به بهانه ششمین سالروز تاسیس شبکه اسپانیایی‌زبان‌ها

چرا هیسپان تی‌وی مهم است؟

تولد هر رسانه‌ای در پاسخ به نیازی از نیازهای مخاطبان به آگاهی، اطلاعات، سرگرمی و تامین اوقات فراغت آنها، انتقال میراث فرهنگی، انسجام اجتماعی، هویت‌طلبی فرهنگی که شامل هویت ملی و بین‌المللی می‌شود و در نهایت پاسخ به نیازهای رسانه‌ای جامعه، قابل توجیه است. شاید بتوان راه‌اندازی و تاسیس هر رسانه‌ای را نوعی غنی‌سازی فرهنگی دانست که به تبلیغ و تبیین آرمان‌ها و اهداف بلند اجتماعی و سیاسی هر جامعه‌ای کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۱۱
چرا هیسپان تی‌وی مهم است؟

شبکه هیسپان تیوی هم از این مقولات و نیازها قوام میگیرد و موجودیت خود را تبیین میکند، اما با توجه به ماهیت و کارکردهای فرامرزی این شبکه و نقش و جایگاهی که از حیث دیپلماسی رسانهای و فرهنگی دارد، اهمیت آن را به دلایل دیگری نیز وابسته میکند. به عبارت دیگر این شبکه به عنوان یک نهاد فعال رسانهای واجد کارویژههایی است که مخصوص این شبکه بوده و میتواند نیازهایی را برآورده کرده یا دست به راهگشایی و رمزگشاییهایی بزند که از توان رسانههای دیگر خارج است. هسپان تیوی در واقع اولین شبکه اسپانیاییزبان از خاورمیانه و یکی از بازوهای بینالمللی رسانه ملی است که کشورهای اسپانیایی زبان را پوشش داده و آنها را به عنوان جامعه هدف خود مورد توجه قرار میدهد. با توجه به این که نزدیک به 500 میلیون اسپانیاییزبان در جهان وجود دارد، در واقع 500 میلیون مخاطب بالقوه هست که میتوانند از برنامههای این شبکه بهره ببرند و این یعنی پیام انقلاب اسلامی از طریق این شبکه برای 500 میلیون اسپانیاییزبان قابل دریافت است و مخابره میشود و یک بازار پیام خوب است که به عنوان سرمایه رسانهای باید به آن نگریست.

کشورهای اسپانیاییزبان مانند اسپانیا، ونزوئلا، آرژانتین، بولیوی، شیلی، اکوادور، پرو، کلمبیا، مکزیک و اساسا موقعیت ژئوپلتیک و استراتژیک آمریکای جنوبی یک ظرفیت مناسب در روابط بینالملل ماست و با توجه به نزدیکی جغرافیایی به آمریکا به عنوان محور و مرکز امپریالیسم رسانهای و نظام سلطه که قطب دشمنی با ایران را شکل میدهد، میتوان مختصاتی ترسیم کرد که در آن اهمیت و جایگاه یک شبکه و پایگاه تلویزیونی، روشن میشود.

این شبکه میتواند پلی ارتباطی بین ما و مردم و افکار عمومی این منطقه جغرافیایی باشد، چنانچه ابتدای راهاندازی هیسپان تی وی در سال 90 این شبکه فعالیت خود را با شعار «پلی به سوی آمریکای لاتین» آغاز کرد. برخی مشترکات بین ما و برخی کشورهای آمریکای لاتین که از حیث تاریخ سیاسی اهمیت دارد نیز از جمله دلایل زیرساختاری است که ضرورت تاسیس این شبکه و اهمیت فعالیتهای آن را تبیین میکند. شاید در این میان بتوان به پارادیم و گفتمان استکبارستیزی و مبارزه و مقاومت در برابر سلطه امپریالیسم جهانی بهعنوان آرمانهای مشترک اشاره کرد که وجود شبکهای مثل هیسپان تیوی در بسط و تقویت و تحکیم این شعار و تبدیل آن به یک کنش سیاسی در منطقه کمک میکند.

اهدافی چون استکبارستیزی و حقطلبی در ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی ایران را میتوان به واسطه این شبکه به مردمان آن سوی مرزها انتقال داد و تصویری رسا، موثق و بهنگام از رویدادها و تحولات ایران و خاورمیانه به نمایش گذاشت تا صدایی متفاوت از صدای رسانهای استبدادی به گوش مردم اسپانیاییزبان اروپا، آمریکای مرکزی و لاتین برسد.

از جمله ویژگیهای هیسپان تیوی که برساخته از اهداف و کارکردهای آن است، میتوان به معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و بازنمایی واقعیتهای مختلف درباره ایران اشاره کرد. این شبکه به این منظور از تمهیدات مختلف رسانهای ـ هنری استفاده می‌‌کند تا چهره واقعی ایران را در معرض نمایش قرار دهد. زیباییهای طبیعی، تنوع اقوام و همزیستی و ان سجام ملیشان، جلوههای تمدن کهن و درخشان آن، پیشرفتهای علمی و صنعتی و داشتههای هنری و فرهنگی و... از جمله مواردی است که در قالب مستندهای کوتاه اما پرشمار و بویژه در قالب میانبرنامههای جذاب به نمایش گذاشته میشود که فارغ از جاذبههای رسانهای میتواند در معرفی چهره واقعی ایران، نقش موثری ایفا کند؛ نقشی که تا جذب گردشگر و معرفی جاذبههای گردشگری ایران قابل تسری است و میتواند به رونق این حوزه نیز کمک کند. اکنون هیسپان تیوی با یک تجربه شش ساله توانسته است موقعیت رسانهای خود را در مناطق تحت پوشش تثبیت کند و به یک منبع موثق و معتبر رسانهای بدل شود. این موقعیت یعنی دستیابی به یک پرستیژ بینالمللی که نیازمند راهبردهای هوشمندانه و قدرتمند در حفظ و صیانت از این جایگاه رسانهای است.

سیدرضا صائمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها