همکلامی انسان‌ها و ربات‌ها در ویژه‌ برنامه رباتیک چرخ؛

تسلیت ربات آرش به بازماندگان زلزله غرب کشور +عکس و فیلم

برنامه چرخ اول آذرماه 96، میزبان دو ربات اجتماعی آزمایشگاه رباتیک دانشگاه صنعتی شریف (ربات آرش و ربات رسا) بود.
کد خبر: ۱۰۹۶۶۰۲
تسلیت ربات آرش به بازماندگان زلزله غرب کشور +عکس و فیلم

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه چهار، در بخش ابتدایی برنامه، ربات آرش (ربات اجتماعی بیمارستان کودکان سرطانی ساخت CEDRA دانشگاه صنعتی شریف) ضمن معرفی خود، جان‌باختن جمعی از هموطنان در زلزله غرب کشور را به زبان کردی تسلیت گفت.

در ادامه دکتر علی مقداری، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، درباره ربات آرش گفت: «آرش یکی از نوربات‌های اجتماعی است که امروز در دنیا مطرح است. حوزه رباتیک اجتماعی، بطور کلی کمتر از یک دهه است که در دنیا شکل گرفته است. نقشی که ربات آرش برای آن پیش‌بینی شده است این است که به عنوان یک ربات همیار، در خدمت کودکان بیمار به‌ویژه کودکان سرطانی باشد.»

علی آموزنده نوباوه، عضو تیم رباتیک اجتماعی شناختی دانشگاه صنعتی شریف درباره ظاهر ربات و قابلیت‌های آن گفت: «ربات آرش، با 24 کیلوگرم وزن و 130 سانتی‌متر قد می تواند در حدود قد کودکان باشد و کودکان بتوانند با او ارتباط برقرار کنند. از توانایی‌های تعاملی آرش، این است که می‌تواند فردی که با وی صحبت میکند را دنبال کند، صدای انسان را تشخیص دهد و از حالت صورت او، واکنش نشان دهد. این ربات میتواند در محیط بیمارستان بدون مشکل و برخورد به بچه‌ها و موانع محیطی حرکت کند. آنچه حالا می‌بینید نمونه اولیه این ربات است.»


وی افزود: «برای ظاهر ربات تلاش زیادی شده است. چرا که این ربات اجتماعی و تعاملی است. ما تیمی از روانشناسان و طراحان صنعتی و اعضای تیم آزمایشگاه، تشکیل دادیم و طرح‌هایی که بدست آمد را به نظرسنجی کودکان بیمارستان‌های مختلف گذاشتیم و شکل فعلی ربات توسط کودکان پسندیده شد.»

احسان احمدی، عضو تیم رباتیک اجتماعی شناختی دانشگاه صنعتی شریف به چالش‌های ساخت ربات پرداخت: «چالشی که پیش روی کسانی که در کشور کار رباتیک انجام میدهند وجود دارد، تامین قطعات و ابزارهاست. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که بدنه ربات از کشورهای خارجی خریداری شود اما این ربات را ما با چاپگر سه‌بعدی خودمان با سختی و با طی مراحل پیش‌فرآوری بدست آورده ایم.»

غافلگیری تولد چرخ با ربات رسا

در بخش دوم این برنامه علمی، مهمانان دیگری از جمله ربات رسا جلوی دوربین رفتند. ربات رسا، رباتی برای آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنواست.

دکتر مینو عالمی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) در مقدمه معرفی این ربات گفت: «هدف این پروژه کمک به کودکان ناشنواست. در کشور روزانه 15 کودک ناشنوا و کم‌شنوا به دنیا می آیند که 90 در صد آنها در خانواده‌های شنوا هستند.

به همین جهت، مسائلی پیش روی آموزش زبان اشاره قرار می‌گیرد و این بر به تعویق افتادن رشد ذهنی شناختی کودک اثر می‌گذارد. هدف ما کمک به این گروه اجتماعی بوده است که تا پیش از ورود به مدرسه این زبان را فراگیرند.»


سید رمضان حسینی، عضو تیم رباتیک اجتماعی شناختی دانشگاه صنعتی شریف، درباره ایده طراحی و ساخت رسا گفت: «ایده اولیه طراحی، این بوده است که این ربات به معلم‌ها در امر آموزش کمک کند. انگیزه این بود که تعامل پایدار پدید آید که در کودک دلزدگی ایجاد نشود. ما از معیارهای موردتوجه برای طراحی ربات‌های اجتماعی بهره بردیم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ربات‌ها حد تعادلی برای شبیه شدن به انسان‌ها دارند و شباهت از یک حدی که بیشتر می‌شود باعث ایجاد حس ترس می‌شود. صورت رسا، یک ال سی دی است و نه یک طرح مکانیکی که به صورت وی پویایی میدهد. این ربات در حال اجرا و تکمیل شدن است.»

سید امیر کاشانیان، عضو تیم رباتیک اجتماعی شناختی دانشگاه صنعتی شریف، در خصوص ویژگی‌های خاص ربات گفت: «آنچه این ربات را نسبت به دیگر ربات‌های اجتماعی متمایز میکند، دارا بودن 32 درجه آزادی است که این برای وی امکان اجرای زبان اشاره را به همراه دارد. ربات به طور کامل میتواند حرکت سر را انجام دهد، 13 درجه آزادی در دستانش وجود دارد که مهم ترین قسمت طراحی این ربات بوده است. در نهایت در آموزش نیاز هست که یک معلم وقت زیادی بگذارد و اینجاست که ربات میتواند آنقدر عمل تکرار را انجام دهد تا کودک کاملا یاد بگیرد و این کمک شایانی به آموزش می‌کند».

در پایان ربات رسا، هدیه‌ای به مناسبت سالگرد شروع برنامه چرخ به تهیه‌کنندگی مریم فیروزی، به دست‌اندرکاران این برنامه تقدیم کرد و به زبان اشاره تولد چرخ را تبریک گفت. گفتنی است این برنامه، در یک سال گذشته با بخش‌های متنوعی از علوم گوناگون با رویکرد حضور موثر نخبگان تراز اول کشور در رسانه ملی، بر آنتن شبکه چهار سیما رفته است. در حقیقت، برنامه چرخ، در سری سوم و چهارم، برای خود ماموریت پرداختن به جنبه‌های مختلف علم و فناوری با توجه ویژه به بحث‌های مرز دانش را در حوزه های فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، علوم شناختی و فلسفه و تاریخ علم، محیط زیست و منابع طبیعی در نظر داشته است. این برنامه با اجرای شهریار ربانی، کارگردانی مهدی برومند و سردبیری حلیه صبورنژاد، در گروه دانش شبکه چهار سیما تهیه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها