این مجموعه از شنبه آینده روی آنتن شبکه 3 می‌رود

«لیسانسه‌ها» روی آنتن پاییز

لیسانسه‌ها دوباره به آنتن تلویزیون برمی‌گردند! «لیسانسه‌ها» نام مجموعه‌ای طنز و پرمخاطب بود که زمستان سال گذشته از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رفت و در روزهای نبود سریال‌های طنز، غنیمت و برگ بدنه‌ای برای تلویزیون محسوب می‌شد. حالا این مجموعه دوباره به آنتن سیما برگشته و قرار است در 40 قسمت مخاطبانش را بخنداند و شب‌های سرد زمستانشان را با صمیمیت‌های قصه‌اش گرما ببخشد.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۳۷
«لیسانسه‌ها» روی آنتن پاییز

این مجموعه از شنبه آینده ساعت 20 و 45 دقیقه از شبکه سه سیما مهمان خانه‌ها خواهد بود.

دردسرهای 3 دوست

حبیب، مسعود و مازیار، سه ضلع اصلی داستان لیسانسه‌ها را تشکیل می‌دهند. سه دوست صمیمی و سه رفیق همیشه همراه که مدرک تحصیلی لیسانس دارند و با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مسعود در گیر و دار ازدواج است، حبیب از بی‌ازدواجی (!) رنج می‌برد و مازیار هم سودای رفتن از ایران را در سر دارد و در عین حال با پدری معتاد -که بحران خانواده‌شان است روبه‌روست. این داستان ساده و سرراست، مجموعه لیسانسه‌هاست که گرچه شاید در بطن خود طنز نباشد، اما به مدد ملاحت قلم سروش صحت و ایمان صفایی و شناختی که این دو طی ساخت مجموعه‌های قبلی‌شان چون «شمعدونی» و «ساختمان پزشکان» حاصل کرده‌اند، موقعیت‌های خاصی به متن افزوده شده و رنگ و لعاب خنده و موقعیت‌های کمیک در آن رخ می‌نماید و مخاطب همراه شخصیت‌ها می‌شود.

در این مجموعه هوتن شکیبا نقش حبیب را ایفا می‌کند، امیرحسین رستمی مسعود است و امیر کاظمی هم مازیار. همچنین متین ستوده (ترانه)، بیژن بنفشه‌خواه (پدر ترانه)، بهنام تشکر (آقای پلیس)، رویا میرعلمی (خواهر آقای پلیس)، کاظم سیاحی (پدر مازیار)، سیاوش چراغی‌پور، تبسم هاشمی، عزت‌الله مهرآوران، افشین سنگ‌چاپ و عرفان برزین دیگر بازیگران سری اول مجموعه هستند که در کنار دو بازیگر جدید کار، آتنه فقیه‌نصیری و سوگل قلاتیان در سری دوم لیسانسه‌ها حضور دارند.

فاز سوم در راه است

رضا جودی از جمله تهیه‌کنندگان خوشنام تلویزیون است که در این دو سری، تهیه‌کنندگی لیسانسه‌ها را عهده‌دار شده است. او با اشاره به پخش سری دوم این مجموعه که از شنبه روی آنتن خواهد رفت، به جام‌جم می‌گوید: آنچه پخش می‌شود در واقع فاز دوم لیسانسه‌ها و در امتداد همان مجموعه‌ای است که سال گذشته روی آنتن رفت. منتها چون در آن زمان فرصت کافی برای ساخت همه قسمت‌ها را نداشتیم، ساخت بخشی از آن به امسال و در قالب فاز دوم موکول شد.

جودی می‌افزاید: فاز دوم لیسانسه‌ها 40 قسمت دارد و امیدواریم مردم هم از آن راضی باشند، چرا که خودمان فکر می‌کنیم مجموعه به لحاظ کیفی از سری قبلش بهتر شده است.

تهیه‌کننده لیسانسه‌ها همچنین از ساخت سری سوم این مجموعه با نام «فوق‌لیسانسه‌ها» خبر می‌دهد و می‌گوید: صحبت‌های اولیه انجام شده و این مجموعه قرار است سال آینده کلید بخورد. فعلا منتظریم سروش صحت فیلمنامه‌اش را بنویسد تا بعد بتوانیم در خصوص دیگر جزئیات آن تصمیم بگیریم.

پیش از این در خبرها آمده بود که فوق‌لیسانسه‌ها، نام سری دوم این مجموعه تلویزیونی است، با این حال جودی توضیح می‌دهد: فاز دوم، ادامه همان مجموعه لیسانسه‌هاست و چیزی جدا از آن نیست. در رسانه‌ها این‌طور ذکر شده بود که قرار است فصل دوم کار، فوق‌لیسانسه‌ها باشد اما این خبر اشتباه بود و فوق‌لیسانسه‌ها نام فصل سوم است.

نقشی تلخ در قصه‌ای طنز

امیر کاظمی همان مازیار مجموعه لیسانسه‌هاست. جوانی که مشکلاتی به نسبت بیشتر از دو شخصیت دیگر دارد و با بحران تلاش برای مهاجرت، وجود یک پدر معتاد و بعد بیماری سرطان خودش دست‌وپنجه نرم می‌کند. کاظمی درخصوص نقش خود به جام‌جم می‌گوید: تنها نگرانی‌ام از ابتدای مجموعه، نقش مازیار بود و می‌ترسیدم مخاطبان با آن ارتباط برقرار نکنند. زیرا مازیار ماجرایی تلخ داشت و اتفاقات مختلفی برایش رخ می‌داد. اما خدا را شکر می‌کنم که مخاطبان همذات‌پنداری خوبی با این شخصیت و مشکلاتش برقرار کردند.

شاید از اصلی‌ترین دلایل موفقیت لیسانسه‌ها و تماشایی‌ شدن آن، این نکته است که سه شخصیت اصلی مجموعه (حبیب، مسعود و مازیار) سهمی یکسان در طول قصه دارند و به یک اندازه دیده می‌شوند. کاظمی در این خصوص توضیح می‌دهد: از جایی به بعد در طول فصل یک به این نتیجه رسیدیم که در هر سکانس حتما یکی‌مان حضور داشته باشیم، چرا که مخاطب این حضور را دوست داشت و بازخوردهای خوبی نشان می‌داد. متن ما را جلو می‌برد و سمت‌وسوی هر نقش را مشخص می‌کند.

بازیگر مجموعه‌های «گشت ویژه» و «شمعدونی» با اشاره به بازخوردهای کار می‌افزاید: من از ابتدا در جریان نگارش این مجموعه توسط سروش صحت بودم و گفته بود مرا برای بازی در نقش یکی از این سه جوان در نظر گرفته است. فکر می‌کنم تنها کسی که از موفقیت کار اطمینان خاطر داشت، فقط من بودم. چون صحت لطف کرده و فیلمنامه را زودتر در اختیارم قرار داده بود و آنقدر با خواندنش می‌خندیدم که می‌دانستم قطعا در اجرا و به صورت تصویری موفق‌تر هم خواهد بود؛ لذا از موفقیت کار و استقبال مخاطبان غافلگیر نشدم.

دردسرهای همسایگی

در سری اول مجموعه لیسانسه‌ها، آقای امیری همسایه مراقب و محتاط آرامش‌دوست قصه بود که همسایگی‌اش با حبیب و همجواری با شلوغی‌ها و رفت‌وآمدهای هر روزه این سه جوان، لحظات طنزی را در قصه ایجاد می‌کرد. سیاوش چراغی‌پور بازیگر عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر که ایفای نقش آقای امیری را در سری اول این مجموعه به عهده داشته، درخصوص این نقش به خبرنگار ما می‌گوید: هر مجموعه‌ای از چند شخصیت اصلی تشکیل می‌شود و در کنار آن تعدادی شخصیت مکمل هم وجود دارد که به پیشبرد داستان و بهتر دیده شدن شخصیت‌های اصلی کمک می‌کنند. آقای امیری لیسانسه‌ها هم یکی از این افراد بود و در ابتدا حضور کمرنگی داشت. من هم شکایتی از این قضیه نداشتم، اما به مرور با پخش مجموعه و مشاهده بازخوردهای خوبی که مخاطبان نسبت به حضور او و کنتراست رفتاری‌اش در مقایسه با همسایه‌هایش داشتند، آقای صحت تصمیم گرفت این حضور بیشتر شود و آقای امیری را بیشتر در مجموعه ببینیم.

هر روز موهایم را تیغ می‌زدم!

امیر کاظمی، بازیگر نقش مازیار با اشاره به سختی‌های بازی در این نقش می‌گوید: از جایی در قصه دیدیم که مازیار درگیر بیماری سرطان شده و موهایش را می‌تراشید. البته ماجرا در فصل زمستان رخ می‌داد و من کلاه سرم می‌گذاشتم، این قضیه خیلی نمایان نبود، اما در سری دوم کار بیشتر به چشم می‌آید. این سخت‌ترین اتفاقی بود که در مجموعه برایم رخ داد، چرا که یک سال هر روز ساعت شش صبح باید موهایم را تیغ می‌زدم و پوست سرم مدام می‌سوخت و کلافه‌ام می‌کرد. جز خودم بازیگر دیگری را در ایران سراغ ندارم که برای بازی در یک سریال این‌قدر تیغ را تحمل کرده باشد. از این به بعد فقط نقش آدم‌های موبلند را می‌پذیرم! (می‌خندد)

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها