زیارت در فرهنگ شیعه، جایگاه و اهمیت خاصی دارد و در این میان زیارت حسین بن علی(ع) جایگاهی ممتاز داشته و البته زیارت اربعین به‌عنوان توصیه صریح ائمه اطهار و سنت دائمی آنها، همواره در کانون توجه جامعه شیعی و محبان اهل بیت(ع) قرار داشته است.
کد خبر: ۱۰۸۵۲۲۴
رادیو اربعین، بازآفرین هویت دینی

اکنون طی چند سال گذشته به برکت خودآگاهی وسیع تاریخی مردم منطقه از فضای جهانی و حرکت‌های گسترده اسلام ستیزانه، مراسم اربعین به میعادگاه بزرگ عاشقان حسین(ع) و آزادگان جهان از ملل و ادیان مختلف تبدیل شده است که نه تنها فریاد «هیهات منا‌الذله» را فریاد می‌زنند بلکه در یک تجربه راه ممتاز امام حسین(ع) را زندگی می‌کنند و همگام با کاروان شهیدان کربلا آیین سربلندی را مشق می‌کنند و همین موضوع است که عاشورا و نهضت حسینی را از حصار محدودیت‌های زمان و مکان خارج و به ایده‌ای رهایی بخش و متعالی تبدیل می‌کند و حسین(ع) را در قلب‌ آزادگان جهان زنده نگاه داشته و عاشورا را به انتظار پیوند می‌دهد.

بازتولید معنای «جهاد و شهادت در سایه رویکرد سازنده و مسئولیت‌آفرین به انتظار و ظهور موعود» به عنوان کانونی‌ترین مفهوم و پیام راهپیمایی بزرگ اربعین و انعکاس جلوه‌هایی از جامعه مهدوی در قالب بازخوانی سلوک مهربانانه و ایثارگرانه جامعه اسلامی در مسیر زیارت، مسئولیتی است که رسانه ملی درصدد نقش‌آفرینی فعال در آن است. موضوعی که سبب شد با تاسیس «رادیو اربعین» به منصه ظهور برسد و روایتگر صادق این پویایی صادقانه شود و عطر ایمان و شوق بندگی را در میان همه ملت ایران به اشتراک بگذارد و مردم از طریق رادیو اربعین همراه با زائران حسینی، سودای وصل و طعم ایمان و محبت را تجربه کنند.

رادیو اربعین در سومین سال تاسیس خود اکنون به‌عنوان بخشی حقیقی از مناسک اربعین فقط حامل پیام این اجتماع بزرگ نیست بلکه با تجربه همزیستی با جان‌های عاشق و مومن به حق و حقیقت در حال بازسازی هویتی جدید از رسانه دینی و مردمی است که «بازتولید هویت دینی» ماموریت بنیادین آن است و تلاش دارد با بازنمایی این رویداد بزرگ، چشم‌انداز روشنی از «امت واحده» و «حیات طیبه» را ارائه کند.

معاونت صدا با اهتمام به این وظیفه ملی در چارچوب فرهنگسازی و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از سال 94 به تاسیس رسانه ویژه‌ای برای این مناسک اقدام کرد و با راه‌اندازی «رادیو اربعین» کوشید تصویر ممتاز و یکپارچه‌ای از این اجتماع ایمانی به جامعه ارائه کند و با اطلاع‌رسانی مناسب، فضاسازی معنوی، ترویج آموزه‌های اصیل عاشورایی و هم‌پیوندی دل‌های عاشق زائران حسینی به هموطنان داخل کشور، این فضای معنوی را به عرصه همبستگی ملی و اتحاد امت اسلامی تبدیل کند.

سرمایه اصلی رادیو اربعین مخاطبان این رادیو در دوسال گذشته بودند که با همراهی خود، در امر تولید برنامه‌ها مشارکت موثر داشته و با تعامل شورانگیزشان با این رادیو ما را در انعکاس این مراسم بی‌نظیر همراهی و یاری کرده‌اند. به تحقیق در سپهر رسانه‌ای متنوع امروز جهان و اشتغالات متعدد مخاطبان؛ این رسانه رادیوست که می‌تواند با توجه به ماهیت ویژه خود در سرعت انتقال پیام و صمیمیت خاص آن به دریچه‌ای برای ارتباط جمعی تبدیل شود و در عرصه گفتمان‌سازی و هدایت اجتماعی نقشی منحصر به‌فرد داشته باشد.

در نگاه مکتبی مدیریت رسانه ملی، خدمتگزاری در عرصه اعتقادات و عواطف دینی مردم بویژه ساحت پرکرامت اباعبدالله الحسین(ع) نقش و وظیفه اصلی رسانه ملی بوده و فرصتی بزرگ در مسیر ایجاد تمدن اسلامی و جامعه مهدوی محسوب می‌شود که رشد و تعالی ملت بزرگ ایران و امت اسلامی را به همراه خواهد داشت.

رضا کوچک‌زاده‌تهمتن

مدیر رادیو اربعین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها