درباره برنامه «سینما آی‌فیلم»

یک فست‌فود خوشمزه سینمایی

تازگی‌ها آن‌قدر تعداد برنامه‌های سینمامحور تلویزیون زیاد شده که در این میان شاید کمتر کسی حواسش به برنامه «سینما آی فیلم» شبکه‌ آی‌فیلم باشد یا خیلی‌ها شاید گمان کنند این شبکه فقط به نمایش فیلم و سریال می‌پردازد و کاری به نقد و تحلیل ندارد.
کد خبر: ۱۱۲۶۱۵۵
یک فست‌فود خوشمزه سینمایی

اما اگر بخواهیم بنا به ماهیت و کارکرد شبکهها به ضرورت یا اولویت برنامهسازی توجه کنیم اتفاقا شبکههایی مثل آیفیلم یا نمایش در تولید برنامههای خبری ـ تحلیلی درباره فیلم و سینما مقدم تر از شبکههای دیگر هستند. از اینرو برنامه «سینما آی فیلم» بدرستی در متن این شبکه مینشیند، برنامهای که هم برآمده از متن است و هم برساخته فرامتنهایی که با هویت نمایش و درام نسبت منطقی دارند.

اگر تاکنون این برنامه را ندیده اید در جریان باشید که «سینما آیفیلم» به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشورمان میپردازد و فیلمهای در حال اکران در سینما و موضوعاتی مثل میزان فروش هفتگی و روزانه فیلمها را بررسی میکند. این برنامه، چهارشنبهها ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه آیفیلم پخش میشود و تکرار آن ساعت 6 و 30 دقیقه روز پنجشنبه است. فارغ از رخدادهای روزانه و روتین سینمایی، این برنامه همچنین رویدادهای ویژه مثل جشنوارهها و همایشهای سینمایی را هم پوشش میدهد که آخرین دستاورد آن ویژه برنامهای بود که برای جشنواره سی و ششم فیلم فجر تدارک دید؛ برنامهای که علاوه بر پوشش خبری و تولید گزارش از روزهای جشنواره و حال و هوای آن و معرفی فیلم ها، مراسم اختتامیه جشنواره را نیز به شکل زنده پخش کرد.

در واقع سینما آی فیلم برنامههای خود را بر محور دو موضوع و ساخت فیلم و سینما صورت بندی میکند، اگرچه وزن فیلمها و پرداختن آنها بیشتر از رخدادهای سینمایی است که این متناسب با کارکردهای این شبکه هم هست. نگاه آماری و توجه به اقتصاد سینما نیز از دیگر ویژگیهای این برنامه است که به جدول فروش فیلمها به شکل روزانه و هفتگی میپردازد. برنامه سینما آی فیلم را میتوان یک فست فود خوشمزه سینمایی دانست که دست کم دو کارکرد مهم دارد؛ یکی استفاده از اتمسفر و ظرفیت رسانهای و موضوعی شبکه آیفیلم در تبلیغ و ترویج فیلمهای سینمایی که میتواند به رونق بخشیدن گیشه فیلمها کمک کند و دیگری پیشآگاهی به مخاطبی که قصد دارد به تماشای آنها برود. در واقع این برنامه کمک میکند تا مخاطب تلویزیون به مخاطب سینما هم بدل شود و از این طریق درک سینمایی خود را نسبت به فیلمهایی که قصد تماشای آنها را دارد بالا ببرد.

با توجه به فشردگی و شتابی که در سبک زندگی جامعه امروز وجود دارد و تنوع و تعدد شبکهها و کانالهای مختلف رسانهای، برنامهای از جنس سینما آیفیلم میتواند از برخی برنامههای بلند تخصصی در حوزه سینما دستکم در جذب مخاطب و کمک به اقتصاد سینما هم تاثیرگذارتر باشد. از اینرو میتوان طیف اصلی مخاطبان این برنامه را عموم مردم سینما دوست و سینمارو دانست که با تماشای این برنامه میتوانند تجربه لذتبخشتری از سینما رفتن داشته باشند. دو کارکرد تبیینی و تشویقی در نسبت به سینما و مخاطب را میتوان مهمترین ویژگیهای این برنامه دانست. بهره گیری از تکنیکهای گرافیکی و بصری در معرفی و تحلیل فیلمها و ریتم مناسب آن را میتوان از ویژگیهای فرمیک و ساختاری برنامه دانست که به پردازش مضمونی آن هم کمک میکند و میتواند بویژه طیف عمومی مخاطبان سینما را راضی کند.

سید رضا صائمی

منتقد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها