گزارش جام‌جم از برنامه تعاملی رادیو ایران

ایران را در «صفحه من» بشنویم

«صفحه من» نام برنامه‌ای رادیویی است که با هدف تعامل با مخاطبان رادیو ایران و شناسایی استعداد و علاقه‌مندی آنها به امر تولید برنامه‌سازی رادیویی، از حدود دو سال پیش راه‌اندازی شده است. این برنامه ضمن پیگیری مشکلات و سوژه‌های اجتماعی مردم، هر روز در فواصل برنامه‌های زنده از رادیو ایران پخش‌می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۰۴
ایران را در «صفحه من» بشنویم

تعامل فعال با شنوندگان

کاظم داداشی، مدیر پخش و نظارت رادیو ایران در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که حرکت رسانه‌ها در مسیر تعامل با مخاطب امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: تعاملی که به اقتضای تغییرات و تحولات پرشتاب در عرصه انتقال پیام به مخاطب رخ می‌دهد، رسانه‌ها را وامی‌دارد به شیوه‌هایی جدید از برقراری ارتباط دوسویه با مخاطب بیندیشند.

وی ادامه داد: امروزه نمی‌توان دم از کار رسانه‌ای زد و فضاهایی را که مخاطبان در آنها حضور دارند، نادیده گرفت. با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اکنون در وضعیتی هستیم که مخاطبان ما بیش از هر زمان دیگری از بین گزینه‌های پیش‌رو امکان انتخاب دارند. مخاطبان هر رسانه، علل وجودی آن رسانه‌اند. رسانه‌های جمعی امروزه بالقوه یا بالفعل مخاطبانی دارند که دیگر منفعل نیستند. در کنار رسانه فعال، وجود مخاطبان فعال سرمایه‌ای است گرانقدر که به فرآیند تعامل معنی می‌دهد و آن را از سطح یک مفهوم ساده و تکراری به‌مراتب بالاتر می‌برد و به یک گفتمان پویا و پرتحرک تبدیل می‌کند.

مدیر پخش و نظارت رادیو ایران تصریح کرد: رادیو ایران به عنوان شبکه‌ای پیشرو در عرصه تعامل دوسویه با شنوندگان خود، صرف‌نظر از آن‌که هریک از برنامه‌های زنده و تولیدی با چه سازوکار و در چه قالبی به تحقق این امر کمک می‌کنند، با نگاهی ویژه به فواصل بین برنامه‌ها و با رویکرد ایجاد تحول در فواصل پخش پس از بحث و بررسی‌های دامنه‌دار کارشناسی، ایده «صفحه من» را خلق و اجرا کرد. مبنای شکل‌گیری این برنامه تعامل فعال با شنوندگان رادیو ایران است. اصالت رادیو در این فرآیند همواره مدنظر است. شنوندگان در این فضا به مشارکت فعال در زمینه تولید محتوا دعوت می‌شوند، البته «اصالت و اصلیت رادیو » در این فرآیند همواره مدنظر است. ما به مخاطبان خود می‌گوییم: «صفحه من، صفحه شماست» و تمام هنر و حمیت خود را در این مسیر به‌کار می‌گیریم تا این مهم محقق شود، یعنی طوری شود که شنوندگان رادیو ایران آثاری را که با ذوق، هنر و سلیقه خود برای «صفحه من» تولید و ارسال می‌کنند، از رادیو ایران بشنوند.

تحقق شعار« ایران را بشنویم»

فرزانه ناظری، یکی از تهیه‌کننده‌های «صفحه من» با بیان این‌که این برنامه سعی کرده بیشترین سهم تعامل با مخاطب را داشته باشد، گفت: ما تا امروز، توانسته‌ایم با خیلی از شنونده‌هایی که علاقه‌مند فعالیت در رادیو هستند و استعداد این کار را دارند، ارتباط برقرار کرده و ضمن آموزش به آنها فعالیت آنها را در برنامه‌سازی محقق کنیم .

وی خاطرنشان کرد: معتقدم اتفاق بزرگی در رادیو ایران درحال رخ دادن است، این رادیو به تحقق شعار «ایران را بشنویم» نزدیک می‌شود و فکر می‌کنم «صفحه من» سهم بسیار بزرگی در تحقق بخشیدن این شعار دارد .

ناظری ادامه داد: درحال حاضر علاقه‌مندان فعالیت در رادیو در گروه‌هایی همچون نویسنده‌ها، گوینده‌ها، گزارشگرها، تهیه‌کننده‌ها و تدوینگرها دسته‌بندی شده‌اند و این افراد در گروه‌های مختلف زیرنظر تهیه‌کننده‌های رادیو آموزش‌های لازم را می‌بینند و نمونه کارهایشان را می‌فرستند و ما آنها را پخش می‌کنیم که این مهم از منظر مخاطب، کاری نو و بدیع است.

او با اشاره به این‌که دو شیفت کاری برای اداره این برنامه تعیین شده است، عنوان کرد: از ساعت 6 صبح تا 14 یک شیفت و از ساعت 14 تا 21 شیفت بعدی شروع می‌شود.

ناظری تصریح کرد: پیگیری مشکلات مردمی یکی دیگر از کارهایی است که در صفحه من صورت می‌گیرد. به این ترتیب که مردم می‌توانند به شماره 09303493738 که در فضای مجازی فعال است، پیغام دهند و از مشکلاتی که در شهرشان وجود دارد، دغدغه‌ها و هرآنچه با آن درگیر هستند، بگویند. عوامل برنامه صفحه من در اسرع وقت با آنها ارتباط برقرار کرده، صدایشان را ضبط می‌کنند و پیگیر مشکلات آنها می‌شوند و دنبال مسئولی می‌گردند که بتواند پاسخگو باشد. وقتی مسئول پاسخگو را پیدا کردیم، سوال و جواب را در قالب یک پکیج پخش‌می‌کنیم.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها