در رزمایش پدافند غیرعامل رسانه ملی مطرح شد

صیانت از سیگنال‌های فرستنده‌های صدا و سیما

خشم طبیعت، بحران یا هر مساله دیگری، هرگز سیگنال رسانی فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی را متوقف نخواهد کرد. با تلاش مهندسان سازمان صدا و سیما و همکاری سازمان پدافند غیرعامل، برای فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی چند جایگزین طراحی شده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۲۷
صیانت از سیگنال‌های فرستنده‌های صدا و سیما

به گزارش جام‌جم، در رزمایش پدافند غیرعامل رسانه ملی که روز گذشته در معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیما برگزار شد، مانور ارسال سیگنال توسط فرستنده جایگزین و انتقال شبکه‌های امید و آموزش روی دو فرستنده استانی انجام گرفت و فیبر نوری شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران نیز افتتاح شد.

سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، دکتر علی دارابی معاون امور استان‌ها، روسای صدا و سیمای مراکز استان‌ها و مدیران کل و کارشناسان حوزه فنی رسانه ملی در این رزمایش حضور داشتند.

مهندس محسن بلادیان، مدیرکل ارتباطات زمینی و دبیر کمیته فنی پدافند غیرعامل گفت: برنامه‌های این رزمایش از چند ماه قبل برنامه‌ریزی شده و با تجهیزات صد درصد ایرانی به انجام رسیده است.

وی افزود: تعامل و همکاری سازمان صدا و سیما و سازمان پدافند غیرعامل سبب شده یک حلقه از فرستنده‌های مرتبط در پنج فرستنده استانی بجز تهران ایجاد شود و به عبارتی پنج جایگرین کاملا مرتبط برای فرستنده‌های جام‌جم در ایران شکل بگیرد. همچنین فیبر نوری شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران امکان پخش زنده و ارسال برنامه از این شهرک را تا میزان قابل توجهی تسهیل می‌کند.

آمادگی فنی و محتوایی در شرایط بحرانی

رئیس پدافند غیرعامل ضمن تشکر از تلاش‌های معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیما برای ایجاد یک قابلیت مورد اعتماد در شرایط اضطراری، رسانه‌ را یکی از هفت نیاز اساسی در شرایط بحران و اضطرار دانست و گفت: جایگاه و نقش رسانه، امروز از چنان اهمیتی برخوردار است که در کنار آب، غذا، بهداشت و درمان، امنیت، اسکان موقت و انرژی به عنوان یک نیاز جدی و اساسی در زمان بحران مطرح می‌شود.

دکتر جلالی با اشاره به رشد رسانه‌ها و همگراشدن فناوری‌های اطلاعاتی از جمله ارتباطات سایبری و الکترونیک، رسانه را یک ضرورت مهم در اداره کشور برشمرد و گفت: حفظ پایداری رسانه ملی به معنای حفظ پایداری کشور است. بخصوص در کشور ما که رسانه ملی انحصاری است و تداوم پایداری و کارکرد آن در دو بعد فیزیکی و محتوایی اهمیت استراتژیک دارد.

بر اساس اظهارات رئیس پدافند غیرعامل کشور، رشد شتابان فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌های سایبری و ظهور رسانه‌های جدید، حفظ و استحکام رسانه ملی و توسعه فناوری‌های ارتباطی را در اولویت قرار می‌دهد.

سردار جلالی در همین راستا تاسیس واحدهای سیار به منظور تولید و پخش همزمان برنامه تلویزیونی را پیشنهاد کرد و افزود: در کنار بخش‌های فنی می‌توان برای بخش‌های تولیدی و محتوایی نیز رزمایش برگزار کرد. نیروهای متخصص در بخش تولید محتوا از جمله نویسنده، کارگردان، بازیگرو گوینده می‌توانند برای شرایط اضطراری و بحرانی آماده شوند. بخصوص در شبکه خبر که احتمال تجربه چنین شرایطی در آن بیشتر است.

وی در این باره به حملات تروریستی به‌ مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام(ره) اشاره و به معاونان و مدیران رسانه ملی توصیه کرد: با نگاه به آینده می‌توان سناریوی مناسبی برای مواجهه با انواع بحران‌های احتمالی و فرضی تدارک دید که رسانه در زمان اضطرار دچار سردرگمی نشود.

رئیس پدافند غیرعامل ایران با اشاره به آمادگی قابل توجه رسانه ملی برای مواجهه با بحران تاکید کرد: تهدیدهای رسانه‌ای متعددی از جمله ارسال سیگنال‌های مزاحم و تحریم تجهیزات رسانه‌ای در کمین است
و باید برای مقابله با آنها مصون‌سازی داشته باشیم.

وی همچنین ایجاد شبکه ملی اطلاعات کشور را به منظور ارسال اطلاعات با مبدا و مقصد داخل کشور ضروری برشمرد و اظهار امیدواری کرد: این مقوله نیز با همکاری سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌هایی که زیرساخت‌های لازم را در اختیار دارند، به انجام و نتیجه مطلوب برسد.

ایجاد یک شبکه سیگنال‌رسانی

در ادامه، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، پایدار سازی و استحکام زیرساخت‌های سازمان صدا و سیما را اقدامی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری دانست.

دکتر رضا علیدادی تاکید کرد: استحکام زیرساخت‌ در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اهمیت دارد و رسانه ملی باید بتواند به درستی وظایف ذاتی و کلان خود را در نظام ایفا کند. وی با اشاره به شاخص‌های تقویت زیرساخت‌ها، تصریح کرد: تا چندی پیش اگر در استودیوها و رژی پخش مشکل یا مساله‌ای ایجاد می‌شد، کسی نمی‌دانست برای جلوگیری از توقف برنامه‌ها و قطع سیگنال‌رسانی چه باید کرد اما حالا به‌لطف تلاش نیروهای متخصص در معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی و سایر معاونت‌هایی که اقداماتی در جهت ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها انجام داده‌اند یک حلقه و شبکه سیگنال‌رسانی ایجاد شده است. دکتر علیدادی ضمن توضیح این نکته که اصل و اساس پدافند غیرعامل تمرکززدایی است، درباره ایجاد شبکه سیگنال رسانی توضیح داد: این کار بسیار پیچیده و دشوار به نظر می‌رسید و اگر برنامه‌ریزی درستی صورت نمی‌گرفت باید صدها میلیارد تومان هزینه و سال‌ها زمان صرف انجام آن می‌شد.

بر اساس توضیحات معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما، این معاونت توانست با روش‌های خلاقانه، شرکت در مناقصه و ساده‌سازی معادلات پیچیده به نتیجه مطلوب برسد.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها