قدردانی از محمدرضا اصلانی در جشنواره تلویزیونی مستند

به بهانه‌ بزرگداشت مستندساز شاعر

از خالق مستندهای «جام حسن‌لو»، «میراث شیشه»، «دل‌جهان» و «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» قدردانی شد.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۱۲
به بهانه‌ بزرگداشت مستندساز شاعر

به گزارش جام‌جم، بزرگداشت محمدرضا اصلانی نویسنده، شاعر و مستندساز با حضور سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، فعالان و علاقه‌مندان سینمای مستند روز شنبه در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

جهان به روایت مستند

شاعرانگی در نگاه محمدرضا اصلانی تا جایی پیش می‌رود که دیگر دیوار برای او فقط یک دیوار نیست بلکه پوششی است بر تمام اتفاقاتی که در آن‌سویش رخ می‌دهد!

با همین زاویه دید است که استاد اصلانی مستند‌سازی را ابزاری برای نمایش پیچیدگی‌های جهان می‌داند. او در مراسم بزرگداشتش در اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند، گفت: سینمای مستند احتیاج دارد که واقعیت‌ها را بگوید و به آن عمق ببخشد. این سینما ‌بخصوص در جهان امروز که همه چیز تک‌بعدی شده، باید ابعاد گوناگون و پیچیده جهان را به نمایش بگذارد.

اصلانی معتقد است که رسالت مستندسازان، عمق بخشیدن به واقعیت‌ است. او تصریح کرد: مستند مانند نظام‌های تک‌بعدی عمل نمی‌کند و با عمق واقعیت‌ها مرتبط است. بنابراین رسانه‌ها باید کمک کنند تا ارتباط مستند با جهان فراهم شود، چرا که اینگونه سینمایی ارزش کیفی و بنیادی دارد.

آینه واقعیت‌های جامعه

سلیم غفوری در مراسم اختتامیه فصل دوم جشنواره، درباره اهداف آن گفت: تلاش داریم مستند، آینه‌ای در برابر واقعیت‌ها باشد، حقایق را نمایش بدهد، در تعامل درست با مخاطبان باشد و به موضوعات متنوع از جمله مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی کارآفرینی توجه کند.

به گفته مدیر شبکه مستند، این جشنواره بهانه‌ای است برای جذب اصلی‌ترین سرمایه مستند‌سازی که همان مستندسازان هستند و ابزاری است برای به تصویرکشیدن و نقد واقعیت‌های جامعه که با حضور و همکاری مستندسازان به انجام می‌رسد. غفوری اظهار امیدواری کرد این جشنواره هر دوره بهتر و باکیفیت‌تر از دوره پیش برگزار شود.

آغاز فصل سوم

دبیر جشنواره تلویزیونی مستند از آمارها در اختتامیه سخن گفت. مهدی میرتیموری از رقابت 42 مستند در فصل دوم خبر داد که در فاصله 17 تیر تا 24 شهریور از شبکه مستند به نمایش درآمدند و توضیح داد: نزدیک به 63 هزار نفر در نظرسنجی این جشنواره شرکت‌ کرده و به آثار جشنواره رای داده‌اند. به گفته میرتیموری، 799 نفر در سامانه جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند و 543 نفر آثارشان را در این سامانه به ثبت رسانده‌اند. بخشی از این فیلم‌ها طی دو دوره جشنواره از شبکه مستند پخش شده و فصل سوم با فاصله کمی از اهدای جوایز برگزیدگان فصل دوم، آغاز شده است. آثار فصل سوم تا 29 آذر شب‌های زوج ساعت 20 در شبکه مستند به نمایش در می‌آید.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها