درباره برنامه «رادیو شب»

تداومی که نیازمند نوآوری است

گاهی یک برنامه تلویزیونی چنان در دل و ذهن مخاطب می‌نشیند که پایان آن فقط پایان یک برنامه نیست بلکه انفصال تداوم یک خاطره است و این شامل برنامه‌هایی می شود که قدرت و ظرفیت خاطره‌سازی دارند.
کد خبر: ۱۱۱۰۹۸۹
تداومی که نیازمند نوآوری است

برنامه «رادیو هفت» که قبلا از شبکه آموزش روی آنتن میرفت، واجد همین خاصیت بود. برنامهای که توانست با نوآوری و خلاقیت از حیث فرمی و محتوایی، ساختار ترکیبی از رادیو و تلویزیون را در قالبی متفاوت عرضه کند و طیفهای مختلفی از مخاطب بویژه نخبگان و جوانان تحصیلکرده را مجذوب خود سازد. فارغ از خاطرهسازی، رادیو هفت توانسته بود قبل از خواب، آرامشی ذهنی برای مخاطبان خود فراهم کند تا آنها با رفع تنشهای روزانه به استقبال خواب بروند. اکنون همان تیم، ساختار و برنامه با عنوان «رادیو شب» به شبکه شما آمدهاند تا به تداوم ارتباط خود با مخاطبانی که خواهان این برنامه بودند، ادامه دهند. برنامهای که قصد دارد به موضوعات و سوژههایی که به تحکیم بنیان خانواده، گسترش احترام بین مردم و تقویت روحیه امید در جامعه دامن میزند، بپردازد. شاید این سوال پیش بیاید که جای این برنامه در شبکه شما نیست و هر شبکهای باید بر مبنای ماهیت و ماموریتی که دارد، برنامه سازی کند، اما واقعیت این است که رادیو شب، واجد برخی اهداف عمومی است که کل مخاطبان را در سراسر کشور در برمیگیرد و این با ماهیت شبکه شما کاملا منطبق است. ضمن اینکه پرداختن به فرهنگ اقوام، لهجهها و موسیقیهای مختلف نواحی ایران و همه آنچه مربوط به سراسر کشور میشود و نشانهای از وحدت ملی و زندگی صلحآمیز اقوام ایران است در کنار مباحث عمومی، اهداف اصلی این برنامه را تشکیل میدهد. همچنین موسیقیهای محلی، قصههای اقوام مختلف ایرانی در کنار متن خوانیهای معمول و سبکهای مختلف موسیقی، تم برنامه رادیو شب را شامل میشوند. شاید هیچ برنامهای به این اندازه به فرهنگهای بومی و فولکلوریک اهمیت نداده و به آن نپرداخته باشد. از این رو وقتی اهداف رادیو شب را مورد بازخوانی قرار میدهیم به این نتیجه میرسیم که این برنامه بیشترین تناسب را با شبکه شما دارد و پخش آن در این شبکه می تواند دایره وسیعتری از مخاطبان را از سراسر کشور به خود جلب کند.

با همه توانمندیها و ویژگیهای خوبی که این برنامه دارد، توانسته آیتمهای خلاقانه و دلنشینی را به وجود بیاورد که موجب آرامش ذهنی و روحی مخاطب میشود، اما جای نگرانی است که رادیو شب در ورطه تکرار بیفتد. گرچه به نظر میرسد این برنامه از قبل مخاطبان خود را پرورش داده و با پشتوانه طرفدارانش روی آنتن رفته، اما این تداوم باید به بازتولید منجر شود نه صرفا باز تکرار. بر همین مبنا معتقدم رادیو شب ضمن حفظ آیتمهای موفق قبلی خود که در رادیو هفت، متولد شده بود باید آیتمهای تازهای را هم به آن اضافه کند و حتی با تغییراتی در شیوه اجرا، جان تازهای به آن ببخشد. یک برنامه هر چند موفق هم باشد، وقتی با یک وقفه و در شبکه دیگری از سر گرفته میشود، دیگر همان برنامه قبلی نیست یا نباید عین برنامه قبلی باشد و ضمن حفظ امضا و هویت مستقل خود به نوآوری و خلاقیت در فرم و محتوا نیازمند است. با توجه به شناختی که از تیم سازنده این برنامه دارم، این قابلیت، توانایی و ظرفیت در آنها وجود دارد تا برنامهای جذابتر از قبل را روی آنتن ببرند.

سیدرضا صائمی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها