سریال باب اسفنجی نتیجه هجو قواعد کلاسیک قصه‌گویی و قهرمان‌سازی است؛ چه کسی ممکن است با یک تکه اسفنج خیلی معمولی که هیچ ویژگی‌ برجسته‌ای ندارد، همذات پنداری کند یا مثلا یک خرچنگ خسیس، یک ستاره دریایی خنگ یا یک اختاپوس زشت را دوست داشته باشد؟ با این حال سریال باب اسفنجی محبوب بچه‌های سراسر جهان است و از سال 1999 تا امروز در 11 فصل تولید شده و چند فیلم سینمایی نیز از همین شخصیت‌ها به نمایش درآمده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۳۹
شوخی با قواعد کارتونی

این انیمیشن در زمره سریال‌های سیت‌کام قرار می‌گیرد که معمولا روایت‌های کمدی و هجو از اتفاقات و مناسبات چند شخصیت را در یک مکان مشخص به نمایش می‌گذارند. در کارتون باب اسفنجی تعدادی جانور دریایی از جمله خرچنگ، اختاپوس و ستاره دریایی به‌علاوه یک سنجاب ماده که به کمک حباب تنفس می‌کند و البته آقای باب که یک تکه اسفنج مربعی است، در یک شهر جالب در زیر دریا زندگی می‌کنند.

در کنار کمدی بزن و بکوب این کارتون، نوعی سهل‌انگاری در کنش‌ها و واکنش‌ها دیده می‌شود که برآمده از حس شوخ‌طبعی سازندگان این کارتون است و به شکل دیگری در ارجاعات این کارتون خودش را نشان می‌دهد؛ ارجاعاتی به مشاهیر، قصه‌های عامیانه، نمادها و نشانه‌های آشنا در فرهنگ غرب. مثلا وقتی به یک اسم خاص اشاره می‌شود بعید نیست هدف یک ستاره سینما باشد یا یک برند معتبر در زمینه تولید کیف و کفش یا مواردی از این دست. شاید بسیاری از این ارجاعات برای مخاطب ایرانی بخصوص برای کودکان مفهوم نباشد اما باب اسفنجی آنقدر ماجرا و قصه پرکشش دارد که تماشاگر از دیدنش لذت ببرد.

بعید است مخاطب برای دیدن اتفاقاتی که در یک رستوران زیر دریا رخ می‌دهد و آشپزش یک تکه اسفنج علاقه‌مند به همبرگر است، کنجکاو نباشد. بخصوص این‌که آشپز مذکور گاهی در کمال سادگی حرف‌هایی فیلسوف‌مآبانه می‌زند و جهان‌بینی متفاوتی از خودش بروز می‌دهد که حتی برای ذهن خیالپرداز کودکان هم تازگی دارد.

کارتون باب اسفنجی علاوه بر محتوای خاص که با کارتون‌های کلاسیک تفاوت اساسی دارد، تکنیک و فضای بصری ویژه خودش را دارد. در طراحی کاراکتر‌ها بیشتر از آن که زیبایی اهمیت داشته باشد، به جلب نظر مخاطب توجه شده است. همچنین فضای پس‌زمینه و کاراکترها به لحاظ گرافیکی هم جنس نیستند و به عبارتی ساختارشکنی و عبور از مرزها و قواعد کلاسیک در ساختار بصری این سریال هم دیده می‌شود.

کاراکترها ساده هستند و جنس و بافت آنها محسوس نیست. حتی باب فقط چند دایره تیره روی بدنش دارد که اسفنجی بودنش را نشان بدهد و بقیه شخصیت‌ها از همین اندک جزئیات هم بی‌بهره هستند. در طراحی این کاراکترها از سایه نیز استفاده چندانی نشده اما در عوض رنگ‌ها شاد و شفاف و تاثیرگذارند.

برخلاف کاراکترها، در طراحی پس زمینه بافت‌های بصری متنوعی ایجاد شده است و بازی نور و سایه را می‌توان در فضای پس‌زمینه بوضوح دید. در واقع سبک بصری شخصیت‌ها و پس زمینه در کارتون باب اسفنجی کاملا متفاوت است و فقط هر دو به اندازه کافی از جذابیت و تنوع رنگی بهره دارند. اگرچه در ساختار بصری و نیز قواعد روایی این کارتون، ساختارشکنی صورت گرفته و قواعد کلاسیک برهم خورده اما از دل آن فضایی شکل گرفته که دست کم بچه‌ها خیلی دوستش دارند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها