانه با مخاطب چند ده میلیونی، حاشیهها را پاسخ دهد. حال قضاوت درباره حرف هایش میماند با مردمی که هم حاشیهها را شنیده اند و هم حرفهای همایون را.

بهنام بانی هم، خواننده خوش صدایی است که طی مدتی کوتاه هواداران زیادی پیدا کرده است. او وقتی در برنامه دورهمی حاضر شد، اعلام کرد قصد دارد قطعه منتشر نشده «قرص قمر» را برای نخستین بار در این برنامه اجرا کند. حمید هیراد هم، خواننده جدیدی است که به این برنامه آمد. پیرامون ترانههایی که این خواننده خوانده است، حاشیههایی مطرح بود. او به طور غیر مستقیم به این حواشی پاسخ داد و گفت: ترانههایی که میخوانم از حضرت مولانا، سعدی و حافظ است. سازهای تخصصیام، کوبهای دف و تنبک است.

موسیقی تلفیقی

امید نعمتی، خواننده گروه موسیقی پالت، گروه موسیقی هوروشبند، گروه دال و ماکانبند هم در برنامه دورهمی حاضر شدند و به توضیح درباره کارهایشان پرداختند. گروههایی که هر چند تعدادشان به اندازه دو دسته دیگر نبود، اما گروههای شناختهشدهای بودند که مردم هم از حضورشان استقبال کردند. ماکانبند، گروهی است با عمری بیشتر از یک سال. رهام هادیان و امیر مقاره هر دو از خوانندگان و آهنگساز گروه ماکانبند توانستند با شروع فعالیتهای خود طی یک سال موفقیت و محبوبیت بسیاری کسب کنند. هادیان در دورهمی با اشاره به تعدد بالای اجرای کنسرتهای موسیقی گفت: من پیش از این که وارد حرفه موسیقی شوم، کارهای مختلفی مانند تکنیسین، دستیار داروخانه و آزمایشگاه و … انجام دادم، اما همیشه به پدرم میگفتم دلم میخواهد یکشبه پولدار شوم و خدا را شکر الان راضی هستم.

مقاره افزود: من هم پیش از فعالیت موسیقی، پیک موتوری بودم. وقتی گیتار میزدم یا میخواندم، مسخره ام میکردند و کسی به من اهمیت نمیداد. من هم بر حسب لجبازی، موسیقی را انتخاب کردم و دنبال علاقهام رفتم.وی درباره نامگذاری گروه اظهار کرد: برای کارهای دارای مجوز در وزارت ارشاد باید عنوانی انتخاب میکردیم و به خاطر اینکه شروع کار ما یک تجربه شجاعانه و ریسک بزرگ بود، اسم گروه را ماکان گذاشتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها