گفت‌وگوبا حسین زمانی، بازیگر با سابقه تلویزیون

نقش‌های خوبم را در تلویزیون بازی کرده‌ام

با پرویز فلاحی‌ پور، بازیگر سینما و تلویزیون

یاور شب دهم، یک لوطی با مرام بود

پرویز فلاحی‌ پور از جمله بازیگران پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون است که در نقش‌های مهم و تأثیرگذاری حضور پیدا کرده و توانایی ایفای نقش‌های مثبت مثل وکیل آرمانخواه و اصولگرای «دلنوازان» و شخصیت خاکستری دزد خرده‌پا در سریال «اگه بابام زنده بود» را دارد.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۳۵
یاور شب دهم، یک لوطی با مرام بود

فلاحی‌ پور جزو بازیگرانی است که هیچ‌گاه علاقه‌ای به ستاره شدن نداشته و بیشترین تلاش او ایفای نقش‌های رئالیستی و قابل باور اعم از مثبت، منفی و خاکستری است‌.

او در سریال «در جست‌وجوی آرامش» در نقشی خاکستری و چند لایه‌ بازی درخور توجهی ارائه کرده است‌.

فلاحی‌پور فعالیت هنری‌اش را با بازی در تئاتر آغاز کرده و بازی در نقش یاور در مجموعه «شب دهم» موجب شد تا این هنرمند در بین مخاطبان به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شود فردا دیر است، شب دهم (حسن فتحی) روشن‌تر از خاموشی، اگه بابام زنده بود، (همایون اسعدیان) مرده متحرک، یوسف پیامبر (فرج‌الله سلحشور)، مرد هزار چهره (مهران مدیری) گل‌های گرمسیری (محمدمهدی عسگر‌پور) و دلنوازان، (حسین سهیلی‌زاده) از جمله آثار مهم و اثر‌گذار کارنامه بازیگری فلاحی‌پور هستند.

به نظر می‌رسد جزو بازیگرانی هستید که علاقه‌ای به ستاره شدن ندارید؟

همین‌طور است‌. بازیگری برای من در حکم مطرح کردن خودم نیست. دوست دارم نقش‌هایی را بازی کنم که اوج و فرودهای مناسبی داشته باشد و در درام فیلمنامه هم نقش مهمی ایفا کند و در کلیت مجموعه بتواند اثرگذار باشد. این ویژگی می‌تواند در نقش‌های مثبت یا منفی هم وجود داشته باشد.

جزو بازیگرانی هستید که ضمن ایفای نقش‌های متفاوت، ویژگی‌های متنوعی برای جذاب‌‌تر شدن به آن اضافه می‌کنید. سریال در جست‌وجوی آرامش چه ویژگی برایتان داشت که بازی در آن را پذیرفتید؟

سعید سلطانی همیشه به من لطف داشته و هر سریالی که ساخته است از من دعوت به همکاری کرده که هر بار بنا به دلیلی این کار میسر نشد. راستش در وهله اول به خاطر خود سعید سلطانی بازی در این سریال را پذیرفتم. در ابتدای کار این پیشنهاد به من داده شد، اما از آنجایی که درگیر بازی در سریال شهرزاد بودم نتوانستم بپذیرم. در ادامه کار چون بازی‌ام در سریال شهرزاد روبه پایان بود، توانستم با این پروژه همکاری کنم و در اصل خواستم به ایشان کمک کنم. امیدوارم توانسته باشم در این سریال بازی خوبی ارائه کرده باشم و بازی‌ام دیده شود. سعید سلطانی با کارهای پر‌مخاطب و جذابی نظیر پس از باران، سر به راه و ستایش را ساخته که نشان داده کار در مدیوم تلویزیون را بخوبی بلد است و می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. در این سال‌ها کارهای درام، ملودرام و کمدی نیز ساخته و در حوزه کارهای مناسبتی هم توانایی خاصی دارد، در تلویزیون کارگردان مولف و معتبری شناخته می‌شود و اکثر بازیگران بهترین بازی‌هایشان را در کارهای سعید سلطانی ارائه کرده‌اند.

آیا شخصیت منصور مستوفی را در این سریال می‌توانیم خاکستری بدانیم؟

به نظرم منفی است. منتهی ضمن مشورت با سعید سلطانی تلاش کردم ابعاد مرموز بودن این شخصیت هم در بازی‌ام دیده شود و یکجورهایی یک منفی صرف، نمایشی،کلیشه‌ای و گل درشت نباشد.

به نظر می‌رسد منصور آدم دانا و زیرکی باشد؟

همین‌طور است، او آدمی است که ضمن باهوش بودن قدرت تطبیق‌پذیری با شرایط را هم دارد.

در رفتار با همسرش آذر، وجوهات مثبت شخصیتش را نشان می‌دهد؟

بله، همسرش را دوست دارد و اهل خانواده و تداوم زندگی‌اش است و تلاش می‌کند زندگی خوبی برای آذر فراهم کند. نباید فراموش کنیم همه آدم‌ها در زندگیشان دچار لغزش و اشتباهاتی می‌شوند و بیشتر مواقع هم جبران این خطاها سخت است. جاهایی هم در این شرایط تغییراتی در شخصیت به وجود می‌آید. کما این‌که منصور نمی‌تواند برخی از کارهایش را جبران کند. برای من این پستی و بلندی شخصیت منصور جذابیت داشت.

در گذشته هم چنین شخصیتی را بازی کرده بودید؟

بله، در سریال گل‌های گرمسیری چنین شخصیتی را بازی کرده بودم. من تمام تلاشم را انجام دادم تا این آدم را قابل باور و درست بازی‌اش کنم.

به خاطر کارهایش چقدر منصور را محق می‌دانید؟

هر انسانی برای هر عملی که انجام می‌دهد توجیه و استدلالی دارد. حتی کسی که مرتکب قتل می‌شود برای کارش دلیل می‌آورد. سوالی مطرح می‌شود آیا این شخص راه دیگری را نمی‌توانست در پیش بگیرد و البته این بررسی و قضاوتش به عهده دیگران است. در خیلی از جاها سوال می‌کنند اگر شما در این موقعیت بودید چه واکنشی داشتید؟ قضاوت در این باره کار دشواری است و شاید هم اگر ما در موقعیت مشابهی قرار بگیریم واکنشمان همین‌گونه باشد.

بنابراین اعتقاد دارید نباید در باره عملکرد آدم‌ها زود قضاوت کنیم؟

بله، قضاوت باید با آرامش و تامل صورت بگیرد. پیام اصلی سریال هم این است که انسان موقعی در شرایط قرار می‌گیرد که باید تصمیمات سخت و در عین حال منطقی اخذ کند، البته این تصمیمات می‌تواند گاهی به ضرر شخص تمام شود و گاهی دیگر ضامن تامین منافعش باشد. مساله مهم انتخاب درست مسیر است، در صحبت‌هایی که قبل از شروع فیملبرداری داشتم آقای سلطانی هم معتقد بود منصور ناچار است که چنین مسیری را در پیش بگیرد.

در سال‌های اخیر همکاری‌های خوب و موثری با کارگردان شناخته‌شده‌ای مثل حسن فتحی دارید.

بله، درست است. بازی در نقش یاور در سریال شب دهم که یک لوطی بامرام بود برایم خیلی جذابیت داشت. در ابتدا قرار بود من در سریال شهرزاد نقش حشمت را بازی کنم، اما متاسفانه در آن مقطع با تهیه‌کننده به توافق نرسیدم و در نهایت این نقش به ابوالفضل پور‌عرب رسید، اما بعد از اتمام نقش ایشان در این سریال به دعوت دوباره حسن فتحی ایفاگر نقش نصرت شدم. حسن فتحی کارش را خیلی خوب بلد است و براساس تفکر درستی که دارد سراغ بازیگران مناسبی هم رفته و در نتیجه از کارش استقبال شد و فکر می‌کنم در حافظه تاریخی مردم هم باقی خواهد ماند.

آیا بازی در سریال‌های تاریخ معاصر جزو دغدغه‌های کاریتان است؟

خیلی زیاد، من به تاریخ علاقه زیادی دارم و بازی کردن در این نوع سریال‌ها را می‌پسندم. اصولا سفر و درگیر شدن در تاریخ و رخدادها و شخصیت‌هایش همیشه لذتبخش و جذاب است.

بعد از بیماری‌تان کمتر کار کرده‌اید،‌چه کارهای دیگری را آماده نمایش دارید؟

خوشبختانه مشغول درمان هستم و طبق نظر پزشک معالجم روند روبه بهبودی دارم و بزودی با توان هر‌چه بیشتری در بازیگری فعالیت خواهم داشت. در این مدت چند پیشنهاد بازی در تئاتر و سینما داشتم که به خاطر بازی در سریال در جست‌وجوی آرامش امکانش فراهم نشد تا بتوانم بازی کنم. در این مقطع زمانی بیشتر دوست دارم تئاتر کار کنم و چند کار همزمان را هیچ وقت قبول نمی‌کنم.

خندوانه؛ موفق در جذب مخاطب میلیونی

ثبات و ادامه دار بودن خندوانه نشان می‌دهد برنامه موفق و خوبی است و تا قبل از این برنامه‌ای با این حجم و کیفیت در حوزه طنز در رسانه ملی وجود نداشت و رامبد جوان که سال‌هاست در حوزه کمدی و طنز فعالیت می‌کند نشان داده طرز ساخت برنامه در مدیوم تلویزیون در مقیاس مخاطبان میلیونی را خوب بلد است و در هر فصل از خندوانه با ایجاد تغییراتی باعث ارتقای سطح کمی و کیفی برنامه‌اش شده است.

احمد محمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها