دو برادر سال‌ها با هم قهر هستند. یکی در سمنان زندگی می‌کند و به حرفه قلمزنی مشغول است و دیگری به تهران کوچ کرده تا این‌که پس از گذشت 30 سال برادر بزرگ‌تر دچار بیماری قلبی می‌شود و زمینه برای آشتی آن دو ایجاد و فراهم. این خلاصه‌ای از سریال خاطره‌انگیز «عطر گل یاس» است که زنده‌یاد بهمن زرین پور اواخر دهه 60 آن را ساخت.
کد خبر: ۱۱۲۲۲۰۱
همدلی با عطر گل یاس

سازندگان این اثر تلاش کرده بودند در قالب یک قصه شیوا به روابط بین اعضای خانواده بپردازند و اینکه ریشه و کشش خونی در نهایت باعث فراموشی دلخوریها میشود و اتفاقات شیرین جایگزین تلخیها خواهد شد. یکی از ویژگیهای سریالهای دهه 60 این بود که سازندگان آثار نمایشی در قالب مجموعههای شیرین و جذاب به مشکلات و مسائل خانوادهها میپرداختند و صرفا به ساخت یک اثر سرگرمکننده اکتفا نمیکردند، بلکه تلاش داشتند در انتها، راهحل اصولی هم به مخاطب ارائه کنند و سریال عطر گل یاس هم از این قاعده مستثنا نبود.

این مجموعه در زمان خودش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، زیرا موضوع آن برای بینندگان قابل باور و ملموس بود و آنها چنین اختلافاتی را از نزدیک یا در میان اطرافیانشان دیده و شنیده بودند. زرین پور در عطر گل یاس نشان داد با وجود اینکه همسر برادر بزرگتر و برادرش به هر طریقی سعی میکنند از این آشتی و پیوند دوباره جلوگیری کنند، اما سرانجام ریشههای خانوادگی پیروز میدان میشود و در نهایت صلح را به ارمغان میآورد و در قسمت پایانی سریال مخاطبان مشاهده میکردند تفرقهافکنها از کارشان نادم و پشیمان هستند.

یکی دیگر از حسنهای این سریال در کنار پرداختن به موضوع تحکیم خانواده، موسیقی بسیار زیبایش است که بیتردید میتوان از آن به عنوان یکی از موسیقیهای خاطرهانگیز دهه 60 نام برد؛ موسیقیای سنتی همراه با ترانهای دلنشین.

همچنین بازی درخشان داوود رشیدی در نقش برادر کوچکتر و اکبر زنجانپور در نقش برادر بزرگتر از دیگر برگهای برنده این سریال محسوب میشود. از سوی دیگر در این سریال زندهیاد بهمن زرینپور به زیبایی و با ظرافت به حرفه قلمزنی در قالب شغل و پیشه یکی از شخصیتهای اصلی قصه میپرداخت و این هنر ناب ایرانی را به تصویر میکشید. گرچه این حرفه این روزها رونق گذشته را ندارد، اما هنوز هم مخاطبان پر و پا قرص خودش را دارد. صحنههایی که داوود رشیدی در بازار سمنان و در مغازهاش نشسته و مشغول قلمزنی است، جزو تصاویر به یادماندنی این مجموعه محسوب میشود که باید ارزش چنین مجموعههایی را دانست.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها