این برنامه روزهای جمعه از ساعت 10 تا 12 از شبکه آموزش پخش می‌شود

«پنجره‌ها»‌یی رو به شادی و همدلی

مجله تلویزیونی «پنجره‌ها» به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی و اجرای مجید واشقانی، جمعه‌ها فضای شادی را برای دورهمی خانواده فراهم می‌کند تا کنار هم بیننده این برنامه سرگرم‌کننده از شبکه آموزش باشند. یکی از حسن‌های برنامه، آیتم‌های مفرحی است که عوامل سازنده برای پنجره‌ها در نظر گرفتند که هر کدام هم حال و هوای خاصی برای مخاطب دارد. یکی دیگر از بخش‌های برنامه، گفت‌وگوی مجری با چهره‌های نام آشنا در عرصه هنر و ورزش است و با آنها درباره مباحث مختلف به صحبت می‌نشیند.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۸۰
«پنجره‌ها»‌یی رو به شادی و همدلی

حس خوب و مثبت

رضا یوسفیمحله، مدیر گروه آموزشهای عمومی شبکه آموزش درباره تولید برنامه پنجرهها به جامجم گفت: یکی از مهمترین و اثرگذارترین زمانهای پخش برنامه در تلویزیون، باکس صبحهای جمعه است که اهمیت خاص خودش را دارد. حتی به لحاظ اثرگذاری از عصر یا شب جمعه هم مهمتر است. معمولا اعضای خانواده از ساعت 9 صبح تا 13 روز جمعه در منزل هستند، حتی اگر قرار به مهمانی رفتن و دور هم جمع شدن هم باشد، اصولا کسی زیاد صبح جمعه را انتخاب نمیکند. این ساعت از روز جمعه، همه کنار هم جمع هستند و معمولا تلویزیونها روشن است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه خیلی وقت است برنامه مهم و اثرگذاری در این باکس روی آنتن نرفته و صبحهای جمعه تا حدی به فراموشی سپرده شده است. مهمترین اقدام برای احیای وضعیت نابسامان این باکس، دست گذاشتن روی تاکشوهای جدید و جذاب است. پخش دو برنامه «زنده رود» و «خوشا شیراز» از شــبکه استانی نشان داد اتفاقا برنامههایی که در این زمان پخش میشوند، اثرگذاری بیشتری هم دارند؛ بنابراین باید برنامههایی در راستای ایجاد احساسات خوشایند و لذت از زندگی تولید و پخش شوند. اجرای چنین برنامههایی به سلامت روان افراد کمک خواهد کرد. مجله ترکیبی پنجرهها با موضوع و قالب آموزشهای مهارتی شاد زیستن، فضای جامعه را از قالبهای حزن انگیز به سوی ایجاد احساس شادی و امنیت بیشتر سوق میدهد.

این مدیر گروه تاکید کرد: هدف دعوت از هنرمندان، ورزشکاران و افراد موفق در برنامه پنجرهها، بیشتر آشنایی با موفقیتهای کسب شده و انتقال حس خوب و مثبت به مخاطبان است که خود یک آموزش غیررسمی و گفتوگوی متنوع محسوب میشود. صبحهای جمعه وقت مناسبی برای برنامهریزی و نحوه گذراندن اوقات فراغت خانوادههاست، به همین دلیل در برنامه پنجرهها در قالب آیتمهای معرفی مراکز دیدنی به این مهم میپردازیم و در کل با ایجاد فضای شاد، ساعات قبل از ظهر مخاطب را به شکل شایستهای پر میکنیم.

بازخوردهای خوب مخاطبان

سهیل سلیمانی، تهیهکننده پنجرهها درباره شکلگیری این اثر عنوان کرد: وقتی پیشنهاد یک برنامه برای روزهای جمعه شد، نگاه دکتر ساری مدیر شبکه، آقای یوسفی مدیر گروه و من این بود که یک برنامه مفرح همراه با آیتمهای جذاب برای صبحهای جمعه آماده کنیم، زیرا صبحهای جمعه اعضای خانواده کنار هم هستند، استراحت میکنند و برنامه خاصی هم از شبکههای مختلف سیما در این ساعت پخش نمیشود، بنابراین طرح برنامه پنجرهها شکل گرفت تا یک اثر مفرح خانوادگی را با شعار مهربانی، لبخند زدن و با هم بودن روانه آنتن کنیم. تلاش میکنیم توقعات بینندگان را در این برنامه پاسخگو باشیم و خوشبختانه تا امروز بازخورد خوبی از مخاطبان گرفتیم و روز به روز سعی میکنیم به اهدافمان نزدیکتر شویم.

وی درباره آیتمهای این برنامه توضیح داد: ما برای این برنامه 26 آیتم طراحی کرده ایم که برخی از آنها ثابت و بعضی دیگر چرخشی و متناسب با موضوع برنامه است. نگاه ما این است موسیقی، لبخند و با هم بودن را در آیتمهای برنامه لحاظ کنیم. به عنوان نمونه، آیتم سکانس زندگی اختصاص به پخش بخشهایی از فیلمهای ایرانی دارد و دیالوگهایی از فیلم را همراه با موسیقی پخش میکنیم. هدف این آیتم، خاطره بازی است. در آیتم چشم من، بچههای زیر پنج شش سال را در معرض اتفاق قرار میدهیم تا شاهد واکنشهای آنها باشیم. این آیتم برای پدر و مادرها جنبه آموزشی نیز دارد. آیتم شهر فرنگ اختصاص به معرفی اماکن دیدنی دارد که در حال حاضر موزهها را معرفی میکنیم. این تهیهکننده عنوان کرد: علاوه بر آن هر هفته، در برنامه یک کتاب هم معرفی خواهیم کرد. آیتم حرفه خبرنگار به گزارشهای اجتماعی اختصاص دارد و در آیتم راپورت هم گزارشهای پشت صحنه برنامههای شبکه آموزش را پخش میکنیم. آیتم کندو هم تصویرگر پاتوقهای ایرانی است. مثلا پیادهروی در خیابان ولیعصر که یک پاتوق محسوب میشود. آیتم نیش هم به تلنگرهای اجتماعی اختصاص دارد. آیتم جمعه بازار هم با محوریت دانستن ارزش وسایل قدیمی تهیه شده است. ما در این آیتم به سراغ عتیقهچیها میرویم و آنها یاد میدهند چگونه وسایل قدیمی را ترمیم کنیم. پنجرهها در واقع یک مجله تصویری مفرح برای همه اعضای خانواده است تا از تماشای آن لذت ببرند.

سلیمانی درباره انتخاب مهمانان برنامه گفت: ما سراغ مهمانانی میرویم که کمتر به برنامههای دیگر رفته باشند. به دنبال سلبریتیهایی نیستیم که هدایای سنگین برای آمدنشان به برنامه بپردازیم. فقط تندیس برنامه و چند کتاب تقدیمشان خواهیم کرد. ضمن این که صحبت با مهمانان جنبه خاطرهبازی دارد و اینکه آموزش در رسیدن به جایگاه فعلیشان چه نقشی داشته است. اگر مهمانان ما علاقهمند باشند، میتوانند خودشان هم مهمان دعوت کنند و کنار آقای واشقانی با او همصحبت شوند. به عنوان نمونه سولماز اصغری، مهمان یکی از قسمتهای برنامه بود و او برای یکی از قسمتهای دیگر برنامه از فواد بابان دعوت کرد و خودش با او گفتوگو کرد. همچنین برای دعوت از خوانندگان به دنبال صداهای خوب هستیم که کمتر شنیده شده است.

وی درباره انتخاب واشقانی برای اجرا تاکید کرد: رفاقت من و واشقانی به سالهای قبل برمی گردد. چند بار قصد داشتیم با هم همکاری کنیم، اما این اتفاق نیفتاد. او با سواد است، اهل تحقیق، خوش سیما و خوش صدا. همه این موارد در انتخاب او تاثیر داشت. ضمن این که در کار اجرا هم خیلی موفق است.

علاقهمندی به برنامههای گفتوگو محور

مجید واشقانی، مجری برنامه پنجرهها در پاسخ به این سوال که آیا حضور بازیگران به عرصه اجرا باعث شد شما هم به این سمت حرکت کنید، به جامجم گفت: من علاقهمند نبودم اجرا کنم و تحتتاثیر بازیگرانی قرار نگرفتهام که در این سالها اجرا را تجربه کردهاند که البته موفق در کارشان بودند، مثل کامبیز دیرباز، پژمان بازغی، سروش صحت، کامران تفتی و .... در واقع این مسائل، انگیزه من برای اجرا نبود. من از سالها قبل با سهیل سلیمانی رفاقت داشتم و قبلا هم قرار بود با هم کار کنیم، اما به دلیل درگیری شغلیام اتفاق نیفتاد. من علاقهمند به برنامههای تاک شو هستم. به همین دلیل پذیرفتم. برنامه پنجرهها در قالب یک مجله مفرح، حرفهای تربیتی و آموزشی به مخاطب میزند و محترم است. ما اصرار نداریم به در و دیواری بزنیم یا به حاشیهای ورود کنیم تا برنامه مخاطب پیدا کند، زیرا مخاطبان شبکه آموزش، خاص هستند.

وی درباره این که آیا قبل از اجرا از کار یک مجری الگو گرفته اید یا نه، توضیح داد: نه، به هیچ وجه. من به عنوان بیننده کار مجریان داخلی و خارجی را دیدهام. حال بخشهایی از اجراها سلیقه من بوده و گاهی هم نقد کردهام. مملکت ما پر از مجریان خوب است، ولی من علاقه نداشتم از کسی تقلید کنم. دلم میخواست خودم باشم. یعنی تیپ اجرایم برای مجید واشقانی باشد و بدون این که از کلمات قلمبه و سلمبه استفاده کنم، سعی کنم گفتوگوی ساده، صمیمانه و کارشناسی با مهمان برنامه داشته باشم. البته منظورم این نیست من کارشناسم، بلکه هدفم این بوده سوالاتی بپرسم که از لحاظ آموزشی همراه با چالش باشد تا با بازخورد مثبت مخاطب روبهرو شویم.

این مجری در پاسخ به این سوال که آیا سوالات مهمانان از قبل طراحی میشود یا بداهه شکل میگیرد، عنوان کرد: من اهل مطالعه هستم. ضمن اینکه اتاق فکری داریم و من همراه نویسنده درباره مهمان و موضوعات برنامه حرف میزنیم و با یکدیگر طرح موضوع و سوال میکنیم و بعد این موارد را به زبان و محاوره خودم در برنامه میآورم. البته برنامه تاک شو به این روال است که باید خودت را با جریان مهمان پیش ببری، زیرا ممکن است مهمان درباره موردی حرف بزند که جذاب باشد و مجری باید با سوالاتی که بداهه شکل میگیرد، به جذابیت برنامه اضافه کند.

وی در پایان افزود: سعی کرده ایم آیتمهای برنامه شلوغ نباشد و هدف آموزش، تربیتی و فرهنگسازی است و به هیچ وجه بیمحتوا نیست و صرفا آنتن را پر نمیکنیم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها