مستند مسابقه «دستم را بگیر» برای شبکه افق تولید شد

رقابت نیکوکاران روی‌ آنتن

شرکت در یک مسابقه تلویزیونی برای پیشی گرفتن در نیکوکاری و نوعدوستی کمی عجیب است، اما «دستم را بگیر» قصد دارد کمک به همنوع را ترویج کند و دشواری‌های شیرین آن را به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۸۴
رقابت نیکوکاران روی‌ آنتن

شبکه افق یک مستند ـ مسابقه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ابوطالب تدارک‌دیده که این روزها در اتاق تدوین سر و شکل می‌گیرد و قرار است به زودی از این شبکه پخش شود.

سعید ابوطالب که پیش از این، مستند مسابقه «سرزمین دانایی» را برای شبکه تهران ساخته، این بار تلاش هفت گروه را برای به انجام رساندن یک اقدام خیرخواهانه به نمایش می‌گذارد. دخترک مبتلا به تالاسمی ماژور در جزیره مینو، سه دختری که همراه با پدرشان در توابع کرمان چوپانی می‌کنند و از نعمت تحصیل محرومند و دو کودک نیازمند به پیوند قلب ازجمله کسانی هستند که به گفته ابوطالب، این برنامه سعی دارد دستشان را بگیرد.

فراخوان خیرخواهی

برای تولید مسابقه دستم را بگیر یک فراخوان اعلام شد، خیلی‌ها پیشقدم شدند؛ اما گروه تولید این مسابقه ـ مستند از بین آنها 9 گروه را انتخاب کردند و قبل از شروع مسابقه دو گروه انصراف دادند. سعید ابوطالب این مسابقه را فرصتی می‌داند برای این که شرکت‌کنندگان دست فرد یا افرادی را بگیرند که روزگار با آنها خوب تا نکرده و شرایط زندگی برایشان دشوار شده است.

وی توضیح می‌دهد: این برنامه راه حل‌های ساده برای حل آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی را میان گروه‌های داوطلب به رقابت گذاشته است.

تهیه‌کننده و کارگردان دستم را بگیر درباره روند مسابقه به جام‌جم توضیح می‌دهد: گروه‌های داوطلب در این برنامه، یک فرد یا خانواده را انتخاب کرده و تلاش دارند آنها را به زندگی بازگردانند. گروه‌های داوطلب دو ماه فرصت داشتند و راهکارهای مختلفی را امتحان کردند و حتی از حمایت خیرین نیز بهره گرفتند.

به گفته ابوطالب، مسابقه دستم را بگیر نتیجه تلاش‌های این هفت گروه را نمایش می‌دهد و مخاطب درباره آنها قضاوت خواهد کرد و به گروهی رای خواهد داد که روش و اقدامش در کمک به دیگران را می‌پسندد.

این تهیه‌کننده و کارگردان، حفظ کرامت افرادی که به آنها کمک شده را از مهم‌ترین اولویت‌های تولید برنامه ذکر می‌کند و می‌گوید: بینندگان برنامه نیز برای رای دادن به گروه‌های برتر، حفظ کرامت انسانی را مد نظر دارند و نوع برخورد شرکت‌کنندگان در مسابقه با این افراد را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. سراغ کسانی رفته‌ایم که انسان‌هایی شریف هستند و شرایط و مشکلات زندگی در تقدیر آنها بوده و خود تقصیری نداشته‌اند.

گروه تولید در خدمت شرکت‌‌کنندگان

وقتی پای کمک به دیگران وسط باشد و مثلا یک دختر مبتلا به تالاسمی ماژور توسط شرکت‌‌کنندگان مسابقه دستم را بگیر درمان می‌شود، این گروه تولید است که باید در خدمت شرکت‌کنندگان باشد و دوربین‌ها و تصویربرداران و کارگردان باید هر وقت و هر جا که لازم بود در کنار آنها قرار بگیرند.

سعید ابوطالب معتقد است، مسابقه دستم را بگیر از این بابت، برنامه‌ای بسیار پر کار بود و دو گروه تولید، همزمان در آماده‌باش بودند که هر وقت شرکت‌کنندگان در مسابقه اعلام نیاز کردند، در صحنه حاضر شوند و از روند فعالیت آنها فیلمبرداری کنند.

براساس توضیحات این تهیه‌کننده، ساخت چنین مسابقه‌ای در بسیاری موارد قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نبود. ابوطالب توضیح می‌دهد: در مسیر کمک به افراد، ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود، شرکت‌کنندگان مایوس شوند، نتوانند از پس کمک به خانواده‌‌ها و افراد بربیایند یا بسیاری اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی دیگر، اما خوشبختانه همه گروه‌ها توانستند کارشان را به مرحله‌ای برسانند و قضاوت را به مخاطبان بسپارند.

شرکت‌کنندگان مستند مسابقه دستم را بگیر به کسانی کمک می‌کنند که در جزیره مینو، جنوب کرمان، کردستان و تهران زندگی می‌کنند. ابوطالب درباره برنامه‌سازی در شهرهای مختلف ایران می‌گوید: باید برای تک‌تک اقدامات گروه‌های شرکت‌کننده به شهر مورد نظر می‌رفتیم. در مواردی اقدامات دو گروه همزمان می‌شد و باید دو گروه تصویربرداری به دو شهر مختلف اعزام می‌کردیم. خوشبختانه تمام عوامل این برنامه حرفه‌ای هستند و کارشان را خوب بلدند. وی همچنین از تدوین هر قسمت از این برنامه توسط یک تدوینگر حرفه‌ای خبر می‌دهد و این که چون تصاویر بسیار زیادی از هر گروه ثبت شده، تدوین این کار پیچیده و پرزحمت است.

پایان شگفت‌انگیز

«دستم را بگیر» به واسطه تلاش شرکت‌کنندگان برای تغییر زندگی افراد، به طور ذاتی از کشش زیادی برخوردار است. سعید ابوطالب می‌گوید: گاهی روند کمک به افراد به ترتیبی پیش می‌رود که نتیجه‌اش به کیفیت زندگی و حتی جان آدم‌ها ارتباط پیدا می‌کند و برخی لحظه‌هایش واقعا نفسگیر است. به همین دلیل من فکر می‌کنم با وجود آن که ما همه چیز را بدون ذره‌ای تغییر یا دراماتیزه کردن به تصویر کشیده‌ایم، این برنامه مورد توجه مردم قرار بگیرد.

این تهیه‌کننده از نتیجه شگفت‌انگیز برخی از این تلاش‌ها خبر می‌دهد و امیدوار است با این برنامه بتواند در ترویج نیکوکاری و شکل‌گیری گروه‌های حمایتگر نقش داشته باشد.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها