در گفت‌وگوی 46 هنرمند با جام‌جم بررسی شد؛

ماندگارترین سریال های محرمی

مناسبت‌های ملی و مذهبی همیشه به عنوان یک باکس ویژه برای تلویزیون مطرح بوده و در این برهه‌های زمانی مردم هم توقع بیشتری از رسانه ملی دارند تا آثار شایسته‌ای را پخش و روانه آنتن کند. ماه‌های محرم و صفر فرصتی است تا سریال‌ سازان، پیام‌‌های عاشورایی را در شکل و شمایل آثار نمایشی جذاب در اختیار مخاطبان بگذارند. برخی از این آثار با به تصویر کشیدن واقعه عاشورا و حتی گریزی به آن دوران توانستند مخاطبان بسیاری داشته باشند و در برخی نیز پیام‌های عاشورایی از زبان شخصیت‌های قصه بیان شده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۶۱
ماندگارترین سریال های محرمی

اگر بخواهیم نگاهی به عقبه سریال‌های محرم داشته باشیم باید عنوان کرد که «روایت عشق» به کارگردانی علاءالدین رحیمی و انوشیروان ارجمند که سال 1364 تولید و از شبکه یک پخش شد، اولین مجموعه‌ای است که بعد از انقلاب اسلامی درباره قیام عاشورا و واقعه کربلا ساخته شد. تولید سریال تلویزیونی «شب‌دهم» ساخته حسن فتحی که از شبکه یک سیما پخش شد اما رنگ و بوی خاصی به ایام محرم داد. پخش این سریال در این ایام که با اقبال زیاد از سوی مردم روبه‌رو شد، مسئولان را به فکر انداخت که ساخت مجموعه‌های محرمی را به شکل جدی‌تر در تلویزیون دنبال و هر سال شبکه‌های مختلف سیما مجموعه‌هایی با مضامین متنوع برای این ایام تولید و پخش کنند. یکی از ویژگی‌هایی که در سریال‌های محرم از سوی مسئولان تلویزیون به سازندگان آثار نمایشی تاکید می‌شود، این است که به شکل غیرمستقیم و در قالب قصه‌های جذاب و تماشایی به پیام‌های حماسه عظیم امام حسین(ع) بپردازند. این ایام بهانه‌ای شد تا سراغ هنرمندان، منتقدان و کارشناسان برویم و نظر آنها را جویا شویم که بهترین سریال محرمی از نظر آنها کدام است؟ رسانه ملی تا به امروز سریال‌هایی چون روایت عشق، سفر سبز، معصومیت از دست رفته، فرات، شب دهم، پریدخت، روزهای اعتراض، دوطفلان مسلم، تا صبح، مختارنامه، آخرین دعوت، بانو، سرگشته، وارث، رخنه، غریبانه، تا صبح و... را با نگاهی به واقعه عظیم عاشورا و قیام امام حسین‌(ع) تولید و روانه آنتن کرده است.

مهرانه مهین‌ترابی، بازیگر/ معصومیت از دست رفته

از میان تمام مجموعه‌های مناسبتی روی آنتن رفته به مناسبت محرم، من مجموعه «معصومیت از دست رفته» را بیشتر دوست داشتم و در یادم مانده است. دلیل اصلی جذابیت این سریال، نوع روایت داستان بود که مسیر تحول یک انسان را از ابتدا که خزانه‌داری مومن بود تا انتها که به شخصیتی عجیب و غریب تبدیل می‌شد دنبال کرد و امین تارخ این نقش را به زیبایی ایفا کرد.

مرجانه گلچین، بازیگر/ شب دهم

از میان آثاری که در سال‌های اخیر دیده‌ام «شب دهم» را خیلی دوست دارم؛ زیرا کاری باکیفیت و به دور از هرگونه شعار بود و ما را صادقانه به حال و هوای قلبی و روحانی آن ایام نزدیک می‌کرد. این مجموعه، اثری فاخر و ارزشمند بود و با کارگردانی صحیح حسن فتحی به دل می‌نشست. همچنین «مختارنامه» هم به همه لحاظ اثری فاخر و حتی بالاتر از شب دهم است، چراکه کاری عظیم و پربازیگر بوده و جزو آثار ارزشمند تاریخی ماست. در رتبه بعدی هم «معصومیت از دست رفته» را دوست دارم که این کار هم باز ساخته داوود میرباقری بود.

مسعود رایگان، بازیگر/ شب دهم

در این سال‌ها مجموعه‌های مختلفی به مناسبت ماه محرم روی آنتن رفته‌است؛ اما اگر قرار باشد از میانشان تنها یک اثر را انتخاب کنم، آن «شب دهم» است؛ چرا که به همه لحاظ بهترین بود و در میان آثار دیگر خوش درخشید.

داریوش ارجمند، بازیگر/ انتخابی ندارم

به نظرم هیچ‌کدام از سریال‌های محرم نتوانسته‌اند حق مطلب را ادا کنند. محرم، ماه بسیار خاصی است و رخدادهای عظیم تاریخی مختص به این ماه است، اما تا آنجا که من سریال‌هایی را که در ماه محرم پخش شده‌اند دیده‌ام، معتقدم هیچ‌کدام مناسب نبودند، حتی موضوعات این سریال‌ها تناسبی با این ماه نداشته است.

ملیکا زارعی، مجری و بازیگر/ مختارنامه

مسلما یک انتخاب دشوار است. اول مختارنامه، زیرا یک کار شاخص بین این آثار است که نگاهی حماسی به عاشورا و بعد از آن دارد و تماشاگر را براحتی با شخصیت‌ها همراه می‌کند. ضمن این‌که با لحظات شورانگیزش همراه می‌شویم و ذهن را به کنکاش وادار می‌کند. این نکته دقیقا چیزی است که سریال‌های مناسبتی از آن محروم هستند. انتخاب دومم، شب دهم به کارگردانی حسن فتحی است که در بستر تاریخی و مذهبی یک عاشقانه را به زیبایی تصویر می‌کند و دو شخصیت مرد قصه حیدر و یاور به بهانه وصال به یک عشق زمینی در مدت ده شب به یک عاشقانه آسمانی و تاریخی متصل می‌شوند.

فرهاد قائمیان، بازیگر/ وفا

من سریال تلویزیونی وفا را انتخاب می‌کنم. به نظرم این سریال به لحاظ کارگردانی، قصه و جذب مخاطب در یک فصل خاص توانست به موفقیت زیادی دست پیدا کند. ضمن این‌که داستان این سریال به لحاظ پرداخت و شخصیت‌پردازی برای بینندگان هم جذابیت و تازگی داشت. اعتقاد دارم در این سریال همه گروه تلاش کرده بودند تا به بهترین شکل یک اثر را برای محرم آماده کنند و در راس گروه هم محمدحسین لطیفی قرار داشت.

هادی مقدم‌دوست، نویسنده و کارگردان/ مختارنامه

اگر بنا بر تطبیق و مقایسه و نتیجه‌گیری باشد، برای انتخاب بهترین سریال محرم، مختارنامه را انتخاب می‌کنم. آثار معاصر که مرتبط با مضمون واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) هستند، کمتر توانسته‌اند نکته عمیقی از مفاهیم عاشورایی را تبیین و تصویر کنند و البته این کاری فوق‌العاده دشوار است. کار استاد میرباقری در مختارنامه که رویکردی تاریخی دارد، جدای روایت تاریخ، همانند دیگر کارهایشان در حوزه تاریخ اسلام و تشیع، رویکردی تحلیلی و روشنگر دارد و همین است که سکانس‌های سریال‌هایشان قابل رجوع و بهره بردن است.

یکتا ناصر، بازیگر/ شب دهم

من تمام سریال‌های ماه محرم را ندیده‌ام، اما شاهد بودم مردم تاثیر زیادی از شب دهم، ساخته حسن فتحی گرفته‌اند و همه جامعه درباره این سریال در زمان پخشش صحبت می‌کردند و این نشان می‌دهد این اثر تا چه میزان در میان مردم محبوب بود. کارگردانی خوب، بازی‌های فوق‌العاده زیبا، قصه جذاب و عوامل حرفه‌ای دست‌به‌دست هم داد تا شاهد یک اثر تاثیرگذار در میان مردم باشیم.

اکبر زنجانپور، بازیگر/ نظر نمی‌دهم

من برخی از مجموعه‌های تلویزیونی که در ماه محرم پخش شده است را دیده‌ام، اما به خودم حق قضاوت نمی‌دهم، چون تمام سریال‌هایی که ویژه این ماه تولید شده را ندیده‌ام. بنابراین بهتر است به هیچ سریالی رای ندهم. معتقدم قضاوت کردن کار راحتی نیست. زمانی یک قضاوت صحیح می‌شود که ما تمام کارها را دیده باشیم، در غیر این صورت این قضاوت محلی از اعراب نخواهد داشت. به من اجازه بدهید نام سریالی را مطرح نکنم.

سارا روستاپور، مجری/ شب دهم

سریال شب دهم را به‌دلیل ساختار و روایت نو انتخاب می‌کنم. مباحث دینی و عرفانی در لایه‌های درونی قصه و به دور از مستقیم‌گویی به مخاطب انتقال می‌شد و همین به جذابیت‌های سریال اضافه می‌کرد. یکی دیگر از شاخصه‌های سریال، نشان دادن تعزیه با هنر نمایش بود. بازی درخشان بازیگران هم به چیدمان درست قصه و کارگردانی عالی، رنگ و لعاب ویژه‌ای داد.

خشایار الوند، فیلمنامه نویس/ شب دهم

البته من همه سریال‌های محرم را ندیده‌ام و شاید قضاوتم درست نباشد، اما بین آثاری که دیده ام، شب دهم را می‌پسندم. این سریال به غیر از انتقال مفاهیم عاشورا،تعزیه را به زیبایی نشان داد و نسل جوان در قالب یک داستان جذاب و سرگرم کننده با مفاهیم عاشورا و نقش تعزیه هم آشنا شدند. به نظرم شب دهم استاندارد خوبی برای سریال‌های محرم است که هم سرگرم کننده است و هم این‌که مفاهیم را به مخاطب انتقال می‌دهد. البته سریال «پریدخت» هم انتخاب بعدی ام است که ویژگی این اثر بازی خوب بازیگرانش بود.

سعید جلالی، فیلمنامه نویس/ شب دهم

تعداد سریال‌هایی که در ماه محرم پخش شده، زیاد است، اما شاخص ترین آنها به نظرم شب دهم است و بعد از آن سریال «آخرین دعوت» را انتخاب می‌کنم که خودم نوشتم. کار سنگینی بود و دوستش داشتم. شب دهم را به این لحاظ به عنوان بهترین کار انتخاب می‌کنم که هارمونی خوبی میان روابط عاشقانه و نگاه دینی در قصه به وجود آورد. ریتم قصه، کشش زیادی برای مخاطب داشت.

ایرج راد، بازیگر/ شب دهم

شب دهم در میان کارهایی که در ماه محرم دیده‌ام، از کارهای بسیار خوب است که آقای فتحی کارگردانی آن را به عهده داشت. این سریال نه تنها ساختاری بسیار خوب داشت و قصه هم به لحاظ شخصیت پردازی‌ها عالی بود، بلکه بازی‌های خوب بازیگران هم به جذابیت‌های این سریال اضافه کرد.

عزت الله مهرآوران، بازیگر/ شب دهم

شب دهم حسن فتحی را در میان سریال‌های محرم بیشتر از همه می‌پسندم. طراحی قصه و ترکیب زمان حال و گذشته با دقت انجام شده بود. از دیگر ویژگی‌های سریال، نشان دادن اعتقادات مذهبی در میان افراد جامعه و احترام گذاشتن به این ارزش هاست. همه این موارد، مخاطب را برای تماشای سریال راغب می‌کرد و با علاقه هر قسمت را می‌دید. به نظرم فضای این سریال و ترکیب آن با ماه محرم برای بینندگان جالب بود.

حجت قاسم زاده اصل، نویسنده و کارگردان/ شب دهم

البته من خیلی سریال‌ها را ندیده‌ام، اما از مجموعه تلویزیونی شب دهم، خاطرات بسیار زیادی دارم. به نظرم در زمان خودش گیرایی زیادی در میان مخاطب داشت، چون بستر قصه بدیع بود و با ظرافت با تعزیه ترکیب شده بود. معتقدم هنوز هم فضای این سریال برای مخاطب تازه و جذاب است. انتخاب دومم هم معصومیت از دست رفته است که دیالوگ‌های خوبی داشت. از این دو سریال خیلی خاطره دارم.

عبدالرضا اکبری، بازیگر/ روزهای اعتراض

تعداد سریال‌های پخش شده زیاد است که بعضی از آنها را هم ندیده‌ام، ولی اگر به من حق انتخاب بدهید، ترجیح می‌دهم سریال روزهای اعتراض را انتخاب کنم که خودم هم بازی کردم. این سریال را خیلی می‌پسندم. کار خوب و شسته رفته‌ای است. به نظرم این اثر بی نظیر بود و دیگر هم تکرار نمی‌شود. در زمان خودش حرف تازه و جسورانه‌ای داشت و کارگردان و همه بازیگران حرفه‌ای و بازی‌ها خیلی خوب بود.

اقبال واحدی، مجری/ شب دهم

به یاد دارم وقتی سریال شب دهم برای اولین بار پخش شد، خیابان‌ها در زمان پخش خلوت می‌شد. مردم خاطرات زیادی از این سریال دارند، چون تاثیر زیادی روی آنها گذاشت. البته سال‌های بعد با اضافه شدن شبکه ها، سریال‌های دیگری هم پخش شد، اما هیچ سریالی به اندازه شب دهم در ذهن مردم باقی نماند. هنر تعزیه هم به زیبایی در این سریال نشان داده شد.

علیرضا جلالی تبار، بازیگر/ شب دهم

شب دهم را خیلی دوست دارم. به نظرم سریال خاطره انگیزی بود و بیشتر مردم این اثر را در زمان پخش می‌دیدند و هر شب آن را دنبال می‌کردند. داستان بسیار خوبی داشت. بازی‌ها و در کنارش هنر تعزیه از شاخصه‌های موفق سریال بود. مختارنامه هم جزو کارهای بسیار شاخص در محرم است.

مریم سعادت، بازیگر/ شب دهم

سریال شب دهم را خیل دوست دارم و برایم تکرار نشدنی است. باز هم علاقه مندم این سریال را ببینم. ساختار نمایشی این سریال خیلی درست بود و بازیگران هم بازی‌هایی بی نظیر داشتند و درست و سرجاهایشان انتخاب شده بودند. حتی برخی بازیگران را وقتی می‌خواهم به یاد بیاورم، با این سریال به ذهن می‌آورم. همه عناصر این سریال بجا بودند و همین منجر به موفقیت این کار شد.

فلور نظری، بازیگر/ شب دهم و مختارنامه

شب دهم و مختارنامه را دوست دارم. وقتی مردم از هر طیفی با یک اثر ارتباط برقرار کنند، یعنی کار همه عوامل درست بوده و این اتفاق در این دو سریال افتاد. همه مردم با این سریال‌ها ارتباط برقرار کردند. من اگر ده بار دیگر هم این دو سریال را ببینم، باز هم دوستشان دارم. کارگردانی، قصه پردازی درست و بازی روان از ویژگی‌های این دو اثر است.

مهراوه شریفی نیا، بازیگر/ شب دهم

متاسفانه در ایام محرم خیلی فرصت تماشای تلویزیون را نداشتم و نتوانستم همه کارها را ببینم، اما شب دهم را در همان سالی که پخش شد، دیدم و بسیار هم دوست داشتم. قصه عاشقانه تاریخی، کارگردانی جذاب آقای فتحی و بازی عالی بازیگران، بخصوص حسین یاری و کتایون ریاحی از نظر من باعث تاثیرگذاری و ماندگاری شب دهم شده است.

سعید سلطانی، کارگردان/ شب دهم

به نظرم آقای فتحی با سریال شب دهم، رتبه خوبی می‌گیرد. ضمن این‌که فیلم‌های سینمایی که از دل سریال مختارنامه به کارگردانی آقای میرباقری برای پخش در ایام محرم آماده می‌شود، خیلی حائز اهمیت است. بازیگران خیلی خوبی دارد.

محمود پاک‌نیت، بازیگر/ مختارنامه

من دو مجموعه «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته» را به عنوان سریال‌های به‌یادماندنی و برتر تلویزیون در ماه محرم انتخاب می‌کنم. البته خودم هم در سه سریال مناسبتی «شب دهم»، «پرده‌نشین» و «وارث» ایفای نقش کرده‌ام و این آثار را هم بسیار دوست دارم، چرا که کارهای خوبی بودند و فیلمنامه خوبی داشتند. مهم‌ترین مساله فیلمنامه است، بعد کارگردان و سپس بازیگران و اگر مجموعه‌ای این عوامل را بدرستی کنار هم چیده باشد، در هنگام پخش هم موفق می‌شود.

احمد طالبی‌نژاد، منتقد/ دوطفلان مسلم

از ماندگارترین آثار تلویزیونی که با موضوع محرم دیدم و هنوز در خاطرم مانده است، مجموعه‌ای با نام «دو طفلان مسلم» بود که در دهه50 و دو سه سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از تلویزیون پخش می‌شد. ساخت این سریال در فضای قبل از انقلاب اتفاق بسیار جالبی بود و موضوع خوبی هم داشت.

نیما کرمی، مجری/ مختارنامه

من بدون شک مجموعه «مختارنامه» را انتخاب می‌کنم. در این اثر از بازیگران کاربلد و سینمایی استفاده شده، ساختار درستی دارد و قصه‌اش هم خوب است. همه‌چیز این مجموعه تاریخی درجه ‌یک است و با اختلاف زیادی نسبت به دیگر مجموعه‌های تلویزیونی در درجه‌ای بالاتر قرار می‌گیرد.

علی درستکار، مجری/ شب دهم

انتخاب من از میان آثار و مجموعه‌های نمایشی محرمی، سریال شب دهم است. این مجموعه اثری خوش‌ساخت و خوش‌پرداخت بود و واقعیت تاریخ اجتماعی آن دوره را بخوبی به تصویر می‌کشید. در مجموع، کلیت خوبی داشت.

حسام مقامی‌کیا، منتقد/ مختارنامه

به نظرم تعداد آثاری که تاکنون با موضوع محرم و عاشورا روانه آنتن کرده‌ایم، خیلی قابل ملاحظه نیستند و باید این آثار بیشتر شوند. با این حال از بین مجموعه‌های موجود، بدون شک مختارنامه در مقام بالاتری قرار دارد و جزو قابل توجه‌ترین آثار نمایشی تاریخ تلویزیون است که جدای موضوع محرمی‌اش،جذابیت هم دارد. البته جذابیت و تاثیر شب دهم را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

هرمز شجاعی‌مهر، مجری/ شب دهم

دو مجموعه «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته»، انتخاب‌های من هستند. هر دوی این مجموعه‌ها توانسته بودند خیلی خوب مخاطبانشان را جذب کنند تا حدی که مخاطب، موضوعش را مثل یک داستان واقعی بپذیرد. همچنین بازی خوب هنرمندان و کارگردانی آقایان فتحی و میرباقری هم بی تاثیر نبود.

داریوش کاردان، مجری و بازیگر/ شب دهم

شب دهم، نه فقط در میان مجموعه‌های محرمی که حتی در بین آثار حسن فتحی هم به عنوان اثری شاخص و برجسته است و جزو آثاری بود که مبتنی بر اصول و تحقیق، ساخته شد. بازی‌های این مجموعه خیلی خوب بود و در عین حال ماجراهای جنبی درست، دکوپاژ صحیح و جنبه‌های فنی دقیقی هم داشت. البته اشکالی که به این سریال وارد می‌دانم، این است که قسمت آخرش می‌توانست جذاب‌تر تمام شود.

عباس غزالی، بازیگر/ شب دهم

انتخاب من مجموعه «شب دهم» است؛ زیرا اثری جذاب بود و قصه‌ای دوست‌داشتنی و دیدنی داشت. مخاطب را جذب خودش می‌کرد و داستان کاملا دراماتیکی داشت که به زبان هنری روایت می‌شد. بازی‌های درخشانی هم داشت و مربوط به تاریخ معاصر ما بود. این مجموعه نشان می‌داد عشق به امام حسین (ع) از گذشته در وجود ما هست و ماجرا فقط مربوط به دیروز و امروز ختم نمی‌شود.

پوران‌دخت مهیمن، بازیگر/ شب دهم

من مجموعه شب دهم را انتخاب می‌کنم که کارگردانی، انتخاب بازیگران و بازی‌های خیلی خوبی داشت. به نظرم موفق‌ترین کار، آن اثری است که در اذهان مردم می‌ماند و هنوز در جامعه در باره‌اش صحبت می‌شود. امیدوارم باز از این دست آثار شاخص در تلویزیون ساخته شود.

مژده لواسانی، مجری/ مختارنامه

قطعا با اختلافی خیلی بالا نسبت به آثار دیگر، مجموعه مختارنامه و در کنار آن دیگر اثر آقای میرباقری، یعنی مجموعه معصومیت از دست رفته را انتخاب می‌کنم که در زمان پخش خود اثری بسیار پرمخاطب بود. در آثار معاصر هم مجموعه شب دهم حسن فتحی و «سفر سبز» محمدحسین لطیفی از جمله آثار موفق بودند.

مجید مظفری، بازیگر/ شب دهم

سریال شب دهم انتخاب من است. این مجموعه اثری بود که مردم بسیار دوستش داشتند و خود اثر، زبان و بازی‌ و کارگردانی خیلی خوبی داشت. در کنار هم قرار گرفتن این آیتم‌های مختلف یعنی این‌که کار واقعا خوب است و درضمن سوژه‌اش هم محرمی و متناسب با آن حال و هوا بود و لذا تاثیرش را دوچندان می‌کرد.

ستاره اسکندری، بازیگر/ شب دهم

شب دهم، مجموعه‌ای است که هنوز در خاطرم مانده است. این مجموعه داستانش به دور از شعار بود و ریشه در فرهنگ‌های واقعی و سنتی خودمان داشت. استفاده کارگردان از عناصر مختلف نمایشی سنتی چون تعزیه، جذابیتی ویژه به این مجموعه بخشید و باعث شد هنوز در خاطر مخاطبانش بماند.

الیکا عبدالرزاقی، بازیگر/ معصومیت از دست رفته

خودم تجربه بازی در مجموعه محرمی «وارث» را در کارنامه دارم؛ با این حال باید صادقانه بگویم این مجموعه انتخاب نخستم نیست. من دو مجموعه معصومیت از دست رفته و شب دهم را می‌پسندم. بویژه معصومیت از دست رفته را که کارگردانی بسیار خوب، بازی‌های درخشان و قصه‌ای پرکشش داشت و هر قسمتش را با علاقه دنبال می‌کردم.

علی سلیمانی، بازیگر/ دروازه ساعات

مجموعه مناسبتی محرمی محبوب من، تله‌تئاتری با نام «دروازه ساعات» بود که به کارگردانی سید جواد هاشمی در چند قسمت روی آنتن رفت. این تله‌تئاتر به موضوع وقایع رفته بر خاندان امام حسین (ع) و حوادث روز عاشورا می‌پردازد. علاوه بر این، دو مجموعه شب دهم و غریبانه ساخته قاسم جعفری را دوست داشتم؛ چرا که هر دوی این مجموعه‌ها قصه‌ای عمیق و چند لایه داشتند و مابه‌ازای واقعی‌اش را در مردم واقعی جامعه هم می‌شد دید.

رضا فیاضی، بازیگر/ معصومیت از دست رفته

من معصومیت از دست رفته را به عنوان مجموعه‌ای ماندگار و محرمی معرفی می‌کنم. در این مجموعه لحظات بسیار خوبی از بازیگری امین تارخ دیدم و اثر ساختار و تصاویر خوبی داشت. همچنین مجموعه شب دهم به دلیل تحقیقات مفصلی که در نگارش فیلمنامه انجام داده بود و نیز استفاده کردنش از فرهنگ تعزیه، در سطح جامعه تازگی داشت و به همین سبب ماندگار شد.

لاله اسکندری، بازیگر/ مختارنامه و معصومیت از دست رفته

مجموعه‌های محرمی گوناگون ساخته شده در سیما، از جنبه‌های مختلفی با هم تفاوت دارند و شاید قیاسشان با هم خیلی آسان نباشد. به عنوان مثال مختارنامه، پروژه‌ای چند ساله با بودجه‌ای عظیم و ساختار حرفه‌ای بود و نمی‌شو د با آثار معاصر مقایسه‌اش کرد. با این حال فکر می‌کنم آثار آقای میرباقری، یعنی مختارنامه و معصومیت از دست رفته در قالب مذهبی قابل دفاع بودند. شب دهم نیز اثری بود که پخشش با عید نوروز همزمان بود و لذا بیشتر دیده شد. از میان مجموعه‌های فضای معاصر هم دو اثر محمدحسین لطیفی، یعنی «وفا» و «سفر سبز» را جزو آثار شاخص می‌دانم.

نسیم ادبی، بازیگر/ شب دهم

به نظر من مجموعه شب دهم را باید به عنوان مجموعه‌ای ماندگار در میان دیگر مجموعه‌های مناسبتی ماه محرم انتخاب کرد، چرا که ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کرد و هنوز هم در یادها مانده است و بعد از گذشت این‌همه سال همچنان در سطح جامعه در خصوصش صحبت می‌شود.

مریم بوبانی، بازیگر/ مختارنامه

در زمینه انتخاب بهترین و ماندگارترین مجموعه مناسبتی ماه محرم، من قضاوت درستی نمی‌توانم انجام دهم، چرا که همه آثار را ندیده‌ام و از کیفیت و ساختشان اطلاعی ندارم. با وجود این، مجموعه مختارنامه را دیده‌ام و در خصوص همان اثر می‌توانم اظهار نظر کنم. مختارنامه سریال خوبی است؛ چرا که داوود میرباقری در ساخت آثار مذهبی تبحر دارد و ساخته‌هایش همیشه یک سر و گردن بالاتر از دیگر آثار هستند. معصومیت از دست رفته هم همین‌طور بود و دیالوگ‌بندی، تصاویر، بازی‌هایی تماشایی و قابل تاملی داشت.

رامتین خداپناهی، بازیگر/ تا صبح

من در کارنامه کاری‌ام یک سریال مناسبتی محرمی بازی کرده‌ام و همان کار را هم بشدت دوست دارم. مجموعه «تا صبح» به کارگردانی مجید جوانمرد که فیلمنامه و کارگردانی خیلی خوبی داشت و به نظرم جزو ساخته‌های خوب مناسبتی ویژه ماه محرم بود در میان دیگر آثار مناسبتی شاخص آن سال دیده شد.

ماه‌چهره خلیلی، بازیگر/ مختارنامه

من مجموعه مختارنامه را انتخاب می‌کنم که خودم در آن بازی کردم و برایم خاطره‌انگیز است. دلیل دیگر انتخابم، بازخوردهای مردم و نظراتی است که هنوز بعد از گذشت پنج سال هر بار که مجموعه اش روی آنتن می‌رود به طرفم سرازیر می‌شود و این بازخوردها را همچنان می‌بینم. به نظرم مختارنامه یکی از فاخرترین آثار مذهبی ساخته شده در کشور است.

بهرنگ علوی، بازیگر/ شب دهم

راستش در طول این سال‌ها من فرصت نکردم همه سریال‌هایی را که در ماه محرم پخش شده است، ببینم. به همین دلیل ممکن است قضاوت من باعث اجحاف در حق کاری شود که شاید بهتر از بقیه باشد. اما مجموعه‌های شب دهم، سفر سبز، مختارنامه و فرآت را دیدم. به نظرم مردم استقبال بیشتری از سریال «شب دهم» کرده بودند. سریال بسیار خوش ساختی بود و خیلی خوب به فضای سنتی و مذهبی پرداخته شده بود.

سروش صحت، بازیگر و کارگردان/ مرا معاف کنید

واقعیتش این است که من نمی‌توانم در این باره نظری بدهم. به خاطر این‌که همه سریال‌های محرم را ندیدم و دوم این‌که مرا از این نظرسنجی معاف کنید. البته از شما ممنونم که با من تماس گرفتید، اما نمی‌توانم فقط یک مجموعه را انتخاب کنم.

رویا تیموریان، بازیگر/ نظر ندهم بهتر است

راستش را اگر بخواهید، باید مجموعه خودمان یعنی شب دهم را انتخاب کنم. به همین دلیل بهتر است نظری نداشته باشم و مجموعه‌ای را انتخاب نکنم، چون دلم نمی‌خواهد کسی به من بگوید چرا مجموعه خودتان را انتخاب کردی.

حمیدرضا پگاه، بازیگر/ مختارنامه اما نظر نمی‌دهم

طبیعی است «مختارنامه» کار بسیار قوی‌ای است، اما به نظرم انصاف نیست این سریال را با دیگر مجموعه‌های ماه محرم قیاس کنیم، به خاطر این‌که امکانات این مجموعه به هیچ وجه با دیگر سریال‌ها قابل مقایسه نیست. واقعاً بی انصافی است که این مجموعه را انتخاب کنم. به همین دلیل ترجیح می‌دهم نظری نداشته باشم.

فاطمه عودباشی ـ زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها