برنامه کتاب شب از رادیو تهران تلاش می کند خلاصه ای مفید از کتاب های مشهور را به صورت صوتی در اختیار عموم قرار دهد.
کد خبر: ۱۰۶۹۶۲۶
روایت کتاب های برتر ایران و جهان در رادیو تهران

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی تهران، محمدباقر رضایی، نویسنده و مشاور محتوایی برنامه کتاب شب گفت: در برنامه کتاب شب فقط به ادبیات داستانی یعنی رمان و داستان کوتاه نمی پردازیم، بلکه به «کتاب» در سطح کلی آن پرداخته می شود که شامل کتاب های برتر ایران و جهان در زمینه های اجتماعی، تاریخی، دینی، اخلاقی، خاطرات و شبیه اینها خواهد بود البته در همه این کتاب ها، جنبه های روایی و داستانی، حالت کششی و تعلیق باید وجود داشته باشد، اگر هم نداشته باشد، ما موظفیم در تنظیم رادیویی آن، این عناصر جذب مخاطب را ایجاد کنیم البته این به معنای اضافه کردن به متن نیست بلکه تنظیم رادیویی به مفهوم فنی آن است که البته تخصص می خواهد.

وی با بیان ویژگی ها و شاخصه ها ی انتخاب کتاب ها افزود: اول مهم بودن کتاب. دوم پرطرفدار بودن آن. سوم اهمیت آن در فضای روز جامعه. چهارم مناسبت های خاص و پنجم درخواست های شنوندگان. البته خود کتاب هم باید به قلم نویسندگان متبحر نوشته شده باشد و یا ترجمه هایی قابل قبول داشته باشد.

رضایی تصریح کرد: انتخاب یک کتاب برای خوانش در این برنامه با اصولی همراه است که فقط یک نفر که با کل رادیو، محدودیت ها، قوانین، سیاست های آن و همچنین با خط قرمزها و حساسیت های عرفی جامعه آشناست می تواند این انتخاب را انجام دهد. مردم ما وقت و حوصله کتاب خواندن، به خصوص کتاب های قطور و حتی شاید کتاب های عادی را ندارند. در تمام دنیا این طور کتابها را خلاصه می کنند تا راحت تر در دسترس عموم باشد و آنها را زودتر جذب کند. برنامه کتاب شب با سابقه ای درازمدت که حتی به قبل از انقلاب هم می رسد، یکی از امکاناتی است که می تواند خلاصه ای مفید از کتاب های مشهور را به صورت صوتی در اختیار عموم بگذارد تا مورد استفاده همه اقشار از جمله نابینایان، کارگران در حال کار، راهبران و مسافران قطار، اتوبوس، تاکسی، ون، حتی هواپیما باشد و در محیط های عمومی مثل پارک ها و ایستگاه های مترو هم بتوان آن را شنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها