مراسم رونمایی و نقد مستند «پرواز از حلب» با حضور محسن عقیلی تهیه کننده و کارگردان، محسن اسلام زاده کارگردان سینمای مستند و جمعی از خبرنگاران رسانه های جمعی در شبکه افق سیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۳۷۷۰
مستندی که نَفَس مخاطب را بند می‌آورد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی ،در مراسمی که صبح امروز در شبکه افق برگزار شد ، پس از پخش مستند 40 دقیقه ای «پرواز از حلب» که روایتی از زندگی شهید مدافع حرم «حسین هریری» است، محسن عقیلی، کارگردان این مستند به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: «پرواز از حلب» یک مستند پرتره-آرشیوی است و جرقه تولید این کار با پیچیدن خبر شهادت حسین هریری در مشهد مقدس زده شد.

وی افزود: حسین هریری کارمند معمولی قطار شهری مشهد و مسئول بازرسی بود. او تازه داماد بود و فقط چند ماه از مراسم عقدش می‌گذشت؛ همه اینها به اضافه جذابیت و گیرایی چهره خود شهید باعث شد تا جذب این شخصیت شوم.

عقیلی با بیان اینکه قبلا با گروه رسانه فاطمیون برای تولید مستند 10 قسمتی فرماندهان همکاری داشتم خاطرنشان کرد: مستند «پسرم» یکی از آن 10 قسمت بود که موفقیت های خوبی کسب کرد. همچنین متوجه شدم که مجموعه رسانه فاطمیون آرشیو خوبی از این شهید در عملیات تدمر ضبط کرده است و در اختیار دارد. همه چیز از آرشیو گرفته تا نقاط تعلیق و درام مناسب دست به دست هم داد تا از تولید یک تیزر 12 ثانیه‌ای به ساخت یک مستند 40 دقیقه‌ای درباره شهید حسین هریری برسم.

پاسخ مستند «پرواز از حلب» به یاوه گویی های ترامپ

محسن اسلام زاده، کارگردان سینمای مستند نیز مهمان این مراسم رونمایی بود. وی که به عنوان منتقد در این مراسم حضور یافته بود گفت: این مستند در شرایط خوبی اکران می‌شود. در شرایطی که جهان از یاوه گویی های رئیس جمهور آمریکا در باره ملت بزرگ ایران در تعجب است.

اسلام زاده تاکید کرد: قبلا انگار ساخت مستند آرشیوی ننگ بود! اما الان همه می‌دانیم که آرشیو به همان اندازه تصاویر ضبطی خودمان مهم و اثرگذار است چون هدف مستند نزدیک شدن به شخصیت ها است و این از دل تصاویر بیرون می‌آید.

کارگردان مستند «تنها میان طالبان» با تاکید بر اینکه «پرواز از حلب» نقاط تعلیق خوبی دارد که واقعا نفس مخاطب را بند می‌آورد تصریح کرد: رفت و برگشت‌ها از منطقه جنگی به شهر بسیار خوب است و هیچ پرشی را در تدوین اثر نمی‌بینیم. یکی از آسیب‌های مهم فیلم‌های مستند در روایت سخت و غیر جذاب است اما این مستند روایت روان و خوبی دارد.

وی افزود: بارها همسر شهید را می‌بینیم اما این فیلم با وجود عواطفی که میان شخصیت فیلم و همسرش شکل گرفته هیچ‌ وقت ضد جنگ نیست. خبر شهادت را به خانواده می‌دهند اما آنها محکم و با صلابت نشسته‌اند و خم به ابرو نمی‌آورند.

اسلام زاده با بیان اینکه متاسفانه فیلم‌هایی که از همسران شهدا ساخته می‌شود غالبا ضد جنگ است چون از اول تا آخر داریم اشک خانواده و حسرت آنها را می‌بینیم گفت: «پرواز از حلب» به خوبی از این ماجرا عبور کرده و روایتش ضد جنگ نیست، اما به نظرم شروع فیلم باید تغییر کند و مجددا روایت بهتری برای آن انتخاب شود.

همکاری همسر کارگردان برای ساخت مستند

محسن عقیلی، تهیه کننده و کارگردان مستند در پاسخ به انتقاد خبرنگاران و حاضران با بیان اینکه می‌گویند درگیر شخصیت مستندم شده‌ام، این درست نیست چون من غرق شخصیت حسین هریری شدم گفت: من و خانواده‌ام درگیر تولید این مستند بودیم. نمی‌توانستم خودم را مقابل همسر جوان این شهید قرار دهم و با او صحبت کنم. از همسرم خواستم این کار را انجام دهد.

وی افزود: چیزهایی که از رابطه عاشقانه شهید و همسرش هم می‌بینیم بخشی از حماسه است. این که حسین از همسرش می‌خواهد 10 روز یکدیگر را نبینند تا وابستگی‌شان برای روزهای دوری و اعزام کمتر شود، حماسه است. شرط همسر حسین در مراسم خواستگاری مبنی بر حضور همسر آینده‌اش در همه جای عالم برای دفاع از دین و وطن، حماسه است. جنگیدن در منطقه و شهادت برای آرمان‌های دینی و متعالی تمام حماسه نیست بلکه این روابطی که پشت جبهه وجود دارد نیز بخشی از حماسه را تشکیل می‌دهد، فقط جنسش متفاوت است.

گفتنی است، مستند «پرواز از حلب» قرار است به زودی از شبکه افق سیما پخش ‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها